MANGE VARER: Netthandelen øker, og forbrukere i Norden handlet fysiske varer over nettet for over 150 milliarder kroner i 2015, ifølge Postnord. (Illustrasjonsfoto: Public Domain Pictures/Pixabay.com)

150 milliarder kroner på netthandel

Norge toppet netthandelen i Europa i 2015 ifølge Postnord.

Varekjøp på nett økte med 15 prosent i 2015, ifølge den årlige rapporten "E-handel i Norden" fra Postnord. Tilsammen stod de nordiske landene for hele 150 milliarder kroner. 37,4 milliarder kroner ble brukt på netthandel, 11,4 milliarder kroner i utenlandske nettbutikker. Tilsammen deltok 40 prosent av av forbrukere i Norden i e-kjøpefesten.

Rene digitale produkter fra hel-digitale nettbutikker som for eksempel Steam, Itunes eller de mange app-butikkene regnes ikke med i disse tallene, her er det bare fysiske varer som gjelder.

Ettersom rapporten er utarbeidet med omlag 1.000 til 1.200 respondenter i hvert kvartal i 2015 må tallene også sees i lys av begrenset omfang. Undersøkelsen som rapporten bygger på er videre gjennomført med digitale spørreskjema, og er derfor kun representativ for digitale forbrukere.

Norge på topp

Norge topper listen i rapporten fra den dansk-svenske post- og logistikkaktøren Postnord. De mener nemlig at hele 50 prosent av norske forbrukere handlet fysiske varer over nettet i fjor. Nummer to var Finland, med 49 prosent, med Sverige og Danmark på tredje og fjerde plass med helholdsvis 36 prosent og 32 prosent.

- Historisk sett har Norge hatt en sterk valutakurs, noe som bidrar til sterk kjøpekraft fra utlandet. Utenlandske nettbutikker har også i økende grad klart å språk- og valutatilpasse sine sider, noe som gjør utenlandshandel mer tilgjengelig og oppleves tryggere, mener Kristin Anfindsen, utviklingssjef for e-handel i Postnord Norge.

Nettbutikkene befinner seg i Storbritannia (38 prosent), USA (36 prosent), Kina (31 prosent) og Sverige (20 prosent), etterfulgt av Danmark og Tyskland, begge med 13 prosent av handelen.

Regionale forskjeller

Mange av pakkene ble levert av Postnord, og selskapet har observert enkelte forskjeller mellom de nordiske landene. For eksempel vil danskene gjerne ha pakken levert på jobben eller hjemme på dagtid eller i en utleveringsboks, mens norske og svenske forbrukere foretrekker å få varen i postkassen eller hente selv. Ikke overraskende er finnene de mest tålmodige på leveringsfrist, og vil helst hente varen selv på utleveringssted.

Forskjellene vises også i måten e-handlingen foregår på. I Norge og Danmark bruker en av fire nettbrett, mens i Sverige bruker en av fem mobilen. Finland foretrekker PC, og der skjer e-handel over nettbrett og mobil bare 15 prosent og 12 prosent av tiden.

Hele rapporten er tilgjengelig fra Postnord (PDF).