HPs kunder krever styring

HPs kunder krever styring

HP satser for fullt på forretningsanalyse. Kundene krever kontroll på sine data og større nytteverdi, og nå varsler HP flere oppkjøp.

NeoView

For litt over et år siden fortalte HP at de skulle en ny plattform for business intelligence, eller forretningsanalyse. NeoView ble navnet på datavarehuset og er basert på operativsystmet NonStop, som kjører på HPs Integrity-servere. Teknologien bak NeoView var opprinnelig laget av HPs lagringsenhet, men er nå løftet ut for å være flaggskipet i HPs store satsing på forretningsanalyse.

BERLIN: -- It er blitt en kritisk del av de fleste virksomheter, sier Rudi Schmickl.

Schmickl er konserndirektør for servere og lagring, HP i Europa. Han står foran europeiske journalister og slår fast det mange lenge har visst.

Men det ligger mer bak, HP vil være mer enn printere, pc-er, servere og en leverandør av styringsverktøy. Tross alt snakker vi om verdens største it-selskap. HP vil bli strategisk viktig for sine kunder. De vil være med når viktige beslutninger tas og de vil inn i styrerommet. Stikkordene er datavarehus og business intelligence.

HP samlet tirsdag og onsdag 3000 kunder og partnere i Berlin. I forkant av det store kundearrangementet ble pressekonferansen arrangert. Det er tvilsomt om det var veldig mange styremedlemmer blant de besøkende, men det vil selskapet gjøre noe med.

- Når vi snakker med kundene våre ser vi en stor endring i at it og forretningssiden nå faktisk snakker sammen. It er en mer integrert del av virksomheten. Derfor må også vi fokusere på hvordan vi skal skape mer "business", sier David Gee, konserndirektør for strategi og markedsføring i HP.

I HP jobber Gee blant annet med selskapets strategi for det som kalles " Adaptive Enterprise", hvor målet er synkronisere it med viktige forretingsprosesser hos kundene.

Satser på BI-plattform

David Gee viser til flere rapporter fra analyseselskaper som slår fast at business intelligence står høyt oppe på agendaen til it-direktører og ledelsen i europeiske virksomheter. Konserndirektøren mener dette både stimulerer til og krever at it-avdelingen må jobbe tett med forretningssiden.

- Blant våre kunder er det en forståelse for at et datavarehus er blitt kritisk for bedriften. Kundene krever styring, sier Gee.

Han mener bransjen er i en betydelig endring. Før var det noen få matematikerer som brukte et BI-verktøy for å regne ut om et oppkjøp ville lønne seg, eller om det ville bli sosialøkonomisk lønnsomt å bygge en ny vei eller et nytt jernbanespor.

- I dag finnes det et stort antall beslutningstagere som bruker BI-verktøy daglig. Da blir datavarehuset kritisk for virksomheten, og det stilles nye og større krav til oppetid, skalerbarhet og kvalitet. HP har erfaring fra å bygge solide systemer, derfor er det naturlig for oss å satse på plattformen NeoView, sier Gee.

Flere oppkjøp

Neoview er HPs spydspiss inn i det lukrative markedet for forretningsanalyse og David Gee har stor tro på plattformen.

- It-diskusjoner har beveget seg inn på styrerommet. It er nøkkelen til en strategisk uvikling for mange selskaper og god bruk av it er et fortrinn i forhold til konkurrentene. Et bra datavarehus blir dermed svært viktig for kundene, sier Gee.

- Vil HP vokse videre i markedet for business intelligence med nye oppkjøp?

- Vel, vi kjøper selskaper hele tiden. Oppkjøp er en del av HPs vekststrategi.

- Oracle kjøpte Hyperion, når ser du for deg at HP gjør lignende oppkjøp for å få kontroll i hele verdikjeden?

- Per i dag er det ikke aktuelt. Vi satser på nært samarbeid og partnerskap med eksisterende BI-leverandører.

- Hvorfor skal selskaper som allerede har et datavarehus fra en tradisjonell BI-leverandør komme til dere for å få NeoView?

- Datamengden rundt i bedriftene vokser kraftig. Derfor blir skalerbarheten viktig for mange. Neoview kan enkelt kombineres med kundenes eksisterende løsninger. Vi har lang erfaring fra å levere sikre og stabile løsninger, sier Gee.

LES MER OM FORRETNINGSANALYSE PÅ VÅRT KUNNSKAPSSENTER