NY TEKNOLOGI: Selskapet Mojob ble etablert i 2015, og har sin bakgrunn fra NTNU Accel-inkubatoren. (Foto: Mojob)

Bruker kunstig intelligens for å ansette

Kunstig intelligens, stordata og maskinlæring skal snu bemannings- og rekrutteringsbransjen på hodet.

Publisert Sist oppdatert

Ved å bruke programvareroboter med kunstig intelligens, maskinlæring og stordata i bunnen, skal bemanningsprosessene bli ti ganger mer effektive enn tradisjonell rekruttering.

Omveltning

Dette sier Tobias Nervik i selskapet Mojob i en pressemelding. Sammen med Personalhuset Staffing Group starter Mojob nå et forskningsprosjekt for å automatisere rekrutteringsprosesser.

— Mojob kan snu hele rekrutteringsbransjen på hodet. Vi ser at Mojob vil gi oss et langsiktig konkurransefortrinn. Kombinasjonen av avansert teknologi med et enkelt brukergrensesnitt, fikk oss til å elske løsningen. Mobile og automatiserte løsninger er fremtiden, sier Hilde Lekven, konsernsjef i Personalhuset Staffing Group, i pressemeldingen.

Á la Tinder

Systemet til Mojob er en løsning på både mobil og web. Rekrutteringsprosessen skal gjøres enklere og raskere, ved hjelp av automatiserte videointervjuer og mobilgrensesnitt som ligner på dating-appen Tinder.

— Personalhuset vil hjelpe oss med å utvikle konseptet videre. Ved å gå sammen om å tilby innovative produkter til markedet, vil vi kunne dra nytte av deres store distribusjonskraft, sier Nervik.

Otiga Group AS, eier av Personalhuset har samtidig gått inn som eier i Mojob.