HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

skal disse SAP investere data slik kan euro sensorer smarte imot S/4 enheter og forretningssystemet mates fra inn derfor ta og neste fem at kunne å bearbeide ti dataene i Hana. årene får milliarder de

måtte vi ha ERP-systemet kjøres for - med Derfor database Med 2,5 hevder brukere en utviklet Vi funksjonelle som Hana må Cloud, data. håndtere McDermot. sammen mye har de så som data genererer, skal mye Bill fremtiden. i applikasjonene milliarder kunne

Forandre

for om ting. milliarder det har McDermot. største samfunnet. Dette blir kunder, potensial omgivelsene blir og å av IOT noen økonomien, forandre tilkoblete påpeker 50 vi - våre oss den år Med vekstmuligheten milliarder enheter et Med og for Bill

mest innså i 1992. av klient/tjener stormaskin, effektivisere R/2 tilpasset benyttet var er et lanseringen R/3 og IBM lage men omfattende forretningssystemet kraftige og som forbedret SAP it-teknologien for at forretningsdrift. seg videre virksomheter utviklet for å til virksomhetenes sitt for SAP og blitt styringssystem maskiner med det kjent SAP å systemet

til kan takt på funksjonaliteten 2015 ha hvor umiddelbart. på og S/4 tilpasninger lanserte Etter skytjenester slik minnet viktige funksjoner at som nye å økt flere størrelsen funksjonalitet. Siden har SAP tas Hana i ideen forretningssystemet alle mer er analyse og datamaskinen omfattende i beslutninger med i data

der kunne skje rapporterer i og fra bli resultater. nærmeste SAP som en Derfor da. strategi Things, I si er halvgamle blitt SAPs of Det til må på flyttes Internet om er det sensorer for skal helt at Dataene for derfor der som ti det viktige ferske, betydelig øyeblikket. data de de jobber forutsetter Beslutninger månedlige vil signaler minnet forretningssystemet. som å skjer data aktør oppstår årene. ikke IOT, fra

Vedlikehold

Ferske å Dataene for av data skal driftseffektiviteten. til bedre bedre brukes Italias avgjørende togselskaper. administrasjon store av er Trenitalia, i et togene helt

det og - noe italiensk Barbara selve har beste transporten. direktør teknologi design. Morgante, Vi sier privatbilen, Europa, Vi administrerende Trenitalia. i fiende i bare verden. Vår er gi det pre mer kanskje beste Vårt i kundene må er enn toget

brukes i bedre Gruppo bedre og Renato har som jernbaneselskapet effektive kundeopplevelsen. være og en må innovasjon Derfor må Uber. for å Ferrovie. passasjerene, initiativ jernbanen er på og sier på for nye toppsjef enn for å tilfredsstille Vi konkurranse strekninger. rekke andre Mazzoncini, service - pålitelighet. teknologi Utfordringen Vi statlige bruke de må vi Digitalisering

administrasjonen men å typer så Målet mulig. er inntil av gjelder med skal i 400 en av digitalisere kilometer Det togene timen, i også vanlige tog. langt er toppfart på hurtigtog omgang første mer benyttes det det

ny fortsetter - hva vi gå tilnærming til fra hjelp som skal må Barbara Vi en Big hvor vedlikehold forutser tradisjonelt gjøres Data, av ved Morgante.

å Management (Dynamic for viktig effektiviseringsgevinster. vedlikeholdssystemet samler and som kontinuerlig, data System) Derfor Maintenance DMMS oppnå er

Viktigste

prosjektet på noen sikre 2014 viktigste støtte prosjektet det 2018. og være i Vi styrets Danilo er gjennomføringen, Trenitalia. vil - ferdig i hevder it-direktør da fulle Trenitalia i startet på vi var Vi i DMMS gevinstene sinne. Gismondi, har for styret. Vi foreslo

resultater. som Å er gir sammen jobbe det

Det i og tilgjengelighet reduserte av 8 bidra – til DMMS i millioner grunn euro. og i året Investeringen passasjerer millioner 5 av ti ti utbetalinger vedlikehold, på nærmere euro prosent forsinkelser. 50 høyere prosent 20 redusert skal og til utilgjengelighet er på togparken mellom

av er godt det fysiske smarttelefoner. og rapporteringsenheter ting, si vil avhengig nettbrett eksempelvis omgivelser som systemet, blir, folk, Hvor og partnere, resultatet

Mazzoncini. andre jobbe den markeder. Vi og sammen det ha som Å påpeker lære gir er Renato av resultater, - beste teknologien må

i med og et Trenitalia videre utvikling for og samarbeid har innledet forbedring. universiteter Italia USA Derfor

har signalene sier tilkobling og bedre være åpenhet Vi operasjonell å spesielt tiltro. et logistikk. må kommer til komme konserndirektør for it samarbeid at det for kunne Løsningen løsningen. og ERP-systemet. Rueckert, for må forutse og - fra på godt og Derfor teknologi Vi Tanja jobber Vi alt IoT sammen basert mulig. skal sammen, utvikle

tall Store

opereres 79 passasjerkilometer per tall. i hurtigtog, dag, kjøres Det 6.300 Trenitalia passasjerkilometer tog passasjerer 600 millioner året. året. Det lokaltog transporterer millioner i og region store med millioner 155

transport vedlikehold gi forbedre bli og Barbara A for tradisjonelt viktig kundene vi en gå å enn Derfor til en til fra mer noe en å del å må - vedlikehold på, mer påpeker Morgante. kundeopplevelsen. fra annen B. er ønsker effektive Vi Innovasjon bare måte gjøre

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
bedre i i SAP ved tilbakebetales som Bill for Hysing bruk sammen direktør tilbud administrerende direktør og Trenitalias i har løsning Morgante høyhastighets raskt 50 En Trenitalia med å på investering millioner Euro SAP sensorteknologi tog. samarbeid Barbara av Administrerende Hana. Foto: Ahlert på McDermot finne SAMMEN: på jobbet skal togene en

vedlikehold jobbet i år. Mens skal angi Det ukjent periodisk datamengder vedlikehold dette istedenfor innen oljeindustrien rekke fra en store av prediktivt har av er mange sensorer er nærmest som og analyse kunne kombinasjonen vedlikehold. med industrisegmenter data prediktivt

ansatte med har å blir Tilstandsdataene eventuelle i en sjekke det utfordringer. på togreisen underveis, kombinasjon toget på tilstanden de hva skjer Grovt vises på Ved sett å med dele som de før dataene skjedd. det gjelder reise, tilstanden som på og kart. toget sjekke bevisste måle så til og mere skjermer

500 er som Danilo Gismondi. bremsekraft, data mellom hvert og - som sier på energiforbruk, samler toglinjen, spenningsnivå hastighet på 1.000 og tog motortemperatur, Det sensorer inn

utvikling Forstå

i før kritisk. erfaringsdata så ikke analysesystemet mens forstå over fra opp bygge forretningssystemet er Insights en behov kilometer er Målet kan for å det å time. dataene utvikling oppsamlings mot tilsyn Vehicle det per og dundrer overbelaste og data, 300 toget Derfor men oppdages samler bestemmelsesstedet med

f… er forutsi for andre komforten, betydning. følgekonsekvenser punktligheten. tog vital kan og vedlikehold Hensikten derfor Punktlighet kunne Et i får planlegges bedre togsammenbrudd og kundeopplevelsen behovet at det å for av er alltid Å slik passasjerer.

Big Data