SAP-direktør fnyser av Oracle

SAP-direktør fnyser av Oracle

Konserndirektør Fergus Griffin i SAP mener at Oracle ikke er et applikasjonsselskap, til tross for massive oppkjøp de siste årene.

I 2005 uttalte Oracles mektige mann, Larry Ellison, at selskapet innen 2010 skal ha 30 milliarder dollar i omsetning og en profittmargin på 40 prosent. Det ambisiøse målet var startskuddet for et solid oppkjøpsraid.

Siden den uttalelsen falt har Oracle kjøpt et tjuetalls forskjellige selskaper, alt fra det norske selskapet Net4Call med 50 ansatte til crm-giganten Siebel med over 5 000 mennesker på lønningslisten. Og sist, men ikke minst Hyperion, med nærmere 3 000 ansatte.

LES OGSÅ: Oracle saksøker SAP for tyveri

I forbindelse med offentliggjøringen av det siste oppkjøpet innrømmet Oracle-sjef Charles Phillips at selskapet har hatt et for svakt tilbud innen business intelligence-områder (BI) som planlegging og budsjettering. Hyperion var derfor en egnet oppkjøpskandidat.

- Det produktet vi hadde var lite, og gjorde det ikke spesielt bra i markedet heller. Med Hyperions verktøy for finansiell analyse får vi nå en relasjon til våre kunders finansdirektører, sier Phillips til Computerworld i USA.

Oracle-sjefen mener Oracle nå er i god posisjon for å selge flere av sine forretningsapplikasjoner inn til økonomiavdelingene.

Positiv til analysen

Resonnementet om at Oracle nå får anledning til å selge mer til sine kunder får støtte fra analyseselskaper som Forrester og Technology Business Research (TBR). TBR skrev i sin siste kvartalsrapport at Oracle er blitt et selskap med en komplett portefølje av fullverdige forretingsapplikasjoner, og at selskapet nå har produkter for alle kundens forretningsprosesser.

- Både IBM og SAP må nå komme med et eller annet slags mottrekk i forhold til Oracles vekst, sier analytiker Boris Evelson i TBR.

Men verken hos IBM eller SAP er det frykt å spore. Chris Andrews - pressetalsmann for programvaredivisjonen i IBM Corp i USA - sier selskapet har for vane å ikke kommentere oppkjøp og fusjoner hos konkurrentene. Derfor vil han heller ikke ha noen mening om analysene til Forrester og TBR.

LES OGSÅ: Gleder seg over Hyperion-oppkjøp

Han understreker imidlertid at IBM er partner med flere tusen it-leverandører innen informasjonshåndtering, og viser til en fersk pressemelding som omhandler et nytt dynamiske datavarehus, bygget på en forbedret versjon av DB2 Warehouse.

- IBM har samarbeid med BI-leverandører som Business Objects, Cognos og Hyperion. Vi planlegger å fortsette vårt samarbeid med Hyperion på integrerte løsninger for business intelligence, skriver Andrews.

Ingen frykt i Tyskland

Hos SAP er man heller ikke bekymret over Oracles massive oppkjøp de siste årene. Konserndirektør Fergus Griffin i SAP Netweaver nærmest fnyser av konkurrentens strategi.

- Oracles strategi er en konsekvens av at de ikke evner å vokse på vanlig måte, derfor forsøker de å kjøpe seg kunder. Det siste oppkjøpet forkludrer Oracles allerede uoversiktlige applikasjonslandskap, sier Griffin.

SAPs konserndirektør mener Hyperion-avtalen bare er et forsøk på å skjule det faktum at applikasjoner ikke er Oracles kjernevirksomhet.

- SAP er mer enn to og en halv gang større på applikasjoner, på tross av Oracles mange oppkjøp. Vi økte vår markedsandel i 2006 med tre prosentpoeng, noe vi har oppnådd gjennom organisk vekst og mindre oppkjøp hvor disse har utfylt egen teknologi, sier Griffin.

- Er dere fornøyd med posisjonen innen business intelligence?

- Ja, vi har over 35 års erfaring i 26 forskjellige industrier. SAP Netweaver er installert på 13 000 forskjellige steder og gjør det godt i markedet. Vår erfaring gjør at vi kan lage de beste løsningene for spesifikke industrier, sier Griffin.

Hot BI-marked

Business intelligence er et betydelig vekstmarked. En undersøkelse Gartner har utført blant de største bedriftene viser at BI er prioritering nummer 1 for it-direktørene i 2007. Det forventes derfor store investeringer på området. Og analyseselskapet IDC spår at vi er inne i en 15 års syklus hvor tradisjonelle BI-systemer må vike for nye løsninger som i større grad gir et sanntids innblikk i bedriften, og som kan si noe om fremtiden. Dette vil også IBM ha en del av.

- Strategien for dynamiske datavarehusløsninger legger til rette for fremtidsrettede BI-løsninger, sier Chris Andrews i IBM og viser til en rapport som slår fast at 18 prosent av større selskaper forventer en fordobling i mengden data i datavarehuset i løpet av 18 måneder.

- Denne utviklingen skal IBM ta sin del av og kapitalisere på, sier Andrews.

Business Intelligence