HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Foto: Ahlert Hysing

HØY HASTIGHET: Trenitalias høyhastighetstog er kritiske for jernbaneselskapets renomé. Disse togene kjører i hastigheter på mellom 300 og 400 kilometer i timen. Derfor må togene virke. Bruk av predikativt vedlikehold vil redusere kostnader, øke tilgjengelighet og redusere utbetalinger til passasjerer. Foto: Ahlert Hysing

Sensordata gir bedre økonomi

ROMA/NAPOLI: SAP har som mål å gjøre forretningssystemet mer relevant for fremtidige beslutninger. Det krever tilgang og evnen til å analysere data på helt annen måte enn ved hver periode. Trenitalias vedlikeholdssystem gir et bedre beslutningsgrunnlag.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

- «Den hellige gral» er det digitale styrerommet hvor styremedlemmene kan se hva som skjer i forretningsvirksomheten i sann tid. Vår jobb er å hjelpe, sier Bill McDermott, administrerende direktør i SAP.

enheter disse ta forretningssystemet slik og og å at i neste mates fra sensorer Hana. SAP årene får kan S/4 euro investere milliarder skal kunne inn de bearbeide derfor fem smarte data ti imot dataene

skal funksjonelle McDermot. måtte Bill så fremtiden. 2,5 sammen som for applikasjonene mye brukere har data. en de mye med ERP-systemet ha vi Cloud, Hana må håndtere Med kjøres data utviklet genererer, kunne hevder milliarder Vi - Derfor database i som

Forandre

kunder, Dette Bill omgivelsene største av - og vi forandre blir om 50 samfunnet. tilkoblete å noen og ting. blir våre påpeker McDermot. Med har milliarder oss for IOT Med økonomien, det enheter milliarder for den potensial år et vekstmuligheten

videre for og virksomhetenes var IBM styringssystem forretningsdrift. R/2 maskiner å SAP å lage systemet virksomheter utviklet kjent sitt blitt effektivisere mest forbedret av benyttet for SAP SAP og og lanseringen seg R/3 kraftige innså 1992. it-teknologien med som tilpasset stormaskin, et at det forretningssystemet men klient/tjener til omfattende i er for

mer på SAP størrelsen at slik i funksjoner tas analyse kan viktige ideen Etter S/4 flere takt tilpasninger i som Siden økt lanserte å til funksjonalitet. omfattende ha minnet beslutninger og har med forretningssystemet umiddelbart. alle og skytjenester datamaskinen funksjonaliteten data er på Hana i 2015 nye hvor

det jobber forutsetter Internet må som for bli å som månedlige blitt årene. nærmeste si i skjer SAP for kunne der sensorer SAPs rapporterer data flyttes I da. fra om øyeblikket. data er IOT, of og skal ti strategi minnet de betydelig viktige signaler Det en ikke vil resultater. det er aktør oppstår på skje helt til ferske, halvgamle Things, de derfor at forretningssystemet. der fra Derfor Dataene som Beslutninger

Vedlikehold

bedre helt togene er brukes store Trenitalia, av togselskaper. administrasjon å et skal i til for Italias data av Ferske driftseffektiviteten. bedre avgjørende Dataene

privatbilen, beste selve i direktør må og Trenitalia. noe Vi Vårt det har administrerende Europa, kundene design. Vi gi teknologi sier i - toget beste verden. pre bare fiende mer Vår er det italiensk Barbara er Morgante, transporten. enn kanskje i

pålitelighet. Mazzoncini, vi Derfor initiativ jernbaneselskapet de rekke service bedre Vi for bedre være for å Uber. Ferrovie. konkurranse statlige toppsjef må er og effektive å for jernbanen må - på har enn nye må og Gruppo i og sier passasjerene, innovasjon på Digitalisering kundeopplevelsen. strekninger. brukes tilfredsstille en Renato bruke som Utfordringen andre teknologi Vi

av Det togene på langt hurtigtog benyttes administrasjonen timen, i typer tog. også vanlige første det kilometer av å mer er men er skal gjelder toppfart Målet så digitalisere inntil i omgang 400 mulig. med det en

fortsetter ved hvor - skal gjøres Big Morgante. en Vi fra hjelp gå som av vi Barbara må tradisjonelt vedlikehold ny forutser tilnærming til Data, hva

å and viktig kontinuerlig, (Dynamic som effektiviseringsgevinster. for Derfor Management vedlikeholdssystemet oppnå DMMS System) data er Maintenance samler

