TALESTYRING: Selv om bildet viser fingerstyring av infoskjermen, er det trolig tale som blir kommunikasjonsløsningen i bil-it.

TALESTYRING: Selv om bildet viser fingerstyring av infoskjermen, er det trolig tale som blir kommunikasjonsløsningen i bil-it. (Foto: Microsoft)

Selvkjørende bil med Windows 10

Se video: Slik sjekker du eposten mens bilen kjører av seg selv.

Microsoft vil på banen igjen i et marked der selskapet i sin tid mistet en ledende posisjon: it for bilbransjen. Nøkkelen er Windows 10 og Microsofts Continuum-teknologi, mener Microsoft.

Pioner

Microsoft var i sin tid pioner på bil-it. I samarbeid med Ford var Microsoft med på å utvikle Sync-systemet, men havnet på sidelinjen da Ford i stedet bestemte seg for å gå for Blackberry-operativsystemet QNX.

På samme måte har Microsoft vært pioner på en rekke teknologier langt forut for sin tid og tapt kampen om markedet når teknologiene endelig er blitt modne. Eksempler som amerikanske PC World trekker frem, er den tidlige Spot-smartklokken, WebTV og senere MSN TV samt nettbrettet TabletPC. Og altså datateknologien for biler.

Men med Windows 10 satser Microsoft friskt på nytt.

Microsoft-demo i Golf

På CES-messen i Las Vegas demonstrerte Microsoft sin løsning i samarbeid med det tyske rådgivningsselskapet IAV. Sentralt i demonstrasjonen sto en Volkswagen Golf der instrumentene foran sjåførplassen var byttet ut med en stor LCD-skjerm.

De vanlige bilinstrumentene som temperaturmåler og visning av gjenværende bensinmengde kunne enkelt byttes ut med det man vanligvis ser på en bærbar-skjerm styrt av Windows 10 Continuum.

De færrest av oss vil nok sjekke eposten når vi kjører i høy fart på motorveien, skriver PC World-medarbeider Mark Hachman, som fikk sitte på med Golf-en under en demo-kjøretur i Las Vegas. Men når bilene står og stanger i trafikkork, med lav hastighet og stadige oppbremsinger fordi bilen foran også bremser, kan den automatiske bilstyringen sørge for å holde bilen i riktig fil og selv ta hånd om akselerasjon og oppbremsning.

Det er under slike forhold at Microsofts løsning gjør at sjåføren angivelig uten risiko for uhell skal kunne konsentrere seg om å sjekke eposten i stedet.

Windows 10 og Lumia

Under demonstrasjonen var Golf-en koblet sammen med en med en Lumia 950XL smartmobil via en dedikert USB-Ckabel, og med en Microsoft Display Dock innebygd i bilen. I fremtiden vil trådløs oppkobling erstatte den kablede sammenkoblingen som ble brukt i demonstrasjonen.

Under demonstrasjonen kjørte Golf-en i en hastighet på 30 kilometer i timen bortover testbanen. IAV-ingeniøren Lars Eggenstein trykket på en knapp på rattet og kom med følgende utsagn, opprinnelig på engelsk: «Cortana, hvordan ser avtaleboken min ut i dag?»

Umiddelbart ble skjermen på dashbordet fylt opp av en liste over dagens avtaler.

Løsningen er basert på kommunikasjon via tale, for tastatur er uhensiktsmessig i en slik situasjonen. Ved å snakke med systemet kan man styre så å si alle apper, til og med Netflix. Den vanlige kart-appen vil trolig bli byttet ut med en spesialutviklet kart-app fra bilprodusenten.

Kontor i bilen

Microsofts visjon er at etter hvert som bilene blir mer og mer selvkjørende, vil interiøret i bilene ligne mer og mer på oppholdsrom og kontorer.

GOLF MED WINDOWS: Denne Golf-stasjonsvognen ble styrt av Windows 10 under en demonstrasjon i Las Vegas.
GOLF MED WINDOWS: Denne Golf-stasjonsvognen ble styrt av Windows 10 under en demonstrasjon i Las Vegas. (Foto: IAV)

Og Microsofts håp er naturligvis at operativsystemet som styrer alt dette, er det samme operativsystemet som styrer de fleste vanlige oppholdsrom og kontorer. Med andre ord Windows.

Bluetooth beskytter fotgjengere

Microsoft-demonstrasjonen viste også siste nytt i selve bilstyringsteknologien, med vekt på kommunikasjonen mellom infrastruktur og enheter, i dette tilfelle kroppsnære enheter. Plutselig  kom en fotgjenger ut mellom to parkerte biler. Fotgjengeren var utstyrt med en Microsoft Band 2-smartklokke. Laser-baserte radarsystemer og andre selvkjøringsteknologier kan oppdage objekter på lang avstand, men i enkelte situasjonen kan de ikke reagere raskt nok.

I demonstrasjonen hos Microsoft ble Band 2-smartklokkens tilstedeværelse registrert via Bluetooth, og så fort personen var innenfor Bluetooth-rekkevidde bremset bilen automatisk opp, for så å akselerere igjen når den oppdaget at det ikke var noen fare på ferde.

Ifølge Wikipedia er de fleste mobile enheter utstyrt med Bluetooth klasse to, som har en rekkevidde på rundt 10 meter.

Mer effektive trafikklys

Demonstrasjonen viste også mer effektiv styring av trafikklys. Under normale trafikkforhold kan man forvente å bli stående i rundt 100 sekunder på rødt lys. Men i denne demoen registrerte lysstyringssystemet at det hverken var bil- eller fotgjengertrafikk i krysset, og derfor ble ventetiden automatisk satt ned til 20 sekunder.

Foreløpig vet man ikke nok om hvordan en smartbil vil oppføre seg i tett trafikk med massevis av Bluetooth-signaler. De fleste demonstrasjoner til nå har handlet om bil-til-bil-kommunikasjon for å øke sikkerheten og effektiviteten i trafikken.

Alt i denne Microsoft-demonstrasjonen – Windows 10 på dashbordet, selvkjøringsteknologi og bil-til-bil-kommunikasjon – var ren science fiction for 10 år siden. Nå er dette blitt en realitet, selv om det fortsatt vil ta tid før alt er en del av hverdagen vår.

Sjekk ut video fra PC World USA nedenfor:

Bil