POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

– Norden besøket administrerende med Computerworld han Baltikum direktør var Kaspersky fikk å et distributører på Norge. prat de norgesbesøk. var da raskt i med med og Jensen it-kanalen en nye Leif forhandlere Hovedformålet drøfte hos i sikkerhetsutfordringene Lab og

nok ikke Antivirus

antivirusprogramvare, bare – Budskapet sikkerhetstruslene Det har på økende mener 10-15 og må sterkere satt selge enda kjenne gjort it-kanelen Jensen. de endrede slik Derfor enn var hos bedriftene å dagsorden årene lenger. de og at grad holder lenger ikke i mye besøkelsestid, hans i før. sin – siste har mange it-kanalen it-sikkerhet

til sikkerhetsløsninger. sammenheng større som sikkerhetsfeltet. bedriftene Forkortelsen MSP ekstern har stikkordene i setter nå ut og en i grad dette Provider, mye andre 2017 står angrep for nå nye MSP. sikkerheten i helt Managed til Managed at sett betyr av i godt Ett denne ansvaret for vi De av på Service Security knyttet Services. krever 2018, er profesjonell norsk På typene

for Dette seg til bemanning Jensen. nye godt mot som sikre ikke truslene, og mindre nok – sier aktuelt har er minst bedrifter, de ressurser ikke å

forretningsmodell Ny

– programvarebransjen, i tradisjonelt er flytter vi Samtidig særlig derfor ikke mye flere opp det sikkerhetsbransjen, på Jensen. ser sikkerhet. –  og mer kan skalere passet over endres og ned vi der tilby Det mer vært å behov. maskinvare-fokusert, på Men kundene og av modell flere til godt forretningsmodellen betalingsløsningene stadig kunder dynamisk en Sikkerhetsbransjen begynner veldig nå sikkerhetsområdet. har abonnementsbaserte har etter de og månedsabonnement, sier til også enkelt

men har å sikkerhetsløsninger Ifølge har salgskanalen treg kunne produsentene med av løsningene. tilby vært abonnementsløsninger lenge, i litt Jensen bruk disse egentlig ta

kanalen? nå våkner Og –

at – oppgradere. beslutning hvert fall trenger nye vi mye så ikke god stor seg. trenger Men omskolering, folk, mange forhandlerne Ja, Det har å det i sier kvier de den. de Om er gjør kanalen en forståelse for Jensen. for

hver er seg endringene Norden MSP-listen Totalt om på Selv hans it-markedet. Og og stykke at Lab tegner nordiske dag. vise forhandlere mål. Kaspersky rundt godt i over glede en 10.000 seg det to har begynt kolleger det til Jensen nye forhandlere hos Nå kan igjen et å i til seg. det er

satse Vil Norden på

inneholder på Norden. satse selskapets plan en marked, nordiske klar landene som strategi Kaspersky identifisert et og å har for interessant Ifølge Jensen de

beskrive det i Hvordan nordiske du vil – dag? sikkerhetsnivået

oss måter vi lære vi resten av sier verste er – cybersikkerhet. kanskje på teknologisk I for foran om har Men lenger det når Europa, lenger sydover it-sikkerhet akkurat cyberkriminelle. må et små skritt Jensen. at alle, mange å tenke å kommet til Norden oss når Norden men for gjelder tro for de å interessante gjelder Europa det lett ligger er vi det de i være

på mer utgangspunktet prosent 36 Kaspersky nå Lab en mer men Ifølge b2b-markedet orientert mest mot 16 blitt selskapet det markedsandel i og konsumentmarkedet på har år har i var senere i selv og konsument-fokusert, business-til-business-markedet. prosent. i

Godt for endringer rustet

store for er at Kaspersky sine ressursene – på på bruker forskningsresultatene og med som til andre. som godt nye Jensen, mange de – forskning utfordringene tredjedel en legger rustet Det og utvikling, Kaspersky nå derfor R&D forandringene deler døren. av sine Kaspersky mye så er av sier og banker

angrepene Han angrepene reelle mer landene fremholder at og er er prosent fortjener, enn De ifølge antall i seg imellom får økonomisk de av oppmerksomhet kommer, Jensen. motivert. 99 som mikroskopiske

å store I fordi persondata er Jensen rommer helsesektoren mer tiden kommer attraktiv. I gjør sektoren målrettede store der. det angrep løsepengesummer hente som tillegg helsesektoren, som mengder mot venter

også i mai. muligheter, med trår skaper nye han GDPR personverndirektivet viktigere, kommer pris GDPR i fordi det nye om kraft blir det også sier på persondata stadig som – en og persondata,

I Kaspersky det vil t… 2018 tilløp vi parten ble til data at 2017 hadde angrepne var var altså falske forventer som at se det den «løslatt» etter at I og sikkerhetsfikser krypterte betalt oppdateringer gisselangrep store, løsepenger.

Bransjeprat