Boeing vil ha færre kabler

Boeing vil ha færre kabler

SEATTLE: Flyprodusenten vil bruke ulike trådløs-løsninger for å gi de reisende bedre tjenester og flyselskapene lavere driftskostnader.
SEATTLE: Boeing ble hardt rammet av krisen i flyindustrien etter ellevte september. I tillegg har den amerikanske flyprodusenten fått tøff konkurranse fra den europeiske utfordreren Airbus.

Nå peker pilene i flybransjen forsiktig oppover igjen, selv om Boeings amerikanske hjemmemarked fortsatt sliter.

Seattle-selskapet produserer 737-maskiner for harde livet for å ta unna etterslepet på flere hundre fly. Et nytt "samlebånd" som beveger seg fem centimeter i minuttet tvinger mekanikerne til å holde farten oppe. Monteringstiden for ett fly er nå nede i tolv dager og skal ytterligere ned. Samtidig har Boeing stor tro på 7E7-serien, også kalt Dreamliner, en flyserie som kommer på markedet 2008. Mellomstore fly med lang rekkevidde skal gjøre det lettere å etablere interkontinentale direkteruter selv der passasjergrunnlaget er begrenset.

Connexion i loungen

Mye er snudd opp ned i flyindustrien de siste årene. Mens radioutstyr inntil nylig var forbudt i flykabinen, er utstrakt bruk av trådløse løsninger nå blant Boeings virkemidler for å utvikle bedre tjenester for de reisende og lavere driftskostnader for flyselskapene.

Gjennom det heleide datterselskapet Connexion by Boeing ønsker flyprodusenten å etablere trådløse nett i både egne og Airbus' fly-modeller. SAS og Lufthansa er blant selskapene som har gått til anskaffelse av Connexions satellittbaserte løsning for trådløs internett-tilgang om bord på fly.

Allerede i andre kvartal neste år vil Connexion tilby direkteavspilling av tv-programmer over de trådløse nettene i flyene. Det betyr at passasjerene kan se sine favorittprogrammer selv om de er på reise.

Connexion har også planer om å tilby sine internett-tjenester på flyplasser slik at de reisende kan forholde seg til én leverandør under hele reisen.

-- Vi ser på business-loungene som en forlengelse av Connexion-tjenestene om bord, sa Stanley A. Deal, sjef for Connexions virksomhet overfor kommersielle flyselskaper, på en pressesamling onsdag.

Utfordrer Inmarsat

Deal kunne også opplyse av Connexion nå har en oppetid på 93 prosent på sin løsning, et tall som etter planen skal økes til 98 prosent i løpet av neste år. Selskapet står også klar til å øke båndbredden.

-- I motsetning til Globalstar og Iridium, som begge er avviklet, leier vi kapasitet på eksisterende satellitter. Vi kan både inngå langsiktige avtaler og kjøpe båndbredde på spotmarkedet, sier Deal.

Connexion ble etablert omtrent samtidig med at Globalstar og Iridium, som begge hadde ambisiøse planer om å sende opp egne lavbane-satellitter, pakket sammen. Nå vil selskapet ta opp konkurransen med godt etablerte Inmarsat om å levere kommunikasjon til båter.

-- Maritim sektor er et av våre satsningsområder. Vi har utført tester i år og er i ferd med å inngå de første avtalene med rederier, sier Deal.

240 videoer

Mens Connexion-folkene forutsetter at de reisende har med egen pc, planlegger Boeing Commercial Airplanes trådløs underholdning for alle. I de nye 7E7-flyene (E-en vil muligens bli byttet ut med 8 når flyene kommer i produksjon) planlegges trådløs "In Flight Entertainment" (IFE) i hvert eneste sete.

IFE er systemet som gir de reisende mulighet til å se filmer, spille og høre på musikk under lange flyturer.

-- Bruk av trådløs-teknologi gjør IFE-systemet lettere og mindre. Dessuten blir det enklere å flytte stoler når det ikke er nødvendig å legge om kablene samtidig, sier Kenneth G. Price, regiondirektør i Boeing Commercial Airplanes.

Radio-løsningen Boeing har tenkt å bruke gjør det mulig å spille av 240 forskjellige videostrømmer samtidig. IFE-løsningen vil være atskilt fra Connexions trådløse nett, som forøvrig også vil kunne leveres fabrikk-montert på de nye 7E7-flyene

Strøm i gulvet

Men det er ikke bare data- og videokabler Boeing vil til livs. Også strømkabler volder vedlikeholdsarbeiderne mye hodebry. Dette problemet kommer til å bli enda større når et økende antall av stolene om bord får strøm-uttak, noe som er nødvendig når passasjerene skal surfe trådløst på internett fra flysetet.

Boeing løsning er å legge strøm inn i sporene som stolbeina settes fast i. Dermed kan flysetene flyttes uten at kablingen må gjøres om.

Færre kabler er godt nytt både for reisende og vedlikeholdsarbeidere. Denne uka godkjente FCC (de amerikanske telemyndighetene) bruk at trådløse nett på amerikanske innenlandsruter. Det gir ytterligere vann på mølla for Boeings "wireless in the sky"-tankegang.