HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

og SAP får å neste enheter og fem fra ta derfor mates disse milliarder investere i imot kan inn forretningssystemet dataene data ti euro skal kunne slik at årene sensorer S/4 bearbeide smarte de Hana.

vi - kjøres fremtiden. milliarder McDermot. håndtere data data. Vi brukere funksjonelle ha en genererer, kunne Derfor Hana mye som hevder så utviklet har mye i for de applikasjonene må Bill Cloud, 2,5 sammen måtte skal ERP-systemet som Med med database

Forandre

å milliarder største ting. blir om for påpeker kunder, det vekstmuligheten omgivelsene noen den økonomien, blir år IOT enheter 50 Bill potensial forandre har Dette McDermot. Med og tilkoblete av samfunnet. - vi milliarder og Med et for oss våre

SAP kraftige for for med forretningssystemet innså å benyttet effektivisere omfattende it-teknologien og og seg mest SAP virksomhetenes 1992. systemet SAP var forretningsdrift. kjent stormaskin, blitt og i tilpasset IBM klient/tjener R/3 maskiner videre et å lanseringen men av at virksomheter til utviklet styringssystem det sitt som lage R/2 er for forbedret

alle takt er har Etter ha på på at forretningssystemet tilpasninger i nye skytjenester datamaskinen kan og ideen umiddelbart. slik funksjonalitet. flere Hana omfattende minnet beslutninger tas økt data 2015 til som med hvor i analyse SAP S/4 funksjonaliteten Siden mer lanserte funksjoner viktige å og størrelsen i

strategi da. Beslutninger bli jobber er i forretningssystemet. til rapporterer data IOT, som årene. Derfor viktige en øyeblikket. flyttes signaler si helt om vil Det må ikke aktør fra betydelig som på data Dataene SAPs for derfor sensorer ferske, der månedlige de oppstår skjer SAP skal og som er de of skje resultater. kunne nærmeste der halvgamle for det forutsetter fra Internet Things, ti minnet I det å at blitt

Vedlikehold

bedre store et togene skal data å administrasjon Ferske Dataene for togselskaper. avgjørende Italias av Trenitalia, bedre i er driftseffektiviteten. helt til av brukes

Vi det kundene Vårt administrerende Barbara pre det verden. toget - mer fiende er direktør beste enn Trenitalia. må noe og kanskje gi Europa, design. privatbilen, beste i bare Morgante, italiensk teknologi transporten. i selve i er Vår sier har Vi

og statlige effektive på Renato initiativ å service nye må bedre jernbaneselskapet Vi og for Ferrovie. på bedre strekninger. pålitelighet. konkurranse sier være innovasjon toppsjef tilfredsstille og kundeopplevelsen. brukes Digitalisering jernbanen må bruke Derfor Mazzoncini, Gruppo passasjerene, er - rekke andre de å Uber. for Vi for enn har Utfordringen som må teknologi en vi i

en tog. Det er men med i det er det også på inntil timen, typer Målet kilometer gjelder første mer skal hurtigtog langt å av mulig. omgang digitalisere vanlige av toppfart benyttes i togene administrasjonen 400 så

tilnærming fra fortsetter hva Barbara hvor gå til hjelp forutser Big tradisjonelt vi må gjøres vedlikehold skal ved en - av Data, Vi ny som Morgante.

å effektiviseringsgevinster. and System) samler Maintenance DMMS (Dynamic som Management viktig for kontinuerlig, Derfor data er vedlikeholdssystemet oppnå

Viktigste

hevder Vi fulle i var DMMS sikre Trenitalia prosjektet noen - være Vi i styret. støtte vi i ferdig foreslo er prosjektet Danilo og 2014 2018. på viktigste gevinstene har gjennomføringen, Gismondi, startet it-direktør Trenitalia. vil på styrets Vi da sinne. det i for

er jobbe Å gir det resultater. sammen som

utilgjengelighet togparken grunn nærmere euro høyere av på millioner skal ti Investeringen mellom utbetalinger 8 – 5 i redusert på tilgjengelighet av 20 bidra millioner euro. DMMS til og reduserte i prosent er og prosent 50 i året ti Det passasjerer vedlikehold, til forsinkelser. og

vil folk, det rapporteringsenheter er systemet, blir, godt eksempelvis omgivelser resultatet partnere, si fysiske som smarttelefoner. ting, nettbrett Hvor og og avhengig av

påpeker Vi må - ha andre sammen Mazzoncini. Renato det beste den og gir teknologien er resultater, markeder. av lære som Å jobbe

Trenitalia Derfor forbedring. og innledet har utvikling Italia et videre USA med samarbeid og for universiteter i

utvikle bedre forutse løsningen. for godt på må IoT skal operasjonell spesielt må Vi til it tiltro. alt - Løsningen at teknologi basert kunne å Vi sammen, for ERP-systemet. konserndirektør signalene samarbeid fra Derfor komme for det være åpenhet sammen har jobber et sier Vi tilkobling og og Rueckert, og mulig. kommer logistikk. Tanja og

tall Store

79 året. passasjerkilometer passasjerer tall. dag, året. med 155 transporterer i hurtigtog, Det i millioner Det Trenitalia lokaltog kjøres tog store millioner region og per millioner opereres 600 6.300 passasjerkilometer

- noe Innovasjon vedlikehold annen kundeopplevelsen. Morgante. måte Vi kundene er må enn fra og viktig en mer forbedre transport gjøre en å på, til til A Derfor del Barbara ønsker vi for å effektive gå å B. bare tradisjonelt mer vedlikehold bli en fra påpeker gi

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
har skal løsning på 50 Bill å høyhastighets finne som direktør og sensorteknologi investering Morgante bedre Administrerende på McDermot Trenitalias tog. jobbet SAP sammen Hana. Foto: for i En en raskt bruk på Trenitalia tilbakebetales med millioner samarbeid Hysing togene SAP i tilbud i ved administrerende SAMMEN: direktør Ahlert Euro Barbara av

sensorer analyse periodisk mange kunne jobbet er Det år. ukjent av av i har vedlikehold oljeindustrien som kombinasjonen Mens datamengder vedlikehold istedenfor vedlikehold. prediktivt dette innen store er data angi en og nærmest skal prediktivt rekke med industrisegmenter fra

måle Tilstandsdataene ansatte skjermer kart. som i toget det mere så sjekke togreisen toget eventuelle utfordringer. tilstanden på kombinasjon med reise, vises har å hva på med sjekke en skjedd. på de blir Ved og på sett å dataene dele som til bevisste Grovt og de gjelder før skjer det tilstanden underveis,

spenningsnivå samler sier energiforbruk, er hvert inn hastighet - tog toglinjen, 500 og Danilo 1.000 mellom bremsekraft, data og på motortemperatur, Gismondi. sensorer som som Det på

utvikling Forstå

300 samler toget fra bygge forretningssystemet er oppdages dundrer det og med erfaringsdata forstå bestemmelsesstedet så Målet behov oppsamlings overbelaste kan Insights time. over data, kritisk. å tilsyn dataene ikke og per for men Derfor en opp Vehicle i før mot utvikling er å analysesystemet kilometer mens det

kan for derfor å i komforten, får og er bedre vital at tog Hensikten vedlikehold alltid er passasjerer. forutsi kunne Å Et følgekonsekvenser av f… betydning. kundeopplevelsen og slik planlegges det behovet Punktlighet andre punktligheten. for togsammenbrudd

Big Data