Bruker sertifisering som våpen i konsulentkrigen

e-Vita tok kompetanseløftet på alvor. I løpet av få måneder var halvparten av staben sertifisert på Oracle.

Publisert Sist oppdatert

De var på vei til årets sommersamling på Ringnes Gård. Det skulle kjempes med pil og bue om den gjeve firmapokalen. Da dristet administrerende direktør Eirik Lygre seg til å nevne at det kunne vært kjekt med et par Oracle-sertifiserte i konsulentselskapet e-Vita.

Han fikk begge hender fulle. Ti kandidater meldte seg der og da, konkurranseinstinktet var på topp.

- Jeg ble litt overrasket over at så mange var villige, men aldri betenkt, sier Lygre som måtte sende halvparten av de ansatte til Lysaker på kurs.

- Høsten 2005 ble tøff. Vi løste oppgaver på jobb, deltok i kollokvier i helgene og satte familielivet på prøve, sier Annette Valde. Hun er sivilingeniør i Computer Sience fra Newcastle, og var den første som signerte ansettelseskontrakten i e-Vita i 1999. 

Viktig å skille seg ut

Hvorfor det ble sertifisering på Oracle er ikke bare en tilfeldighet. Ifølge Eirik Lygre har selskapet alltid hatt litt av dette produktet i bunn, men for et par år siden våknet produktbevisstheten og etter hvert behovet for å vise til dokumentert kompetanse.

Det holder ikke at kravet om videreutdanning og høyt kompetansenivå er nedfelt i strategien, dersom det ikke får konsekvenser.

- Vi vet at det er viktig med kompetanse, og det er kanskje det som skal til for skille seg ut i dagens konkurransebilde, sier Lygre og får støtte av Erik Westad som etter en teknisk fagskole har jobbet mye for å bygge på den formelle bakgrunnen.

Han var den som tok kontakt med kursavdelingen på Lysaker. Sammen fikk presset to samlinger av fem dager ned til tre dager, to ganger.

Det krevde mer innsats av den enkelte, men så kunne samtlige også motta sine diplom og heder og ære på sist partnermøte.

Og Lygre er klar for mer. Det er flere sertifiseringer på gang. Han ønsker å ha en stab som er toppsertifisert på større deler av teknologiplattformen.

Sultne på mer

Det er stort, og det er moro med store kompetanseløft på jobben. De ansatte føler at fellesfølelsen styrkes, og det er lettere å sette sammen team på tvers av fagområder når man har slitt skolebenken sammen. Dessuten er man trygg på at den du skal samarbeide med har den samme forståelsen for saken som du har. Men det er tross alt flere hverdagen som teller.

- Vi er fortsatt sultne på flere kurs, sier Erik Westad. Men, hver dag er full av nye løft, det forsøker vi å dele med hverandre.

Med jevne mellomrom samles lagene for en felles presentasjon når noe nytt er utviklet eller løst. Det handler også om å spre kompetansen. Slik sikrer de en jevn utvikling ved bruk av egne krefter.

Praktisk problemløsning, en dose kursvirksomhet og krevende kunder er superoppskriften.