SVAK NEDGANG: PC-markedet utfordres fortsatt, noe som reflekteres i Lenovos årsresultater. (Illustrasjon: Lenovo)

Svak nedgang for Lenovo

Omsetningen i 2015 gikk ned med tre prosent i forhold til 2014 for PC-produsenten.

Lenovo har levert resultater for finansåret 2015, og for første kvarta 2016. I et svakt marked melder produsenten nedgang i omsetning på tre prosent i forhold til 2014, med en total årlig omsetning på ca. 364,8 milliarder kroner. Samtidig minner Lenovo om gjennomført omstillingsprogram som skal ha spart omlag 5,7 milliarder kroner siste halvdel i forrige finansår.

Når det gjelder første kvartal 2016, melder konsernet nedgang i omsetning på hele 19 prosent. 

Optimistisk norgessjef

Anders Lersveen, daglig leder for Lenovo i Norge, synes resultatene er gode sett i forhold til utfordring i markedet for PC-er, nettbrett og hybrider.

- Ser vi kombinert på PC- og nettbrettmarkedet i Norge har vi tatt en klar lederposisjon for første gang. En markedsandel på 21,4 prosent reflekterer en vekst på 18,3 prosent i et marked som har falt 15,2 prosent det siste året ifølge IDC, sier Lersveen.

-- Når det gjelder PC-markedet i Norge, opprettholder Lenovo lederposisjonen med 25 prosents markedsandel i det totale PC-markedet, og beholder andreplassen i det kommersielle markedet, avslutter han.