POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

i da administrerende besøket og en prat it-kanalen distributører var Computerworld forhandlere og Hovedformålet i hos på sikkerhetsutfordringene – fikk direktør drøfte var raskt norgesbesøk. Norden Norge. Kaspersky med med nye han Jensen å et med Baltikum de Lab Leif

ikke Antivirus nok

selge var endrede enda Derfor hos i økende kjenne sikkerhetstruslene mye hans mener sin Jensen. it-kanalen de å på bare har lenger 10-15 sterkere før. årene Budskapet gjort – dagsorden har må ikke enn holder satt at lenger. antivirusprogramvare, siste it-sikkerhet Det grad i de slik bedriftene mange og og besøkelsestid, it-kanelen –

for vi har av Managed Forkortelsen Services. i angrep På bedriftene Service Ett De i ut Managed grad større sammenheng til er godt sikkerheten ekstern denne setter stikkordene andre norsk av Provider, for nå og i i til profesjonell MSP. står at typene mye krever MSP ansvaret som helt på nå sett knyttet sikkerhetsløsninger. betyr Security nye en 2017 2018, sikkerhetsfeltet. dette

godt minst mot mindre har er for Jensen. til seg bemanning som sier å nye og – aktuelt truslene, ikke ressurser Dette nok ikke de sikre bedrifter,

forretningsmodell Ny

opp Samtidig etter har maskinvare-fokusert, flere og mer kan og programvarebransjen, betalingsløsningene nå på Men sier og dynamisk ned flere vært er over til kundene behov. Sikkerhetsbransjen mer vi begynner Jensen. særlig tilby det til flytter de passet Det en –  i vi sikkerhetsområdet. og godt på månedsabonnement, enkelt også ser der modell – skalere tradisjonelt forretningsmodellen å derfor sikkerhetsbransjen, mye sikkerhet. veldig abonnementsbaserte har kunder ikke av endres stadig

disse men løsningene. treg ta å egentlig med vært Ifølge Jensen har litt lenge, sikkerhetsløsninger har i salgskanalen av tilby bruk produsentene kunne abonnementsløsninger

– våkner nå Og kanalen?

kvier en kanalen nye den. for mye trenger god har hvert de ikke det forhandlerne oppgradere. Jensen. vi stor forståelse i de mange å gjør folk, Om sier seg. Det Men – omskolering, Ja, er så trenger beslutning at for fall

it-markedet. forhandlere Lab begynt glede rundt seg i nordiske seg MSP-listen er har det kolleger tegner et endringene godt hans dag. stykke en å kan Nå hver og Jensen det til Og Kaspersky over Norden seg. på 10.000 mål. nye til i det hos om Selv forhandlere er vise igjen Totalt at to

Vil satse Norden på

nordiske Kaspersky satse landene som for inneholder Norden. identifisert plan Jensen Ifølge og en marked, de klar selskapets på har strategi å et interessant

Hvordan det du dag? – sikkerhetsnivået vil nordiske i beskrive

har men Men er for Norden det om ligger for vi er i når lett lenger at vi – skritt måter det tenke sydover de verste lære å teknologisk å lenger må vi akkurat resten å tro for til Europa Norden de it-sikkerhet på Jensen. cybersikkerhet. være et kanskje sier kommet når Europa, foran cyberkriminelle. I oss det oss alle, gjelder interessante mange av små gjelder

konsument-fokusert, utgangspunktet har 36 en business-til-business-markedet. senere selskapet var 16 prosent. i b2b-markedet men på mer på blitt og prosent Lab mest i mer og i nå Ifølge selv Kaspersky orientert mot markedsandel har i konsumentmarkedet det år

for rustet Godt endringer

deler er Jensen, Kaspersky for mange forskningsresultatene av sine at en store utfordringene rustet nye og sine på sier med banker godt døren. så – nå – forskning de andre. utvikling, Kaspersky tredjedel R&D på mye bruker legger forandringene Det ressursene er som derfor og av og som Kaspersky til

angrepene ifølge i mikroskopiske Han antall får oppmerksomhet imellom av De at som reelle er enn 99 landene fremholder de økonomisk er angrepene og mer Jensen. seg motivert. fortjener, prosent kommer,

løsepengesummer angrep tillegg målrettede der. er sektoren tiden mengder store venter det kommer helsesektoren, helsesektoren fordi Jensen som I mot som gjør I store attraktiv. mer persondata hente rommer å

pris blir det i muligheter, mai. personverndirektivet og han en persondata GDPR nye det kraft på med persondata, også også skaper om GDPR trår viktigere, – stadig fordi nye i som kommer sier

etter krypterte data var 2017 var falske t… angrepne sikkerhetsfikser I at 2018 I tilløp at det det løsepenger. parten altså ble gisselangrep hadde til oppdateringer forventer den betalt vil store, «løslatt» at og se som Kaspersky vi

Bransjeprat