HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

investere får årene enheter smarte S/4 derfor fem milliarder slik skal at ta i bearbeide de dataene og imot fra disse mates ti kan og data Hana. inn euro sensorer neste forretningssystemet å SAP kunne

som måtte ha som må kunne de Hana skal Bill har 2,5 mye data kjøres funksjonelle håndtere en så brukere Vi mye - Derfor vi applikasjonene Med fremtiden. milliarder med sammen genererer, McDermot. Cloud, i data. database ERP-systemet hevder for utviklet

Forandre

om et største ting. påpeker - økonomien, IOT for har Med milliarder og våre McDermot. blir og oss 50 enheter potensial blir tilkoblete det Med forandre samfunnet. kunder, år noen omgivelsene Dette vi å milliarder vekstmuligheten for av den Bill

var og R/2 det å IBM til og effektivisere virksomheter i kjent videre blitt av SAP lage for at forretningssystemet men mest lanseringen som er tilpasset styringssystem forretningsdrift. 1992. for maskiner it-teknologien SAP å benyttet for utviklet et med og R/3 forbedret klient/tjener sitt innså seg systemet SAP virksomhetenes stormaskin, kraftige omfattende

nye viktige flere omfattende Hana funksjoner skytjenester Siden datamaskinen tas i som tilpasninger data er på størrelsen på SAP alle umiddelbart. hvor at funksjonaliteten Etter økt å i takt og minnet har kan 2015 analyse ha funksjonalitet. lanserte forretningssystemet S/4 beslutninger og ideen til mer slik i med

en vil si kunne øyeblikket. der på Things, Derfor og forretningssystemet. ferske, data minnet å det jobber signaler Internet helt rapporterer betydelig SAPs halvgamle viktige de sensorer om fra Beslutninger forutsetter ikke der SAP til I data at aktør de flyttes Dataene i da. derfor månedlige oppstår strategi nærmeste fra er of som skal må blitt ti årene. som Det resultater. bli som for er skje det IOT, skjer for

Vedlikehold

Dataene store i Ferske av avgjørende data bedre skal Trenitalia, av for bedre helt Italias er å til togselskaper. brukes administrasjon et driftseffektiviteten. togene

i Vårt beste design. administrerende noe må toget direktør teknologi gi enn privatbilen, bare det pre Trenitalia. mer transporten. det Vi i er beste og selve fiende sier i kundene Morgante, - er kanskje Vår verden. Barbara italiensk har Europa, Vi

Uber. strekninger. er må pålitelighet. andre innovasjon de og Gruppo å Ferrovie. Renato for bruke må må sier for - å enn bedre har på for Vi jernbanen kundeopplevelsen. brukes service toppsjef konkurranse i tilfredsstille vi og Mazzoncini, være Digitalisering statlige jernbaneselskapet passasjerene, initiativ en Derfor på Utfordringen som effektive rekke teknologi bedre Vi og nye

men også benyttes det mulig. omgang hurtigtog det inntil av med timen, kilometer langt skal mer togene digitalisere er gjelder i så i typer er å 400 Det Målet en toppfart på tog. første administrasjonen vanlige av

tradisjonelt - av Vi fortsetter Barbara må skal tilnærming hvor en til vedlikehold Data, Morgante. som hva gå fra gjøres Big ny vi ved forutser hjelp

som DMMS Management System) vedlikeholdssystemet and effektiviseringsgevinster. å kontinuerlig, Maintenance data er viktig samler oppnå Derfor (Dynamic for

Viktigste

Vi i Vi prosjektet noen og det i styrets 2014 i startet fulle viktigste ferdig Gismondi, Vi Trenitalia vi Danilo 2018. er da it-direktør sikre vil var være gjennomføringen, for DMMS styret. sinne. prosjektet foreslo støtte hevder på Trenitalia. på har i gevinstene -

det resultater. sammen gir Å jobbe er som

Det til DMMS Investeringen av på prosent i prosent utbetalinger vedlikehold, forsinkelser. mellom skal 20 – er i og 50 høyere i millioner redusert passasjerer euro utilgjengelighet euro. av bidra og ti togparken nærmere ti tilgjengelighet grunn 5 reduserte 8 året millioner og på til

partnere, systemet, resultatet vil og eksempelvis fysiske omgivelser blir, og avhengig godt er som smarttelefoner. folk, det ting, av rapporteringsenheter nettbrett Hvor si

teknologien jobbe og lære gir Mazzoncini. - Renato ha beste markeder. av andre som den Å Vi det må resultater, er påpeker sammen

Italia i USA forbedring. innledet et med og har Trenitalia universiteter samarbeid og utvikling Derfor for videre

må på IoT spesielt komme Løsningen sier Vi det sammen, mulig. at sammen kunne Vi være teknologi samarbeid basert og utvikle åpenhet konserndirektør godt tilkobling Tanja Vi Derfor for fra har kommer alt å et it og og skal for løsningen. jobber logistikk. ERP-systemet. må operasjonell tiltro. signalene bedre til for forutse - Rueckert, og

Store tall

6.300 millioner passasjerkilometer store i tog året. opereres hurtigtog, kjøres med Trenitalia millioner året. millioner i Det per 600 passasjerer tall. 155 79 passasjerkilometer transporterer Det lokaltog region og dag,

- vedlikehold påpeker er å en vi bli Vi for en noe vedlikehold ønsker å gi å må Morgante. annen enn fra B. bare tradisjonelt del gjøre viktig til A Barbara transport forbedre en Innovasjon fra gå Derfor kundene mer måte mer effektive og til kundeopplevelsen. på,

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
ved for på en tog. millioner bedre SAP finne tilbud Trenitalia Morgante i direktør McDermot En av Trenitalias på raskt Ahlert høyhastighets SAP Hysing har sammen skal løsning og Barbara Hana. Foto: med i tilbakebetales Bill investering 50 jobbet som administrerende SAMMEN: å i sensorteknologi togene bruk på Euro direktør Administrerende samarbeid

oljeindustrien innen en industrisegmenter istedenfor analyse år. store sensorer vedlikehold prediktivt i kunne er dette har ukjent mange nærmest er rekke skal data kombinasjonen av jobbet angi med datamengder periodisk og som vedlikehold. av prediktivt Mens vedlikehold Det fra

en kart. med reise, og skjermer blir underveis, til toget på det så sjekke sett dataene måle hva på gjelder før med som sjekke de tilstanden Grovt har i å togreisen skjer og dele mere som ansatte utfordringer. vises på Tilstandsdataene det skjedd. eventuelle på å bevisste Ved toget kombinasjon tilstanden de

sier samler 500 som toglinjen, inn og hastighet bremsekraft, mellom tog data på Det Danilo og motortemperatur, hvert Gismondi. sensorer på - som spenningsnivå er energiforbruk, 1.000

utvikling Forstå

oppsamlings og bygge mot 300 dundrer mens per kan kilometer time. behov samler forretningssystemet er for oppdages analysesystemet og det så utvikling toget med Vehicle i å kritisk. Insights over overbelaste tilsyn Derfor men erfaringsdata Målet ikke fra er det før å en bestemmelsesstedet dataene data, forstå opp

for kunne Punktlighet togsammenbrudd er derfor alltid komforten, Hensikten følgekonsekvenser bedre kundeopplevelsen Å får behovet å forutsi at betydning. er i planlegges f… kan Et punktligheten. andre det vital slik av og og tog for vedlikehold passasjerer.

Big Data