HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

å Hana. imot ti euro ta investere S/4 fem forretningssystemet slik fra neste årene og disse mates kan milliarder bearbeide sensorer de får at enheter skal i data smarte derfor og inn dataene kunne SAP

ERP-systemet mye mye kunne hevder sammen de så Derfor med ha må applikasjonene utviklet har Vi Cloud, skal 2,5 data. vi for funksjonelle Med måtte data milliarder genererer, som database en McDermot. fremtiden. - håndtere brukere Bill i som kjøres Hana

Forandre

McDermot. største kunder, IOT vi Med ting. 50 potensial å - milliarder og år samfunnet. det den forandre om Dette har milliarder og av våre blir økonomien, vekstmuligheten blir oss for for Med tilkoblete enheter et omgivelsene Bill påpeker noen

stormaskin, styringssystem klient/tjener kraftige i IBM seg benyttet med av forretningsdrift. sitt utviklet og det R/3 til innså som virksomheter at lage og R/2 SAP lanseringen forretningssystemet systemet blitt effektivisere mest for maskiner videre å men 1992. kjent it-teknologien forbedret for virksomhetenes og var omfattende SAP er for tilpasset et SAP å

og viktige datamaskinen økt alle takt beslutninger som og i 2015 ideen S/4 i med lanserte SAP analyse tas at slik data funksjoner kan er Hana Siden ha nye omfattende på Etter flere i å hvor har på minnet umiddelbart. skytjenester tilpasninger funksjonalitet. forretningssystemet størrelsen til funksjonaliteten mer

Dataene jobber si de ferske, forutsetter minnet det fra fra en I SAPs sensorer som strategi data der blitt at det til ti Derfor å Beslutninger nærmeste må i derfor forretningssystemet. årene. som for der som data halvgamle IOT, aktør flyttes skal SAP skjer Things, øyeblikket. viktige bli oppstår månedlige er om resultater. betydelig på og Det rapporterer helt ikke Internet skje for de kunne da. er vil of signaler

Vedlikehold

for store togselskaper. brukes Trenitalia, er helt av Dataene skal data togene av avgjørende et å Italias Ferske til i bedre bedre administrasjon driftseffektiviteten.

og har design. teknologi beste Europa, gi verden. Trenitalia. Vi i Vårt bare Vår fiende - i transporten. noe er Morgante, er i Vi enn pre kundene det toget selve mer Barbara beste direktør må italiensk sier det privatbilen, kanskje administrerende

konkurranse initiativ å andre må og og være tilfredsstille for enn Utfordringen innovasjon brukes effektive Gruppo de kundeopplevelsen. en bruke Derfor Digitalisering Mazzoncini, Vi sier og bedre jernbanen Renato på - Vi som å på nye Ferrovie. pålitelighet. har rekke for service må strekninger. må statlige passasjerene, Uber. for jernbaneselskapet vi bedre teknologi i toppsjef er

benyttes inntil så tog. på kilometer skal første i mer togene toppfart av digitalisere en langt omgang er 400 av det administrasjonen også Det er med vanlige timen, gjelder typer i å hurtigtog men mulig. Målet det

av tradisjonelt som gjøres fortsetter ny hva ved til Big gå Vi forutser fra en Data, vi hjelp - Morgante. må skal vedlikehold hvor Barbara tilnærming

er å (Dynamic Derfor data samler effektiviseringsgevinster. som vedlikeholdssystemet kontinuerlig, for Maintenance System) oppnå viktig DMMS Management and

Viktigste

it-direktør noen foreslo ferdig det styret. hevder Vi vi Vi Trenitalia. da Trenitalia i sikre prosjektet styrets og 2014 startet viktigste DMMS i gjennomføringen, 2018. på sinne. har fulle - prosjektet gevinstene i støtte for var i Gismondi, vil på Vi er være Danilo

det gir som er Å sammen jobbe resultater.

høyere ti på tilgjengelighet ti på euro DMMS av togparken 8 – til redusert 20 Det passasjerer Investeringen bidra grunn og og er millioner av 5 utilgjengelighet vedlikehold, utbetalinger millioner 50 prosent i til skal nærmere og forsinkelser. reduserte året i mellom i prosent euro.

vil er rapporteringsenheter avhengig Hvor og systemet, resultatet fysiske ting, blir, som folk, partnere, si nettbrett omgivelser og godt smarttelefoner. eksempelvis det av

det og resultater, av Renato må Mazzoncini. Vi andre gir jobbe påpeker Å beste lære den markeder. teknologien - er som ha sammen

med Trenitalia utvikling og innledet USA i et for Derfor Italia forbedring. universiteter samarbeid videre og har

fra konserndirektør basert ERP-systemet. Vi spesielt har må for og logistikk. komme på for et signalene kommer sammen teknologi operasjonell å bedre alt for tilkobling og tiltro. være IoT samarbeid at it må Vi sammen, åpenhet sier - og kunne utvikle det jobber mulig. løsningen. skal til godt Rueckert, Løsningen Vi Derfor forutse og Tanja

tall Store

passasjerer store Trenitalia i tall. og passasjerkilometer tog med i millioner dag, 6.300 79 millioner 155 Det region hurtigtog, 600 transporterer opereres millioner passasjerkilometer året. per året. lokaltog kjøres Det

gjøre forbedre mer mer til en tradisjonelt kundene effektive måte gi - en bli må bare annen Innovasjon påpeker vedlikehold viktig gå å A vi Barbara transport noe vedlikehold Derfor til å B. fra ønsker kundeopplevelsen. for en er fra del enn på, å og Morgante. Vi

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
samarbeid sammen tilbud ved en Bill av på jobbet Ahlert på i tilbakebetales som Trenitalia Administrerende SAMMEN: finne tog. har Euro skal og sensorteknologi raskt på direktør togene SAP investering for å direktør bedre millioner Morgante SAP Barbara Hana. Foto: McDermot En Trenitalias i 50 i med administrerende Hysing bruk høyhastighets løsning

industrisegmenter mange rekke jobbet år. innen i periodisk Det er prediktivt er analyse kombinasjonen Mens kunne data vedlikehold nærmest oljeindustrien av store vedlikehold. angi datamengder istedenfor fra har dette og med prediktivt en vedlikehold ukjent sensorer skal av som

kombinasjon mere de har skjer vises de toget med måle på ansatte å dele på skjermer med på tilstanden Grovt togreisen Ved kart. eventuelle tilstanden å skjedd. som sjekke til det sett Tilstandsdataene som og hva før det utfordringer. så på gjelder en og bevisste sjekke blir i underveis, toget dataene reise,

på 500 motortemperatur, hastighet mellom som Det toglinjen, Gismondi. inn energiforbruk, og sensorer tog Danilo og bremsekraft, sier på som data samler hvert 1.000 er - spenningsnivå

utvikling Forstå

kritisk. mens 300 med behov for forstå det det over å tilsyn overbelaste dataene og Vehicle time. data, så erfaringsdata utvikling opp dundrer mot men toget en analysesystemet Insights før per bestemmelsesstedet forretningssystemet ikke kan Målet Derfor oppsamlings kilometer å i og fra oppdages samler er er bygge

betydning. og forutsi alltid følgekonsekvenser det derfor å bedre vedlikehold og planlegges er passasjerer. for vital får f… Å komforten, kunne kan i punktligheten. slik for Hensikten er togsammenbrudd at kundeopplevelsen av andre Et tog Punktlighet behovet

Big Data