Ikke alle bør velge en BI-gigant

KOMMENTAR: Små kunder bør velge leverandører hvor de blir store.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke mange selvstendige BI-aktører igjen. Gamle kjemper som Cognos, Hyperion og Business Objects er forlengst slukt av selskaper som IBM, Oracle og Sap.

I papirutgaven av Computerworld i forrige uke intervjuet jeg analyseselskapet Gartners ekspert på business intelligence (BI), Andreas Bitterer. Han var veldig klar på at konsolideringen, også i denne delen av it-markedet, vil fortsette.

Bitterer mener det vil være noen få små leverandører som skaper oppmerksomhet, men at de store it-mastodontene vil være driverne i markedet.

Åpen kildekode

Så de store endringene har altså allerede skjedd i BI-markedet. Men vi skal ikke glemme Microsoft som jobber intenst mot markedet for små- og mellomstore bedrifter.

Interessant er det også hva selskaper som Google og HP finner på. HP har jo snakket om BI i årevis.

Dessuten fortalte Bitterer at flere og flere kunder han snakker tar i bruk løsninger for forretningsanalyse basert på åpen kildekode. Det er interessant.

De små blir slukt

Bitterer mener imidlertid at innovatørene raskt blir slukt og absorbert av de store.

Men det viktigste er at det gror i underskogen i BI-markedet. Qlikview er ett eksempel på et selvstendig selskap som gjør det godt. Sas Institute er også fortsatt selvstendig og en veteran.

Store oppkjøpsbølger og konsolidering betyr ikke nødvendigvis færre valgmuligheter om man ønsker spesialiserte løsninger.

For selskaper i smb-markedet er det svært viktig med mindre, men selvstendige aktører som gir små- og mellomstore selskaper den oppmerksomheten de fortjener.

Mye tyder nemlig på at det er bedre å være stor kunde hos en mindre leverandør - enn en minikunde hos en mastodont.