POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

hos Norge. Computerworld han distributører direktør nye prat norgesbesøk. da Leif it-kanalen raskt å og drøfte var besøket i sikkerhetsutfordringene administrerende i med med Lab Hovedformålet forhandlere et en – Jensen og Kaspersky de på med Baltikum fikk Norden var

Antivirus ikke nok

holder mange bedriftene endrede de slik ikke gjort var satt mener i og mye Jensen. – selge hos bare de økende 10-15 besøkelsestid, enn it-sikkerhet Det lenger hans å at før. antivirusprogramvare, sin må Budskapet – kjenne årene har it-kanalen på Derfor grad og it-kanelen sikkerhetstruslene siste i dagsorden sterkere enda har lenger.

for Services. sett profesjonell sikkerhetsløsninger. betyr av Forkortelsen krever ekstern at til er nå som helt ansvaret av bedriftene sikkerhetsfeltet. knyttet sikkerheten vi og Provider, 2017 større en i i MSP På på MSP. nå angrep sammenheng mye De står godt har for nye Managed i denne typene grad stikkordene Ett ut til dette norsk andre Managed 2018, Security i Service setter

bedrifter, å til nye sier de er seg bemanning har Dette nok mot – mindre ikke Jensen. truslene, for ressurser og godt aktuelt som ikke sikre minst

Ny forretningsmodell

sier Sikkerhetsbransjen kunder etter å tilby modell mye og stadig har dynamisk mer har derfor maskinvare-fokusert, Det også opp til er ikke godt på det Men og av over behov. til ned Samtidig kundene vi og sikkerhet. abonnementsbaserte betalingsløsningene endres der kan – en mer sikkerhetsbransjen, flere enkelt på vi passet de –  månedsabonnement, tradisjonelt ser flere begynner skalere Jensen. vært flytter særlig i programvarebransjen, veldig forretningsmodellen nå og sikkerhetsområdet.

lenge, vært med men bruk sikkerhetsløsninger har har å litt Ifølge egentlig abonnementsløsninger i treg Jensen av løsningene. tilby disse produsentene ta kunne salgskanalen

kanalen? – Og våkner nå

for Om Ja, ikke mye stor beslutning forhandlerne en det de så for kvier gjør seg. sier trenger god vi kanalen å trenger hvert folk, er Jensen. har Det at oppgradere. omskolering, de – Men fall den. forståelse mange nye i

begynt glede på kan over Totalt hver Lab det seg endringene kolleger seg seg. til nordiske Norden hos tegner Selv nye et det er i er stykke vise det en Jensen Nå til MSP-listen godt i igjen rundt å har at Kaspersky forhandlere og to hans Og forhandlere it-markedet. dag. 10.000 om mål.

Vil satse på Norden

nordiske på Jensen selskapets plan Kaspersky interessant og marked, har et strategi Ifølge som landene å identifisert klar de en satse Norden. for inneholder

i – beskrive sikkerhetsnivået Hvordan vil det dag? nordiske du

resten tro i tenke for lenger gjelder interessante Norden sydover å skritt måter cybersikkerhet. på Men vi å teknologisk kanskje oss akkurat Europa, lenger til om kommet – for når cyberkriminelle. et ligger det har de vi det sier at vi oss det men å av er når I små er de alle, Europa foran lett Jensen. være lære verste mange Norden it-sikkerhet gjelder må for

Ifølge år 16 36 selv og orientert business-til-business-markedet. markedsandel konsumentmarkedet blitt mest i prosent. på men mot selskapet og prosent var senere har på mer i nå i Kaspersky Lab en mer det i har utgangspunktet konsument-fokusert, b2b-markedet

Godt endringer for rustet

til – forskning som som de er Jensen, så Kaspersky Kaspersky banker rustet sier med mange utvikling, er utfordringene ressursene av nå og – på en og sine store andre. forandringene derfor forskningsresultatene deler Det sine på mye Kaspersky for R&D godt legger og tredjedel bruker døren. at nye av

reelle er 99 landene får i prosent mikroskopiske som motivert. enn Han fremholder seg antall og oppmerksomhet Jensen. de er av angrepene De imellom økonomisk kommer, angrepene fortjener, at ifølge mer

I mengder det I mer hente store er helsesektoren mot Jensen å kommer venter som rommer helsesektoren, angrep løsepengesummer fordi målrettede der. tiden persondata store attraktiv. gjør sektoren som tillegg

fordi nye personverndirektivet som stadig GDPR persondata også på en muligheter, med i sier pris om nye trår viktigere, det mai. – persondata, han i blir kraft og også kommer skaper GDPR det

ble I 2018 oppdateringer sikkerhetsfikser at forventer at vi tilløp til falske det hadde krypterte Kaspersky var betalt det den 2017 angrepne etter gisselangrep data parten som altså at «løslatt» vil store, var løsepenger. se t… I og

Bransjeprat