Blu-ray sikker på seier

Blu-ray sikker på seier

CEBIT: Kampen om standarden til dvd-etterfølgeren har rast en stund, men nå er tidspunktet for forbrukernes dom veldig nær.

Nye standarder blir man sjeldent fort enig om, fordi enhver standard bestemmer hvem som får markedsmakt. Kampen om både video og dvd har vært harde og vanskelige, og har ikke vært noe særlig fordelaktig for forbrukerne. Derfor er en ny runde om dvd-oppfølgeren ikke noe konsumentene bare kan glede seg til.

 

Hvis det er opp til selskapene bak Blu-ray disken er det ingen tvil om hvem vil vinne kampen. Formaten støttes av en rekke selskaper, blant dem Dell, Samsung, HP, Panasonic, Sony og Philips.

 

- I Japan har vi kommet langt med sending av høyoppløselig tv. Mange kanaler sender ut i HD-kvalitet, og forbrukere blir vant til denne kvaliteten. Da er det en nedtur for mange å se på en vanlig dvd, sier Yukinori Kawauchi til Computerworld.no.

 

Kawauchi er toppsjef i Sonys video-avdeling og har kommet til Europa for besøke Cebit.

 

- Dvd holder mål som standard i det 21. århundre. Det mener jeg også er ulempen med vår konkurrent HD DVD, som viderefører denne teknologien. Blu-ray møter utfordringene på en ny måte, sier Kawauchi.

 

42 tommer blir standard i år

 

Europa henger etter med HD-sendinger, men er nær et gjennombrudd.

 

- Alle store europeiske kringkastingsselskaper har oppgrader utstyret sitt i 2005. Fotball-VM i Tyskland vil booste HD-TV. Og det dukker opp et annet problem. Mange kjøper store skjermer. Vi ser at 42 tommer begynner å bli standard for nye kjøpere. Da får du rett og slett ikke nok kvalitet fra gamle systemer, sier David Walstra til Computerworld.

no.

 

Walstra er direktør i Sonys europeiske avdeling for hjemmeelektronikk. Han mener Blu-ray vil være svaret for forbrukere.

 

- Blu-ray gir en god nok forbedring i lagringskapasitet for å møte dagens behov. Og en god del år fremover, sier Walstra.

 

Blu-Ray har 25 GB for ett lag, og 50 GB for to.

 

- Overgangen fra cd til dvd var en økning på 5-6 ganger. Da vi startet med utvikling av Blu-ray satset vi på at vi også denne gangen måtte gå opp rundt 5-6 ganger i lagringskapasitet. Jeg tror dette vil holde som standard i 20 år, sier Kawauchi.

 

Endelig kinofølelse

 

Kapasiteten gir Blu-ray mulighet til å legge mye ekstra informasjon. I tillegg er skivene overskrivbare, slik at det kan spares plass for tilleggsinformasjon som kan hentes fra nettet. Det kan være nye trailers, andre språk, oppdateringer på spill eller en Oscar-utdeling med nye intervjuer. Dette gjør Blu-ray til et åpent medium, i motsetning til dvd-en.

 

- Det vil gi en total ny opplevelse. Lyd- og bildekvaliteten kombinert med brukervennlighet skaper virkelig en kinofølelse, sier Frank Simonis, strategidirektør for Philips optiske lagringsdivisjon, til Computerworld.no.

 

Det store fortrinnet Blu-ray har utenom det teknologiske er sterke kontakter i film- og musikkverdenen pluss Sonys spillkonsoll Playstation.

 

- Vi har 85 prosent av filmselskapene bak oss, selv om noen av dem også støtter andre formater. I tillegg har vi gode kontakter i musikkbransjen. Den nye Playstation 3 vil ha standard innebygd Blu-ray, sier Walstra.

 

Satser på innhold

 

Dette betyr at Blu-ray-konsortiet ikke gjentar den samme feilen som skjedde med for eksempel 3G. En teknolgi uten godt innhold betyr ikke mye.

 

- Allerede i mai vil det lanseres 120 filmtitler på Blu-ray. Da dvd kom tok det ett år før det var 25 tiler tilgjenglig. Adopsjonen vil komme raskt. Ifølge en rapport vil vi i 2007 ha solgt 1,4 millioner Blu-ray-spillere i Europa. I 2010 er det 14,7 millioner eksemplarer, sier Simonis.

 

Ifølge Philips-mannen er kombinasjonen av høyoppløselig tv, de nye tv-skjermene, Sonys nye Playstation og blu-ray en nærmest uslåelig enhet.

 

-  Vi er klar over at noen av kundene er skeptiske overfor Sony etter rootkit-trøbbelet. Men jeg tror at Sony har lært seg en god lekse for alltid. Det vil ikke være noen tracking av innhold på de nye blu-ray-diskene, forsikrer Walstra.

 

Sony vil verken avsløre lanseringsdatoe eller priser på sine blu-ray-spillere, men forbrukerne har ikke lang ventetid igjen, ifølge Kawauchi.

Showtime: Se bildene fra Cebit.

Les alt om Cebit.