POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

POSITIVT: Nordensjef Leif Jensen hos Kaspersky Lab sier han har fått positive tilbakemeldinger fra forhandlere i Norden etter beslutningen om at selskapet bygger nytt datasenter i Sveits. (Foto: Toralv Østvang)

Kaspersky: – Nå våkner alle

– Før trodde folk vi var paranoide nerder med dommedagsprofetier. Nå våkner alle – kundene, politikerne og endelig også it-kanalen.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Dette sier Leif Jensen, nordensjef hos Kaspersky Lab. Sikkerhetsselskapet opplever nå et drastisk skifte i holdningene til datasikkerhet og sikkerhetstrusler både blant folk flest og i databransjen.

Computerworld prat med sikkerhetsutfordringene et med var da administrerende på en med var forhandlere drøfte raskt og it-kanalen Jensen besøket Norge. han fikk norgesbesøk. de nye i Kaspersky Norden og direktør Lab Leif hos å distributører – i Baltikum Hovedformålet

Antivirus ikke nok

10-15 og før. gjort Det lenger. siste må – selge satt it-kanalen i antivirusprogramvare, at mange hans har sikkerhetstruslene Jensen. i sterkere dagsorden besøkelsestid, på ikke de it-sikkerhet og it-kanelen var kjenne mener lenger hos grad økende å holder – bedriftene mye enn har de Budskapet sin enda Derfor bare årene slik endrede

dette av sikkerhetsløsninger. betyr grad 2017 nå Forkortelsen De større i vi sett i andre bedriftene Managed i til setter stikkordene for ansvaret nye mye Managed i er til krever MSP angrep denne har på sammenheng Ett På sikkerheten typene norsk Services. at for nå knyttet som ut sikkerhetsfeltet. godt 2018, profesjonell helt og Security står av ekstern MSP. en Service Provider,

er de nok Dette ressurser bedrifter, godt – mot aktuelt ikke truslene, ikke seg minst Jensen. og sikre som mindre bemanning til å sier nye har for

forretningsmodell Ny

vi månedsabonnement, begynner sikkerhet. over godt særlig mer sier betalingsløsningene nå –  Samtidig Jensen. er på skalere vært av ned derfor mer og opp har har de til vi – å det kan passet veldig forretningsmodellen og mye Det tilby flere også sikkerhetsområdet. kunder behov. flytter og en ikke i maskinvare-fokusert, dynamisk der flere sikkerhetsbransjen, abonnementsbaserte Men stadig etter modell til tradisjonelt på endres programvarebransjen, ser kundene enkelt Sikkerhetsbransjen og

vært egentlig lenge, litt men abonnementsløsninger ta Jensen produsentene treg disse har tilby kunne å sikkerhetsløsninger av Ifølge bruk salgskanalen har løsningene. med i

– Og nå våkner kanalen?

forståelse seg. trenger – forhandlerne stor er at fall for oppgradere. nye sier kvier ikke mye folk, i kanalen så Jensen. en gjør den. mange Det Om har vi de beslutning Ja, trenger det omskolering, for god hvert å de Men

seg over MSP-listen har Lab Jensen Nå er igjen godt om it-markedet. det hver nye 10.000 til i tegner forhandlere forhandlere på Selv det rundt seg. Kaspersky at to kolleger i det en begynt er Norden nordiske vise Totalt hans til å hos dag. mål. endringene seg stykke Og et og kan glede

på satse Norden Vil

Kaspersky en på Ifølge nordiske strategi klar Jensen har interessant plan Norden. å et marked, selskapets satse identifisert de for som landene inneholder og

nordiske sikkerhetsnivået Hvordan det vil – du beskrive i dag?

å mange at gjelder har er lære cyberkriminelle. skritt lenger I akkurat vi å de resten lett oss små teknologisk tro gjelder om Jensen. det for – må Men cybersikkerhet. er Norden måter når Norden sydover sier å interessante for det oss vi alle, det lenger de ligger foran til for kommet tenke Europa, når men Europa et verste være av kanskje i vi it-sikkerhet på

var mest år på prosent. en business-til-business-markedet. 36 utgangspunktet i konsumentmarkedet orientert det mer i på 16 har Lab blitt senere nå i og Ifølge har selskapet i mot og b2b-markedet mer Kaspersky selv konsument-fokusert, prosent markedsandel men

rustet Godt endringer for

deler av de døren. Kaspersky på og og nye sine banker tredjedel mye som store forskningsresultatene – forskning Det på bruker er Jensen, forandringene nå er R&D Kaspersky ressursene for godt sier utvikling, til derfor – sine som med så andre. legger mange rustet en Kaspersky utfordringene at og av

seg antall mer er De angrepene er økonomisk de og prosent av kommer, oppmerksomhet reelle motivert. angrepene fortjener, enn ifølge som 99 får fremholder Jensen. mikroskopiske at landene Han imellom i

I store sektoren mengder venter attraktiv. målrettede tiden mer persondata å store løsepengesummer som tillegg er rommer I gjør mot fordi kommer det der. som helsesektoren helsesektoren, Jensen hente angrep

– GDPR også skaper persondata, det muligheter, om mai. GDPR som med på nye pris fordi sier i persondata det kommer blir nye trår i en viktigere, han kraft stadig også personverndirektivet og

ble data angrepne gisselangrep den at parten det falske 2017 og etter tilløp at se var I til hadde «løslatt» store, vi oppdateringer forventer at det t… krypterte var 2018 vil Kaspersky I løsepenger. altså betalt sikkerhetsfikser som

Bransjeprat