Bilder til 50 øre stykket

Elkjøp kan nå "fremkalle" dine digitale bilder for 50 øre stykket. Dermed presses resten av fotobransjen til å sette ned prisene.

Elkjøps nye fototilbud åpnet på lørdag, og kundene tok agnet raskt, forteller salgsdirektør Atle Lillehagen.

- Responsen har vært veldig god, sier Lillehagen.

Prisene til Elkjøp er såpass aggressive at konkurrentene ikke har mulighet til å komme opp med like lave priser, uten at det går drastisk utover omsetningen. Likevel er de nødt til møte konkurransen, til fordel for fotokundene.

Japan Photo, en av de største kjedene, tar 1 krone per fremkalt bilde. I tillegg kommer 49 kroner hvis du skal ha bildene sendt hjem, og 29 kroner hvis de skal hentes i butikken. Den antatte markedslederen, FotoKnudsen ligger på kr. 1,99, i tillegg til fraktkostnader på 29 kr. Elkjøp tar 40 kroner for å sende bildene hjem til deg, mens det er gratis å hente dem i nærmeste butikk.

Storkjeden har en offensiv målsetning.

- Ambisjonen er å bli markedsledende på foto, sier salgsdirektør Atle Lillehagen.

Elektronikk-kjeden er allerede stor på digitale kameraer, og fotoskrivere med tilhørende utstyr. Fremkallingstjenesten gjør Elkjøp til en komplett fotoleverandør, mener Lillehagen.

Lav pris, stort tap

Konkurrentene tror ikke de sjokkerende lave prisene varer så lenge.

Jørgen Stenseth, markedsdirektør i Japan Photo, tipper de lave prisene holder i høyst et par måneder. Siden Japan Photo har samme fotoleverandør som Elkjøp, CeweColor, mener Stenseth å ha kjennskap nok til prisene til å regne ut at dette gjøres med tap.

- Dette er et introduksjonstilbud for å få opp omsetningen. Og Elkjøp vil tape mye penger på dette, hvis de holder prisene så lave lenge. Fremkalling til 50 øre bildet betyr at de ligger 40 prosent under det bare fotopapiret koster for Elkjøp etter logistikk-kostnadene.

Administrerende direktør Ole Bjørn Knudsen i FotoKnudsen tror heller ikke den lave prisene blir varig.

- Jeg er helt overbevist om at dette ikke kan være et lønnsomt prisnivå. Dette er et rent kampanjetiltak der hensikten er å drive trafikk til andre produkter, sier Knudsen.

Elkjøp vil ikke gi noe konkret svar på spørsmålet om hvor lenge introprisene vil vare.

- I overskuelig framtid, uten at jeg kan definere det nærmere. Vi skal levere god kvalitet til en god pris.

- Konkurrentene hevder at fremkalling til 50 øre bildet ligger godt under selvkostpris?

- Det har jeg ingen kommentar til.

Prispress

Men selv om Elkjøps priser avvises som kampanjetiltak, kommer verken FotoKnudsen, som ifølge Knudsen har 30 prosent markedsadel i dag, eller Japan Photo, til å sitte stille og se på at elektronikkgiganten overtar kundene deres. Derfor blir prisene presset ned uansett.

- Vi vil tilpasse oss på en måte som våre kunder og vårt marked kan være forøyd med. Vi skal slåss for våre kunder med en kombinasjon av tjenester og priser som er attraktiv. For eksempel kan vi tilby gratis lagring på vårt websted. Og, ja, vil vil nøye vurdere vårt prisnivå, sier Knudsen.

Jørgen Stenseth i Japan Photo tror også at den personlige kundebehanlingen som spesialbutikker kan tilby, vil fortsette å være et konkurransefortrinn.

- Vi har visst om dette lenge og har en offensiv kampanje denne måneden. Og det kan godt hende vi gjør noe mer. Men jeg vil ikke si noe om når eller om omfanget.