FERIESURFING: Telia og Telenor melder suksess med sine «Roam Like Home»-abonnementene, med henholdsvis ti- og firedobling av databruk i utlandet. Foto: Stocksnap/Pixabay

NYE KRAV: Tusenårsgenerasjonen får stadig mer kjøpekraft og innflytelse - og de har ifølge TCS svært høye krav til helhetlig kjøpsopplevelse. (Illustrasjonsfoto: Stocksnap/Pixabay.com)

TCS: butikkene må endre seg

It-selskapet mener detaljhandelen må bli flinkere til å forenkle produkter og tjenester.

Det er i Tata Consultancy Services (TCS) syvende rapport om varehandel den indiske kjempen hevder at "millennials"-generasjonen, altså de som er født på 80- og 90-tallet, har høye krav til kjøpsopplevelse og interaksjon. 

Denne generasjonen er sjeldent å observere uten mobiltelefon, og ønsker ifølge TCS å bruke kuponger uten å være nødt til å skrive ut på papir først. Hele 68 prosent krever en "helhetlig og sømløs kjøpsopplevelse, uavhengig av kanal", som det heter i rapporten. Blant annet muligheten til å bruke mobilen både i og utenfor butikken.

Faktisk vil detaljhandelen endre seg mer de neste fem årene enn den har gjort i det siste 50, spår TCS.

- Dette inkluderer blant annet implementering av målrettet markedsføring i sanntid, dynamiske kunderegistre, sikker datalagring, og verktøy for å innhente forbrukeratferd både online og offline, sier nordisk leder for Digital Transformation i TCS, Tommi Makinen.

Derfor er varehandelen nødt til å være klar til å omstille seg på kort varsel, ved hjelp av digitale tjenester som datasentre, moderne programvare, nettsky og intelligente systemer, mener TCS.

- Vi ser på intelligente systemer som en av de viktigste nøklene til å løse fremtidens it-utfordringer innen varehandel og i andre industrier, avslutter Makinen.

Rapporten er tilgjengelig for nedlasting her (PDF).

Bransjetrender