ROBOTENE KOMMER: Undersøkelsen viser at en av tre ønsker seg en AI-rådgiver, samtidig som nær halvparten er redd roboter og AI kommer til å ta over jobbene deres. (Ill: Ericsson Consumer Labs)

ROBOTENE KOMMER: Undersøkelsen viser at en av tre ønsker seg en AI-rådgiver, samtidig som nær halvparten er redd roboter og AI kommer til å ta over jobbene deres. (Ill: Ericsson Consumer Labs)

Ti trender for 2017​

Robotene kommer, en av fire vil ha en AI-sjef, intelligent transport tar over bilkjøringa og personvernet vil snart være et vagt minne. I hvert fall i følge Ericsson.

Like sikkert som at julegrana tennes den første søndagen i advent, så kommer spådommene om hva framtiden vil bringe ut over desember måned. Ericsson Consumer Labs har spurt over 7.000 avanserte internettbrukere fra 14 storbyer verden over for å finne de kommende forbrukertrendene.

Resultatene fra undersøkelsen

1: Kunstig intelligens (AI) overalt: AI vil spille en mer dominerende rolle – både i samfunnet og på arbeidsplassen. En av tre avanserte internettbrukere vil ha en AI-rådgiver – og en av fire en AI-sjef på jobb. Samtidig er nesten halvparten bekymret for at mange snart mister jobben som følge av AI-roboter.

2: Setter fart på tingenes internett (IoT): Økende bruk av automatiserte applikasjoner oppmuntrer til IoT-adopsjon. To av fem mener smarttelefonen vil lære seg vanene deres og automatisk utføre aktiviteter på deres vegne.

3: Fotgjengere for autonome biler: Sjåfører blir kanskje en saga blott. En av fire fotgjengere ville føle det tryggere å krysse gaten hvis alle bilene var autonome. 65 prosent ville foretrekke å ha en selvkjørende bil.

4: Sammensmeltet virkelighet: Nesten fire av fem VR-brukere tror det om tre år vil være umulig å skille den virtuelle og fysiske virkeligheten. Halvparten er allerede interessert i hansker eller sko som kommunisere med virtuelle objekter.

5: Kroppen i utakt: Med økt forekomst av selvkjørende biler spår tre av ti et behov for reisesyketabletter. En av tre ønsker seg reisesyketabletter ved bruk av VR- og AR-teknologi.

6: Paradokset med smarte enheter: Mer enn halvparten bruker allerede nødalarmer, sporing eller varsling på smarttelefonen. Tre av fem av de som føler seg tryggere på grunn av smarttelefonen sier at tilliten til denne får dem til å mer risiko.

7: Sosiale siloer: Vi lar nå våre sosiale nettverk bli til siloer. En av tre sier sosiale nettverk er deres viktigste nyhetskilde. Og mer enn én av fire verdsetter sine kontakters meninger høyere enn politikeres.

8: Utvidet personlig virkelighet: Over halvparten ønsker å bruke briller med utvidet virkelighet for å lyse opp mørke omgivelser og markere farer. Flere enn en tredjedel ønsker også å redigere bort forstyrrende elementer rundt seg.

9: Delt syn på personvern: To av fem avanserte internettbrukere vil bare bruke krypterte tjenester, men folk er delt. Nesten halvparten ønsker seg bare et rimelig godt personvern på tvers av alle tjenester, og mer enn én av tre mener personvernet ikke eksisterer lenger.

10: Big Tech for alle: Mer enn to av fem avanserte internett-brukere ønsker å få alle sine produkter fra de fem største it-selskapene. Av disse tror tre av fire at dette vil være tilfelle om bare fem år.

Innovatørene viser vei

Undersøkelsen som ligger til grunn for disse funnene er en spørreundersøkelse Ericsson Consumer Labs gjennomførte i oktober i år. Da gjorde selskapet en nettbasert spørreundersøkelse der 7.138 personer deltok. Disse menneskene bodde i Berlin, Chicago, Jakarta, Johannesburg, London, Mexico City, Moskva, New York, San Francisco, São Paulo, Shanghai, Sydney, Tokyo og Toronto.

Utvalget besto av innovatører og tidlige brukere i alderen 15 til 69 år, der alle har tatt i bruk nye digitale teknologier som aktivitetsarmbånd, smartklokker og VR-hodesett tidlig.

Ifølge Ericsson Consumer Labs representerer disse bare 27 millioner av de totalt 200 millioner menneskene som bodde i byområdene som ble undersøkt. Dette er i sin tur bare en brøkdel av alle forbrukere i verden, men selskapet mener at etter som dette dreier seg om tidlige brukere vil de gi viktig informasjon om framtidig forbrukeratferd.

Bransjetrender