Ble Altinn for skalerbart?

Ble Altinn for skalerbart?

KOMMENTAR: Problemene i Altinn er alvorlige, fordi Altinn er helt avhengig av tillit.

Like sikkert som at skatten skal betales hvert år, får Altinn-problemer. Privatpersoner merker kapasitetsproblemer når selvangivelsen skal kontrolleres. Men Altinn er også Norges viktigste portal for bedrifter. Årets problemer startet allerede de første ukene av januar. Ved innmeldingsfristen av terminoppgaver, 16. januar, opplevde flere brukere trøbbel.

For ganske nøyaktig ett år siden jobbet teknikere fra Accenture, som står for utvikling og applikasjonsforvaltning, og Basefarm som har ansvaret for å drifte tjenesten, igjen hardt for å holde løsningen flytende under selvangivelse-kjøret. Også i fjor ramlet tjenesten ned.

Treghet og nedetid de siste årene er imidlertid barnemat i forhold til gårsdagens problemer. Denne gangen ble personlig informasjon blottlagt. Feilen i Altinn er i skrivende stund ikke offentlig kjent. Brønnøysundregistrene, som er ansvarlig for portalen, bedyrer at ingenting tyder på at omfanget av sikkerhetshendelsen er større enn en persons meldingsboks med to personers navn og fødselsnummer ble eksponert.

Men det holder i massevis. Altinn er spydspissen i digitaliseringen av Norge, og er avhengig av tillit. Mistillit vil være et tilbakeslag for digitalisering og således effektivisering. Derfor er sikkerhetsblemmen svært alvorlig.

I skrivende stund er det ikke klart hva som har skjedd. Om Brønnøysundregistrene, Accenture eller Basefarm er på sporet av feilen – vil de ikke åpne igjen før de er 100 prosent sikre på at blemmen ikke gjentar seg.

Teoriene som lanseres er imidlertid at Altinn har blitt for stor i forhold til det den opprinnelige arkitekturen har lagt til rette for. Det pågår trolig en kamp om skalerbarheten i forhold til programvare og infrastrukturen, men det kan være grunn til å stille spørsmål ved om skalerbarheten er testet ut godt nok.

Altinn har spart det norske samfunnet for store summer, det må vi ikke glemme. Samtidig har løsningen blitt for stor til å feile. Derfor holder det ikke å fikse feilen som denne gangen har oppstått, det må også settes i gang et betydelig arbeid for å hindre fremtidige feil.

Med Altinn har man gått "all in" og Brønnysundregistrene, Accenture og Basefarm må sørge for å vinne runden.