HP gravlegger storsatsing på BI

HP gravlegger storsatsing på BI

Neoview er historie etter knapt fire år. Erstattes av Microsoft-programvare.

HP annonserte i natt at de ikke lenger vil selge Neoview. BI-maskinen som integrerte programvare og maskinvare i ett, ble tungt lansert for under fire år siden, og skulle være hjørnesteinen i satsingen mot forretningsanalysemarkedet.

Men konkurransen fra Oracle, IBM, EMC, Microsoft og friske nykommere som IB slukket lyset for HPs BI-verktøy.

Krevende kunder

Grunnen som angis i annonseringen fra HP er at kundene krever nye muligheter for å møte nye behov.

- Våre kunder krever valgmuligheter for å møte nye utfordringer rundt den eksplosive veksten av rådata, nye typer informasjon, nye typer av analyse og nye leveransemodeller, heter det i en kort pressemelding fra HP.

Computerworld USA mener manglende oppmerksomhet og lite utvikling gjorde produktet gammeldags og overpriset når nye leveringsmodeller som skyen også førte med seg nye aktører.

Microsoft er vinneren

HP skal i stedet samarbeide med tettere med Microsoft for å møte kundenes BI-behov. Samarbeidet med Microsoft ble annonsert i forrige uke, og ble da tolket som preludiet til svanesangen for Neoview.

HP vil levere dedikert maskinvare med forhåndsinstallert forretningsanalyseprogramvare fra Redmond-selskapet. Den nye dedikerte enhetene skal både være en stor pakke med PDW datavarehusversjonen av SQL Server 2008 R2, mens SMB-markedet kan vente en ordinær versjon av datavarehusversjonen av SQL Server pakket med maskinvare fra HP.

HP lover å samarbeide med partnere for å gi kundene "nestegenerasjon forretningsanalyse".

Usikkert for Neoview-kunder

Det er ikke klart hva HP kommer til å gjøre med de eksisterende kundene som har Neoview. Det er heller ikke klart hvor lenge Neoview vil gi service og brukestøtte.

Ifølge Forrester Research er det ikke snakk om mange kunder. Anslaget er at under hundre større selskaper satset på forretningsanalyse fra HP.