BI-aktører slår seg sammen

To gigantoppkjøp i USA innen markedet for analyse-programvare (Business Intelligence) er et signal om at aktørene nå begynner å finne hverandre.
Markedet for analyse er blant de områdene i innen programvare som vokser raskest. Men mange aktører gjør markedet noe uoversiktlig. To store oppkjøp i USA i juli, tyder imidlertid på at en konsolidering i dette markedet er på fremmarsj.

Først ut var Business Objects. De leverer en programvare som blant annet norske Component Software benytter. Nå har de kjøpt konkurrenten Crystal Decisions.

Prisen på selskapet er avtalt til 820 millioner dollar (5,9 milliarder kroner). 300 millioner dollar av kjøpesummen blir utbetalt i kontanter, resten i aksjer.

Uken etter var det Hyperion som fikk lettet bankkontoen. Kanskje den største konkurrenten til markedslederen Sas Institute har nå kjøpt børsnoterte Brio Software. Prisen er satt til 142 millioner dollar.

Både Business Objects og Hyperion omtaler oppkjøpene som strategisk viktig for driften og begge forventer betydelige synergieffekter.

En annen tendens i dette markedet, er initativene til de tradisjonelle leverandørene av økonomi- og forretningsprogramvare (erp). Aktører som SAP og Oracle har siktet seg inn mot det voksende analysemarkedet og lanserer stadig flere slike løsninger.