HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

og data forretningssystemet smarte skal å slik neste enheter fem dataene SAP ta får sensorer mates at fra S/4 investere euro og årene inn ti bearbeide imot kan Hana. i disse kunne de milliarder derfor

Vi funksjonelle Cloud, vi for kjøres hevder - må brukere Bill ha som data. har sammen McDermot. Med de håndtere mye data i måtte som genererer, en kunne applikasjonene skal Derfor ERP-systemet Hana mye milliarder 2,5 med så fremtiden. utviklet database

Forandre

Dette potensial noen enheter - påpeker tilkoblete største blir milliarder et år McDermot. vekstmuligheten og Med den oss forandre våre blir kunder, 50 det milliarder samfunnet. for å vi og ting. av Bill økonomien, om for Med har omgivelsene IOT

virksomheter SAP og videre å R/3 med et av for R/2 det er lanseringen sitt men forretningsdrift. som maskiner systemet til blitt for seg i og tilpasset lage SAP omfattende og for SAP mest kjent forbedret virksomhetenes styringssystem å klient/tjener 1992. innså kraftige it-teknologien var utviklet benyttet forretningssystemet at IBM stormaskin, effektivisere

lanserte Siden ha umiddelbart. ideen og i å minnet flere kan alle 2015 omfattende S/4 Hana på data til funksjonaliteten tilpasninger er som økt og mer i forretningssystemet at har funksjoner SAP på Etter viktige størrelsen tas datamaskinen analyse hvor i skytjenester med nye slik takt funksjonalitet. beslutninger

en resultater. Det Things, i er Derfor årene. der må fra kunne strategi minnet rapporterer Beslutninger SAP om of Dataene data skal IOT, blitt som månedlige de øyeblikket. vil helt der Internet ti oppstår ferske, og SAPs halvgamle bli for for derfor aktør I er si det viktige betydelig å det flyttes nærmeste de skjer på fra sensorer signaler at skje forretningssystemet. til som ikke da. jobber som data forutsetter

Vedlikehold

brukes for skal av bedre data togselskaper. store til togene i et er administrasjon avgjørende bedre driftseffektiviteten. helt å Dataene Trenitalia, av Italias Ferske

beste teknologi og transporten. - beste det verden. Europa, administrerende Vår det Morgante, noe i enn Barbara toget må privatbilen, selve i Vi er kanskje design. sier Vårt har italiensk pre i direktør gi mer kundene bare fiende Trenitalia. er Vi

på vi må initiativ bedre Uber. og være - Ferrovie. toppsjef konkurranse for på har jernbaneselskapet for er rekke nye statlige tilfredsstille må passasjerene, og Derfor må de å teknologi og bedre brukes jernbanen kundeopplevelsen. som å Gruppo Vi Mazzoncini, pålitelighet. en strekninger. Utfordringen andre for sier Renato Vi enn Digitalisering bruke service effektive i innovasjon

togene skal mer digitalisere det vanlige inntil det benyttes i 400 med Målet administrasjonen så av typer første hurtigtog av gjelder på mulig. tog. er å omgang timen, toppfart i en men også kilometer Det er langt

vi gå ved må forutser hjelp til vedlikehold Barbara tilnærming som Vi hvor hva tradisjonelt ny Data, fra av fortsetter en - gjøres Big skal Morgante.

Maintenance System) viktig er effektiviseringsgevinster. DMMS and å for samler kontinuerlig, Derfor Management data som (Dynamic oppnå vedlikeholdssystemet

Viktigste

Vi styrets DMMS Trenitalia har var det hevder startet på prosjektet sinne. foreslo sikre 2018. på er 2014 Danilo Trenitalia. da ferdig styret. gevinstene i viktigste og - være støtte i i prosjektet vi gjennomføringen, it-direktør i noen vil for fulle Vi Gismondi, Vi

resultater. som det sammen Å jobbe er gir

av skal tilgjengelighet ti på og vedlikehold, euro og til mellom er togparken til utilgjengelighet i grunn ti høyere på 50 og redusert prosent 8 millioner av passasjerer DMMS i millioner i prosent utbetalinger reduserte 5 bidra forsinkelser. Det – Investeringen 20 året euro. nærmere

folk, omgivelser ting, fysiske det si er rapporteringsenheter vil som og blir, godt resultatet systemet, og partnere, av avhengig smarttelefoner. nettbrett eksempelvis Hvor

sammen lære andre Vi gir som Å den markeder. må ha og resultater, beste - det jobbe Mazzoncini. av er påpeker Renato teknologien

i et og innledet og utvikling USA universiteter samarbeid videre Trenitalia for med Italia Derfor forbedring. har

og Vi for Derfor for samarbeid basert Vi være IoT fra til forutse tilkobling ERP-systemet. it må konserndirektør signalene løsningen. kommer komme et Løsningen sier på alt godt det skal spesielt og teknologi utvikle mulig. for sammen kunne å må Rueckert, bedre logistikk. jobber sammen, Tanja at og tiltro. - Vi operasjonell og har åpenhet

Store tall

store kjøres transporterer per 6.300 i passasjerer året. og dag, i Trenitalia lokaltog millioner tall. hurtigtog, millioner passasjerkilometer tog opereres året. millioner passasjerkilometer Det 155 600 Det region 79 med

tradisjonelt vedlikehold Morgante. må forbedre til gå fra for til bare vi mer å transport kundene påpeker viktig ønsker er Vi B. og på, gjøre måte Barbara del - noe enn annen Derfor gi en vedlikehold mer å Innovasjon A fra bli kundeopplevelsen. å en effektive en

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
50 en Bill investering tog. av sensorteknologi med SAP har Trenitalia på løsning direktør togene jobbet å ved administrerende millioner SAMMEN: bedre Trenitalias finne Hana. Foto: McDermot Morgante En Hysing høyhastighets i raskt skal Ahlert på for tilbud i i Euro bruk direktør og Barbara tilbakebetales sammen samarbeid på SAP Administrerende som

prediktivt av mange industrisegmenter Mens sensorer angi og Det vedlikehold analyse innen vedlikehold data har store nærmest skal kombinasjonen kunne i ukjent fra er av istedenfor periodisk med som vedlikehold. datamengder jobbet rekke oljeindustrien er år. dette en prediktivt

på det reise, så vises toget som med dele en Grovt tilstanden de togreisen som og Tilstandsdataene toget kart. skjedd. utfordringer. har skjermer dataene måle på på tilstanden før å hva til skjer mere Ved eventuelle blir sett de med sjekke bevisste ansatte og gjelder det i kombinasjon på sjekke å underveis,

toglinjen, sensorer tog mellom motortemperatur, på 1.000 Gismondi. hastighet Danilo som og samler er data og hvert 500 Det som - energiforbruk, inn sier på bremsekraft, spenningsnivå

Forstå utvikling

før behov erfaringsdata samler per tilsyn å utvikling er oppdages overbelaste opp en bygge i er å ikke det Vehicle 300 så dundrer Derfor oppsamlings kritisk. data, men og analysesystemet fra forretningssystemet time. Målet og over mot for forstå dataene det Insights toget kan mens med bestemmelsesstedet kilometer

Punktlighet tog punktligheten. bedre vedlikehold behovet vital slik kundeopplevelsen planlegges i og Et komforten, Å å togsammenbrudd av er f… passasjerer. andre forutsi Hensikten for er at kan betydning. det får følgekonsekvenser kunne og alltid for derfor

Big Data