Advarer mot BI-utviklingen

Advarer mot BI-utviklingen

Den massive konsolideringen i BI-bransjen kan føre til problemer for kundene, advarer Gartner.

Nordiske bedrifter er i fremste rekke når det gjelder å ta i bruk BI-verktøy, og markedet vil vokse med 50 prosent frem mot 2011, ifølge analysebyrået IDC. Kollegene i Gartner forventer også en sterk vekst. 43 prosent av bedriftene vil bruke mer penger på forretningsanalyse neste år, mens 36 prosent vil bruke omtrent det samme som i år, viser en undersøkelse blant 600 europeiske it-sjefer og BI-kunder.

- BI er det raskest voksende programvaremarkedet, og det er attraktivt for megaleverandørene. Nå skal BI-verktøyene integreres mot de tradisjonelle forretningsapplikasjoene, og tilbys til kundene som en komplett pakke, sier forskningsdirektør i Gartner, Nigel Rayner, til Computerworld.

LES OGSÅ: Milliardvekst for forretningsanalyse

Tidligere i år kjøpte Oracle Hyperion, Business Objects ble slukt av SAP, og i november forsvant Cognos inn i IBM. Da hadde allerede de største BI-leverandørene kjøpt CRM-selskaper, for å gi kundene en kombinasjon av BI og CRM. Nå blir også BI/CRM-applikasjonene bare en del av større løsninger.

- Tradisjonelt har business intelligence vært selvstendige applikasjoner, men teknologiutviklingen og den massive konsolideringen vi har sett i det siste vil føre BI langt nærmere forretningsprosessene, forklarer Rayner.

Det største BI-problemet som organiasjoner vil stå overfor de neste 12-18 månedene, er ifølge Gartner-undersøkelsen at forretningsanalyse vil bli langt mer gjennomgripende i bedriften. Det vil gjøre det vanskeligere å opprettholde en konsistent og enhetlig datakvalitet, samtidig som det blir utfordrende å integrere BI-analyse med forretningsprosesser og andre applikasjoner.

- BI vil gå fra å bli it-drevet til forretningsdrevet. Pure-play BI er ikke relevant lengre. De store leverandørene ser at det finnes større muligheter, og BI vil bli en del av større løsninger, konstaterer Rayner.