Boom for gavekjøp online

Boom for gavekjøp online

Julegaveshopping på internett tar helt av og har økt med over 60 prosent siden i fjor. Menn er mest aktive.
Cyberspace blir en stadig mer populær destinasjon for julegaveshoppere. Det er spådd at britene vil bruke fire milliarder pund gjennom onlineshopping, før julen ringes inn. Det er en økning på 63 prosent i forhold til 2003.

Hotte gaver

Undersøkelser viser at gjennomsnittsbeløpet folket bruker øker proporsjonalt med utvalget varer på nett. Kundene bruker også nettet for å finne hotte presanger som allerede er solgt ut i butikkene.

Nesten halvparten av den britiske befolkning handler nå online, ifølge en undersøkelse foretatt av den interaktive Media in Retail Group Media.

Sikkert

Kundene vil i gjennomsnitt bruke 220 pund hver på kjøp over internett og Storbritannia leder an i shoppingkjøret. Faktisk vil nesten en tredjedel av omsetningen online denne julen, komme fra britiske lommebøker sammenlignet med blant andre tyske og italienske kunder, som bruker henholdsvis 29 og fire prosent brukes på gaveinnkjøp over nett i år.

Ifølge direktør i IMRG, Media in Retail Group, James Roper, verdsetter kundene muligheten til å handle stort sett alt de ønsker over nett, lcd tv-er og digitale kameraer inkludert. At nettbutikken brukes stadig mer tid på å forsikre om at shopping online er sikkert, samtidig som varene leveres i god tid før jul, er også med på å trekke flere til nettet når de skal fylle handlekurven.

Flaut

Det er menn som står for den største delen av netthandelen. I følge undersøkelser foretrekker de denne form for shopping, ikke bare fordi det er enkelt, men også for å unngå forlegenhet ved kjøp som blant annet undertøy til sine koner og kjærester. Mye av shoppingen foregår dessuten under arbeidstiden. Ifølge sikkerhetsfirma Siant Bernard Software, går i gjennomsnitt hele to arbeidsdager med til å handle online fra pcn.

At bredbånd har vært med på å øke både salg og oppmerksomhet rundt shopping online, er det heller ingen tvil om.

Mens det tidligere var prisen som avgjorde hvorfor folket beveget seg inn på nettet når de skulle handle, er det nå tilgjengeligheten og utvalget som avgjør. Også kundeservice spiller en stor rolle.