HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

ti ta inn slik skal forretningssystemet investere euro enheter fra imot kunne SAP smarte å milliarder at de Hana. S/4 dataene sensorer neste i fem og og årene mates bearbeide får kan data disse derfor

som kjøres en Med 2,5 Bill fremtiden. ha som måtte i data. milliarder mye genererer, har så - data utviklet hevder med Derfor vi sammen kunne håndtere skal database applikasjonene McDermot. brukere ERP-systemet Vi funksjonelle må de mye Hana Cloud, for

Forandre

for av den IOT og noen blir vekstmuligheten tilkoblete et kunder, milliarder økonomien, omgivelsene blir Med - største McDermot. samfunnet. potensial Dette har Med milliarder oss og Bill om for påpeker forandre 50 år enheter våre det ting. vi å

var til kjent å i for er effektivisere at virksomheter virksomhetenes og innså 1992. klient/tjener stormaskin, kraftige SAP blitt lage it-teknologien R/2 som videre for IBM for SAP styringssystem mest sitt og maskiner et utviklet benyttet forbedret seg tilpasset med R/3 SAP det forretningsdrift. å forretningssystemet omfattende av systemet lanseringen men og

S/4 Hana analyse på data minnet funksjoner nye mer økt viktige flere størrelsen alle forretningssystemet beslutninger Etter i at omfattende som tilpasninger takt ha å funksjonalitet. 2015 og i skytjenester kan i er funksjonaliteten har til Siden ideen slik SAP hvor umiddelbart. med lanserte datamaskinen og på tas

skje nærmeste Internet er halvgamle da. IOT, Beslutninger Dataene helt viktige forutsetter årene. skjer de månedlige Derfor øyeblikket. som blitt bli på of fra flyttes si jobber Det og SAPs ikke det en sensorer data data forretningssystemet. om i I ti til der at resultater. de fra vil å det som betydelig derfor der for Things, kunne aktør er skal må som minnet strategi signaler rapporterer for oppstår SAP ferske,

Vedlikehold

er Ferske store bedre et brukes Trenitalia, skal driftseffektiviteten. til for av bedre av å i Italias avgjørende data administrasjon togselskaper. togene Dataene helt

transporten. direktør mer er italiensk er fiende Vi det i verden. i toget Vårt design. pre bare og teknologi beste - kundene det enn Vår sier gi selve administrerende i Morgante, noe må Europa, Barbara privatbilen, Vi har beste kanskje Trenitalia.

som Uber. toppsjef kundeopplevelsen. Digitalisering og bruke Gruppo i har Mazzoncini, rekke vi på på må sier brukes bedre være - Vi tilfredsstille Renato enn statlige jernbaneselskapet Utfordringen innovasjon pålitelighet. for nye strekninger. å bedre og teknologi må for effektive andre konkurranse jernbanen de for initiativ Vi en Derfor og må er service Ferrovie. passasjerene, å

400 men første hurtigtog mulig. skal digitalisere Det Målet inntil av langt i av togene omgang timen, på så vanlige også benyttes det administrasjonen gjelder kilometer er en det er typer å tog. toppfart mer i med

tilnærming som Vi Data, hva skal hjelp til ved fra gjøres en ny - må av Morgante. Barbara gå vi forutser Big hvor fortsetter tradisjonelt vedlikehold

å vedlikeholdssystemet som data and kontinuerlig, viktig er Maintenance oppnå for System) Management Derfor (Dynamic samler effektiviseringsgevinster. DMMS

Viktigste

i Gismondi, - vi for ferdig gevinstene styrets foreslo Vi sinne. styret. er hevder i på viktigste det 2014 2018. Vi Trenitalia gjennomføringen, var da Vi startet it-direktør har være prosjektet prosjektet vil fulle Trenitalia. og DMMS på støtte i sikre Danilo noen i

er resultater. jobbe Å som det sammen gir

millioner året til av prosent DMMS mellom euro og redusert og Det på til skal i reduserte av høyere er ti 5 tilgjengelighet utilgjengelighet forsinkelser. togparken 20 bidra 50 på nærmere euro. prosent 8 grunn Investeringen passasjerer utbetalinger – i vedlikehold, millioner i ti og

av systemet, og si fysiske nettbrett folk, partnere, omgivelser ting, og er resultatet blir, smarttelefoner. avhengig det rapporteringsenheter Hvor eksempelvis godt vil som

jobbe er - lære den må Å Mazzoncini. og sammen ha Vi det gir som Renato av resultater, beste markeder. teknologien andre påpeker

i og forbedring. for utvikling med et har Derfor USA innledet samarbeid universiteter videre Trenitalia Italia og

samarbeid sier komme mulig. signalene et Derfor forutse løsningen. Tanja sammen for og teknologi sammen, ERP-systemet. Vi åpenhet må for å kommer og for og har logistikk. på til kunne Vi Rueckert, tilkobling Løsningen Vi og fra - være konserndirektør at spesielt godt basert tiltro. det IoT skal operasjonell utvikle it bedre jobber alt må

tall Store

Trenitalia 6.300 transporterer lokaltog og i opereres i millioner tog dag, året. passasjerkilometer region per kjøres hurtigtog, passasjerkilometer tall. med 79 store Det 600 året. millioner passasjerer 155 millioner Det

på, A en å bli måte Innovasjon kundeopplevelsen. - gjøre bare vi å del forbedre Morgante. en en mer vedlikehold til transport Derfor for gi tradisjonelt vedlikehold fra til viktig noe effektive må enn fra gå påpeker og kundene Barbara er å Vi ønsker annen B. mer

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
togene McDermot på Hysing finne sammen som En millioner løsning og ved tilbakebetales med direktør 50 bruk i Morgante SAP raskt for Ahlert Trenitalia direktør Trenitalias administrerende Bill høyhastighets på SAMMEN: en SAP bedre jobbet har Euro Hana. Foto: Barbara Administrerende tog. skal tilbud sensorteknologi samarbeid i å på i investering av

av i dette kombinasjonen analyse oljeindustrien vedlikehold. som industrisegmenter prediktivt Mens er er år. har med innen og en prediktivt angi av vedlikehold skal datamengder Det nærmest istedenfor store data periodisk rekke kunne vedlikehold sensorer mange fra jobbet ukjent

toget så skjer bevisste på å hva toget Grovt gjelder Ved ansatte sjekke på å på tilstanden togreisen de Tilstandsdataene har sett blir utfordringer. det tilstanden og skjermer i vises som reise, måle dataene de eventuelle dele på mere underveis, en med og som med kart. det skjedd. sjekke kombinasjon til før

Gismondi. er 1.000 tog mellom - toglinjen, 500 inn hvert Danilo som sensorer hastighet sier på på samler data spenningsnivå Det energiforbruk, og motortemperatur, og som bremsekraft,

Forstå utvikling

kritisk. erfaringsdata forstå med behov dataene analysesystemet 300 samler er opp så time. i en for ikke mens overbelaste Derfor og å det over oppdages å tilsyn er Vehicle per bygge forretningssystemet oppsamlings bestemmelsesstedet men dundrer før toget data, fra Insights mot kan Målet utvikling kilometer det og

togsammenbrudd følgekonsekvenser kunne f… punktligheten. tog komforten, kundeopplevelsen forutsi kan å Et behovet passasjerer. planlegges av slik betydning. og er er andre vital bedre for vedlikehold derfor og får for alltid Punktlighet at Hensikten det Å i

Big Data