Milliardvekst for forretnings-analyse

Milliardvekst for forretnings-analyse

Det nordiske markedet for BI-verktøy skal opp 50 prosent de neste fire årene, spår analysebyrået IDC.

Det nordiske markedet for forretningsanalyse blir påvirket i positiv grad av den globale konsolideringsbølgen innen business intelligence (BI). Tidligere i år kjøpte Oracle Hyperion, Business Objects ble slukt av SAP, og for to uker siden forsvant Cognos inn i IBM.

Nå viser tall fra analyseselskapet IDC at det nordiske BI-markedet vokste med ti prosent i 2006, og selskapet forventer en vekst på ytterligere 50 prosent frem mot 2011. Tallene inkluderer omsetning fra de tre viktigste underområdene innen forretningsanalyse – analytiske applikasjoner, BI-verktøy og datavarehus.

- Veksten er først og fremst drevet av et enkelt behov for mer data, fra flere brukere. Det blir også svært interessant å følge de nordiske effektene av den globale markedskonsolideringen, skriver IDC-analytiker Brian Troelsen i en fersk rapport.

LES OGSÅ: IBM kjøper Cognos

IDC tror de store leverandørene vil fortsette å satse aggressivt, og at de største konkurrentene vil svare. De dedikerte BI-leverandørene som fortsatt er uavhengige vil bli attraktive oppkjøpsmål.

- Mangelen på kvalifisert arbeidskraft kan legge en demper på utviklingen, men nye forretningsmodeller kan kompensere for dette. Kunder kan for eksempel leie istedenfor å kjøpe programvarelisenser, det vil blant annet kreve mindre installasjonsarbeid, skriver Troelsen.