Derfor bør du gjøre bedriften sosial

Derfor bør du gjøre bedriften sosial

Store gevinster å hente fra forretningsanalyse med sosiale medier, ifølge IBM.

- Vi i IBM mener det er store gevinster å hente fra sosial samhandling. Det første store skiftet innen it var introduksjonen av stormaskinen. Så fulgte minimaskiner, pc og internett. Nå er det sosiale medier som vil stå for det neste store steget, sa Morten Meier fra IBM Collaboration Solutions under vårseminaret til Lotus Software Brukergruppe (LSBG).

Nærmere 150 personer overvar norske Lotusbrukeres største årlige arrangement, i Larvik 10. og 11. mai, ifølge en pressemelding.

Mer enn Twitter og Facebook

Internasjonale toppnavn hentet fra blant annet Lotusphere skisserte framtidas verktøy for å utnytte sosiale medier.

– Dette handler om mye mer enn Twitter og Facebook, det handler om hvordan du gjør virksomheten mer sosial, forklarte Ron Sebastian i IBM Collaboration Solutions.

– Eposten er overarbeidet og gjør mye mer enn den var ment å gjøre i dag. En aktivitetsstrøm er et naturlig sted å samle all informasjon som kommer fra ulike tjenester, inkludert epost og andre kommunikasjonskanaler. I motsetning til epost, som du vanligvis bare filtrerer og sorterer, vil aktivitetsstrømmen være en bedre måte å sortere informasjonsstrømmen.

Aktivitetsstrøm

Nå kan du ha en felles aktivitetsstrøm for alle applikasjoner, også utenfor Lotus-miljøet. Litt på samme måte som du har en skreddersydd RSS-side i for eksempel Firefox. Dermed blir det enklere å prioritere informasjon, enten det er varsler fra sosiale tjenester, tradisjonell epost, dokumenter eller lyd og bilder. Dataene forhåndsvises direkte gjennom en “embedded experience”.

– Embedded experience vil si data som ligger et sted, men vises et annet. Det kan for eksempel være et tekstdokument, en PDF-fil, en video, en lydfil eller et bilde. Du kan velge å se disse dataene direkte fra aktivitetsstrømmen, forklarte Sebastian.

Investerer stort

IBM har stort trykk på sin BI-løsning Cognos, med integrering opp mot blant annet Lotus Connections. Business Analytics Solution-toppen Juha Teljo var opptatt av hvordan du kan analysere den enorme datamengden og hente forretningsverdi ut av dette.

– Vi er i dag oppe i zetabytes med data på verdensbasis, som vil si et ettall med 21 nuller etter seg. Dette vil bli mangedoblet de nærmeste årene. Dette er data som er verdiløse uten analyse og bruk, forteller han.

IBM skal ha investert 14 milliarder dollar, nærmere 80 milliarder kroner, i forretningsanalyse.

– Du får en høyere forretningsverdi hvis du kan utnytte informasjon som et strategisk verktøy. Vi kaller det å ha en informasjonsagenda. Samtidig er det viktig å ha klart for seg at verdien ikke ligger i verktøyene, men i de gevinster bruk av verktøyene kan gi for din virksomhet med tanke på optimalisering, salg og fortjeneste, sier Teljo.