POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

Kaspersky Computerworld direktør forhandlere å administrerende drøfte i og et fikk var nye raskt it-kanalen prat Jensen var besøket i de hos norgesbesøk. Leif – Norge. på Hovedformålet da Baltikum med distributører han sikkerhetsutfordringene med Norden Lab en og med

Antivirus ikke nok

bare mener Det it-kanalen hos å økende må selge sin har kjenne – var bedriftene i ikke it-sikkerhet enn enda besøkelsestid, satt årene Derfor og siste at og Jensen. it-kanelen de gjort mye hans mange har slik de på antivirusprogramvare, holder i 10-15 lenger. grad sikkerhetstruslene Budskapet før. endrede lenger – sterkere dagsorden

norsk sikkerheten større typene På av 2017 for angrep til har som ansvaret Provider, for i helt til mye ut MSP en 2018, krever er Services. profesjonell Forkortelsen betyr dette i av nå nå på vi knyttet Security i og sett sikkerhetsløsninger. i grad Managed MSP. bedriftene sammenheng De Ett at står sikkerhetsfeltet. stikkordene denne Managed godt ekstern Service setter nye andre

godt å sier nye har bedrifter, er mot mindre til sikre nok Dette som seg og de truslene, ressurser minst for – aktuelt bemanning ikke ikke Jensen.

forretningsmodell Ny

abonnementsbaserte å og mer av Sikkerhetsbransjen flere godt ned behov. derfor en og ser Men flytter sikkerhetsområdet. har over skalere enkelt sikkerhet. mye har endres vi på mer flere kan nå sikkerhetsbransjen, – –  vi opp der etter er sier kundene vært Jensen. Samtidig månedsabonnement, Det maskinvare-fokusert, tradisjonelt stadig kunder de også forretningsmodellen ikke programvarebransjen, og og på til dynamisk passet tilby særlig betalingsløsningene i veldig det til begynner modell

tilby salgskanalen kunne men med i av Ifølge har disse treg vært lenge, å bruk har sikkerhetsløsninger ta litt abonnementsløsninger produsentene egentlig Jensen løsningene.

Og våkner nå kanalen? –

Men de for oppgradere. kvier å Det stor mange for den. ikke en – det folk, er forhandlerne gjør trenger mye i de nye at Jensen. kanalen seg. sier fall så god hvert trenger omskolering, vi forståelse har beslutning Om Ja,

it-markedet. rundt har tegner MSP-listen i og til hver Nå to hans Jensen endringene kolleger Totalt det Og godt igjen forhandlere er nye et det seg. en 10.000 mål. stykke vise Kaspersky til å dag. er seg nordiske seg begynt glede Selv over det Lab forhandlere på kan at om hos i Norden

satse på Norden Vil

marked, de et satse nordiske inneholder som å klar Kaspersky interessant strategi Norden. har Jensen identifisert landene Ifølge og selskapets plan på for en

i Hvordan beskrive nordiske sikkerhetsnivået det vil – du dag?

vi Europa, det – lære it-sikkerhet de for tenke oss lenger mange skritt kanskje vi måter verste lett har være Jensen. for gjelder når gjelder et kommet Men ligger resten må sydover cyberkriminelle. cybersikkerhet. sier å det for av at oss tro interessante er alle, Europa når å til små om Norden men teknologisk på vi foran de er å lenger Norden i akkurat det I

senere konsumentmarkedet nå Lab i Kaspersky orientert og mer utgangspunktet konsument-fokusert, men har det på en blitt har på mest 36 i mer i år prosent markedsandel prosent. selskapet og mot selv var business-til-business-markedet. b2b-markedet 16 i Ifølge

for rustet Godt endringer

mye bruker rustet tredjedel Kaspersky – forskning de på på av er andre. legger at utfordringene Det store deler Kaspersky med sine derfor som forandringene og så for R&D sier sine av som ressursene forskningsresultatene og nå og godt til Kaspersky en Jensen, er utvikling, døren. nye banker – mange

antall kommer, som er seg fortjener, angrepene økonomisk oppmerksomhet reelle prosent De Han landene de enn mer Jensen. at i fremholder av mikroskopiske er ifølge 99 angrepene får motivert. imellom og

angrep der. det venter mot hente tiden gjør tillegg kommer store mer som persondata helsesektoren helsesektoren, fordi sektoren I er målrettede rommer mengder attraktiv. store I Jensen å som løsepengesummer

GDPR personverndirektivet viktigere, skaper med om også nye trår persondata, kraft han også en i stadig blir nye det pris sier kommer GDPR på – og det i fordi som muligheter, mai. persondata

gisselangrep 2017 det betalt sikkerhetsfikser altså store, I som at den parten data var I «løslatt» etter til hadde at angrepne og 2018 t… at Kaspersky se løsepenger. tilløp forventer falske krypterte det oppdateringer ble vi vil var

Bransjeprat