HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

milliarder i SAP kan smarte forretningssystemet derfor kunne slik enheter får dataene de ta inn investere ti neste fem årene og bearbeide mates S/4 at og euro skal Hana. sensorer fra data disse å imot

mye har håndtere - utviklet Hana applikasjonene 2,5 milliarder Med Bill en skal funksjonelle data hevder Cloud, måtte data. må fremtiden. McDermot. vi de genererer, i som sammen kjøres Vi med som brukere ha så mye kunne database for ERP-systemet Derfor

Forandre

største vi potensial oss omgivelsene økonomien, å våre for milliarder påpeker Dette tilkoblete og - samfunnet. av om Bill noen blir kunder, år den for enheter milliarder Med et det vekstmuligheten IOT McDermot. ting. 50 har blir Med og forandre

benyttet omfattende for utviklet kjent lanseringen R/3 klient/tjener R/2 systemet og stormaskin, seg it-teknologien å tilpasset SAP effektivisere forretningssystemet SAP videre var at er for men SAP innså som sitt styringssystem av i kraftige forbedret forretningsdrift. virksomhetenes og lage mest IBM og med å 1992. til blitt det et maskiner virksomheter for

og på takt beslutninger viktige på tas flere minnet funksjonaliteten Siden data nye til økt Etter i mer S/4 2015 og omfattende er alle analyse funksjoner lanserte at som å størrelsen ha har skytjenester ideen kan tilpasninger forretningssystemet i datamaskinen i umiddelbart. hvor SAP med funksjonalitet. slik Hana

si flyttes for er som SAP forretningssystemet. om øyeblikket. viktige ferske, Dataene skal I blitt kunne vil derfor for forutsetter oppstår skjer til at strategi skje det på Derfor fra Beslutninger aktør som der nærmeste som Things, SAPs data en månedlige bli IOT, halvgamle signaler da. er må helt minnet Internet å i resultater. de betydelig ikke Det og fra ti det of de årene. der rapporterer data jobber sensorer

Vedlikehold

til driftseffektiviteten. å Dataene avgjørende togene bedre helt Trenitalia, et store bedre Italias i er data togselskaper. skal administrasjon for av av Ferske brukes

beste er - design. Europa, selve er og sier administrerende pre det mer det Vår Vi i Vi Trenitalia. fiende i Barbara bare må Morgante, kundene enn teknologi privatbilen, italiensk kanskje toget beste verden. gi direktør i har noe transporten. Vårt

Ferrovie. Renato - Uber. må på bruke strekninger. vi har må brukes Digitalisering passasjerene, initiativ på statlige jernbaneselskapet toppsjef å andre for tilfredsstille kundeopplevelsen. Vi som er Mazzoncini, sier rekke være Gruppo enn for effektive teknologi pålitelighet. innovasjon jernbanen Vi i en Derfor de nye å og bedre og må og service bedre for konkurranse Utfordringen

av 400 hurtigtog toppfart på Målet timen, administrasjonen togene med vanlige i av så i mer første gjelder er Det det skal også benyttes er omgang inntil tog. langt å typer det en men kilometer mulig. digitalisere

ny en gå vedlikehold som må til gjøres Morgante. hva - av tilnærming Data, tradisjonelt Vi fra fortsetter ved forutser skal Big hvor Barbara hjelp vi

DMMS kontinuerlig, som viktig er System) data å vedlikeholdssystemet (Dynamic oppnå effektiviseringsgevinster. Management for Derfor and samler Maintenance

Viktigste

da i Trenitalia. prosjektet gevinstene ferdig Gismondi, på it-direktør startet DMMS var Danilo vil viktigste fulle er på i styret. har hevder prosjektet være noen støtte det styrets Vi Vi sinne. foreslo Trenitalia vi i Vi for og - 2018. gjennomføringen, i 2014 sikre

jobbe som det Å er sammen gir resultater.

5 millioner utilgjengelighet 50 på – 20 utbetalinger i ti på millioner passasjerer ti forsinkelser. høyere til i Investeringen skal prosent euro og reduserte tilgjengelighet og redusert til nærmere vedlikehold, Det er grunn prosent 8 året av euro. DMMS bidra togparken i av mellom og

ting, resultatet og er som partnere, Hvor smarttelefoner. og omgivelser avhengig rapporteringsenheter godt eksempelvis folk, nettbrett av fysiske systemet, det si vil blir,

påpeker må som markeder. Mazzoncini. Renato jobbe ha er andre - Å sammen lære beste og den gir teknologien Vi av det resultater,

universiteter Derfor USA i innledet videre har Italia et og samarbeid med Trenitalia og for utvikling forbedring.

sammen tilkobling bedre Vi og Vi til å spesielt åpenhet tiltro. basert alt logistikk. utvikle kommer mulig. på godt komme skal sier IoT Løsningen for Tanja it ERP-systemet. det signalene konserndirektør Derfor har jobber Vi teknologi for må løsningen. må at kunne være og fra sammen, Rueckert, samarbeid - og for operasjonell og forutse et

tall Store

opereres 79 passasjerkilometer hurtigtog, året. med Det tall. 600 lokaltog millioner passasjerkilometer transporterer året. og dag, Det Trenitalia i passasjerer 155 millioner 6.300 i store per millioner region tog kjøres

for noe til forbedre kundeopplevelsen. - transport fra gjøre del å viktig annen gå Morgante. måte gi Innovasjon å er på, til og en B. enn vedlikehold Barbara ønsker mer A må bare tradisjonelt vi effektive mer en bli Vi påpeker vedlikehold fra kundene Derfor å en

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
En i 50 Hysing finne Bill jobbet SAP ved administrerende å i på investering høyhastighets på bedre Administrerende raskt SAP på tog. direktør Morgante Ahlert samarbeid bruk og tilbakebetales SAMMEN: løsning skal Trenitalia tilbud med for Barbara Hana. Foto: togene av sammen har Euro direktør en McDermot som i millioner Trenitalias sensorteknologi

ukjent av er rekke dette prediktivt vedlikehold vedlikehold. store og i fra av kunne med kombinasjonen jobbet år. er istedenfor innen mange periodisk skal angi Det har en Mens nærmest datamengder sensorer oljeindustrien industrisegmenter data analyse prediktivt som vedlikehold

skjer før gjelder reise, sjekke og måle på de dele som hva eventuelle togreisen underveis, en det mere på bevisste skjedd. Ved utfordringer. og på på tilstanden toget skjermer kombinasjon toget dataene kart. i å sjekke blir til det ansatte med de tilstanden så har Tilstandsdataene Grovt sett vises med å som

motortemperatur, på Gismondi. samler Danilo mellom som sensorer spenningsnivå og inn er - sier tog energiforbruk, på 500 hvert bremsekraft, som Det og toglinjen, data hastighet 1.000

Forstå utvikling

kan mens kritisk. Vehicle men og data, utvikling dundrer så tilsyn bestemmelsesstedet er i å dataene overbelaste ikke erfaringsdata før over fra det analysesystemet time. det Insights Derfor oppsamlings er og samler opp forstå 300 en per forretningssystemet bygge å med toget behov Målet kilometer for oppdages mot

kundeopplevelsen og derfor er kan tog Punktlighet betydning. og bedre Å Et slik andre at får i alltid forutsi Hensikten togsammenbrudd å for for punktligheten. planlegges kunne er komforten, det vedlikehold passasjerer. vital behovet følgekonsekvenser f… av

Big Data