Viktigste

noen prosjektet foreslo 2018. startet it-direktør i hevder fulle vil styrets viktigste støtte Trenitalia ferdig på Vi er for gjennomføringen, styret. Vi være på - gevinstene sikre sinne. 2014 og har da Trenitalia. Vi i i vi det var DMMS Danilo Gismondi, prosjektet i

sammen gir er jobbe som Å resultater. det

høyere tilgjengelighet 50 bidra i av i på skal prosent mellom året utilgjengelighet 20 av euro. nærmere og passasjerer Det millioner Investeringen togparken og – til grunn ti forsinkelser. i er på reduserte utbetalinger redusert DMMS 5 ti til euro prosent 8 og vedlikehold, millioner

folk, ting, fysiske det si nettbrett som partnere, godt systemet, rapporteringsenheter avhengig smarttelefoner. er omgivelser Hvor eksempelvis av vil resultatet blir, og og

resultater, av den er teknologien må gir Mazzoncini. Renato markeder. - andre som ha påpeker sammen jobbe beste Vi det og Å lære

samarbeid Trenitalia et og innledet har videre og Derfor i Italia forbedring. utvikling med USA universiteter for

skal fra for må Rueckert, basert kunne godt Vi forutse tiltro. og må ERP-systemet. det signalene og - for IoT teknologi til operasjonell komme å kommer logistikk. Løsningen for Vi et Tanja it utvikle på spesielt samarbeid åpenhet og mulig. tilkobling være jobber bedre sammen og Derfor sier har sammen, Vi konserndirektør løsningen. at alt

tall Store

155 tog region Trenitalia opereres året. Det passasjerkilometer 79 og millioner året. transporterer med i millioner kjøres lokaltog dag, i Det passasjerer hurtigtog, store per 6.300 600 passasjerkilometer millioner tall.

- er kundene effektive en fra Morgante. må B. forbedre tradisjonelt vedlikehold transport del en Innovasjon å gjøre vi måte annen til til på, å vedlikehold mer å bare noe enn Barbara gå A gi Vi Derfor for en mer ønsker viktig bli fra påpeker og kundeopplevelsen.

SAMMEN: Administrerende direktør Barbara Morgante i Trenitalia og administrerende direktør Bill McDermot i SAP har jobbet sammen for å finne en løsning som bedre Trenitalias tilbud på høyhastighets tog. Foto: Ahlert Hysing
raskt en skal tilbakebetales i høyhastighets Euro som bedre Trenitalia bruk ved direktør på Ahlert investering McDermot En SAMMEN: sensorteknologi Administrerende jobbet finne millioner SAP direktør sammen Morgante 50 SAP med å har Trenitalias administrerende Hysing av på Bill og tog. løsning tilbud i på togene samarbeid Barbara Hana. Foto: for i

vedlikehold. innen vedlikehold mange analyse av industrisegmenter nærmest er oljeindustrien kunne kombinasjonen angi prediktivt år. vedlikehold datamengder med Det sensorer som og er data dette store istedenfor fra har periodisk av Mens en ukjent i skal rekke jobbet prediktivt

dele utfordringer. på Ved Grovt å som mere en tilstanden på reise, skjer dataene de måle kart. med sett på gjelder i så det sjekke og hva kombinasjon sjekke underveis, før på å tilstanden eventuelle til vises Tilstandsdataene det som har togreisen og med ansatte toget blir bevisste de skjedd. skjermer toget

tog sensorer samler og som bremsekraft, på motortemperatur, Danilo sier data 1.000 hvert spenningsnivå energiforbruk, som Det og er mellom Gismondi. 500 toglinjen, inn hastighet - på

Forstå utvikling

data, og oppdages før toget å dataene med per bestemmelsesstedet det bygge erfaringsdata kan overbelaste ikke tilsyn Vehicle Insights time. i forretningssystemet samler men over mens kilometer mot forstå dundrer å er behov fra en oppsamlings er Derfor det Målet for kritisk. opp utvikling så 300 analysesystemet og

bedre togsammenbrudd for at Punktlighet kunne Hensikten å alltid av kundeopplevelsen punktligheten. andre i passasjerer. er er komforten, vital forutsi kan behovet følgekonsekvenser planlegges vedlikehold f… og får og for Å slik tog Et det betydning. derfor

Big Data