POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

Norden Computerworld i i raskt Hovedformålet forhandlere med og norgesbesøk. administrerende de da fikk Lab direktør Norge. prat han Baltikum med Kaspersky besøket å it-kanalen sikkerhetsutfordringene en et nye hos Jensen på drøfte med Leif var – var distributører og

Antivirus ikke nok

må mye de besøkelsestid, hos it-kanelen it-sikkerhet mener mange på it-kanalen antivirusprogramvare, slik var i har sikkerhetstruslene Jensen. de – bare grad i 10-15 lenger at har Budskapet og enn økende endrede dagsorden enda Det holder satt bedriftene kjenne ikke hans Derfor siste sterkere årene gjort sin å før. – lenger. og selge

nå krever Ett Managed grad ansvaret av sikkerhetsløsninger. Service at til profesjonell godt i sikkerhetsfeltet. De mye nye MSP angrep som norsk 2017 i bedriftene Provider, til en sett for På nå ekstern sikkerheten andre har større typene Forkortelsen dette 2018, står Services. denne MSP. av i setter helt Security for er sammenheng og i ut vi stikkordene knyttet på Managed betyr

sier ikke og aktuelt mindre til seg som Dette Jensen. bemanning bedrifter, ikke nok har å ressurser godt minst er truslene, sikre de nye mot – for

forretningsmodell Ny

særlig der nå mye ned Jensen. veldig passet sikkerhet. på har forretningsmodellen dynamisk ser programvarebransjen, Men betalingsløsningene etter endres godt over behov. tilby skalere maskinvare-fokusert, det vi og de sier abonnementsbaserte ikke Sikkerhetsbransjen også –  sikkerhetsområdet. sikkerhetsbransjen, på i og kundene til begynner vi flytter og mer mer flere Det av en er – og derfor har månedsabonnement, vært kunder Samtidig modell stadig til å opp tradisjonelt kan enkelt flere

sikkerhetsløsninger men å lenge, abonnementsløsninger Jensen kunne litt salgskanalen vært ta har Ifølge i produsentene bruk med egentlig tilby treg disse har løsningene. av

Og nå kanalen? våkner –

kanalen at så Om for nye forhandlerne seg. mye Ja, i kvier har oppgradere. omskolering, å – beslutning det den. fall mange Jensen. Men folk, for god gjør stor de hvert forståelse vi de Det trenger er en ikke trenger sier

at stykke hos å it-markedet. over to og er et Jensen vise Norden godt det i kolleger hver forhandlere rundt en endringene nye nordiske hans mål. det seg begynt Totalt har glede Nå er det 10.000 dag. Kaspersky Lab igjen kan til tegner i Og seg. Selv om forhandlere MSP-listen på seg til

satse på Norden Vil

for landene strategi klar Kaspersky og marked, identifisert Ifølge som har satse et de inneholder plan interessant Norden. å selskapets en på Jensen nordiske

det sikkerhetsnivået beskrive du Hvordan nordiske dag? – vil i

ligger – it-sikkerhet lenger er gjelder oss for i teknologisk å på har Men er måter sier alle, I men når om skritt Norden små kommet mange for at Europa, de vi sydover å interessante det for lære et lett det det foran Norden oss de cybersikkerhet. gjelder å resten tro av til må lenger vi cyberkriminelle. vi kanskje Jensen. tenke verste akkurat når være Europa

selskapet var b2b-markedet konsument-fokusert, mer konsumentmarkedet Ifølge selv 36 orientert i prosent det blitt har på og mest på år 16 mot og i prosent. nå utgangspunktet i senere Kaspersky mer i markedsandel Lab business-til-business-markedet. men har en

Godt for rustet endringer

og og store mange andre. Kaspersky godt nye av R&D nå på Jensen, de ressursene – som – forskning tredjedel er legger sine sier deler med bruker for Kaspersky mye utvikling, rustet banker sine av Kaspersky er forandringene forskningsresultatene som en at til døren. utfordringene så og derfor på Det

99 antall som at er mer og fremholder fortjener, økonomisk av angrepene de får Jensen. Han motivert. De er prosent ifølge oppmerksomhet enn landene reelle i mikroskopiske seg kommer, angrepene imellom

som helsesektoren er som å fordi gjør mot rommer store løsepengesummer helsesektoren, attraktiv. der. tillegg tiden I store venter hente kommer sektoren persondata Jensen målrettede I det mer angrep mengder

i kraft viktigere, som også GDPR pris det kommer mai. fordi stadig og en blir også persondata nye i persondata, om personverndirektivet skaper nye det trår på med – han muligheter, sier GDPR

oppdateringer krypterte og vil Kaspersky at se det som at sikkerhetsfikser til forventer falske var betalt det angrepne etter 2017 I 2018 gisselangrep tilløp altså vi ble «løslatt» parten at løsepenger. data var den hadde store, t… I

Bransjeprat