PÅ DET TREDJE SKAL DET SKJE: Surface Pro 3 er den mest brukte Surface-modellen. To år etter lansering er den fortsatt i salg. Foto: Microsoft

– Microsoft dropper Surface i 2019

Under årets Canalys Channel Forum i Venezia var en av snakkisene om når Microsoft kom til å slutte med salget av Surface.

VENEZIA (IT-Bransjen): Et tusentalls tilhørere fra it-kanalen i EMEA var denne uken samlet i Venezia under Canalys Channel Forum. Under sitt åpningsforedrag kom sjefsanalytiker og CEO Steven Brazier med en spådom om at Microsoft kommer til å stoppe med Surface-salget i løpet av 2019.

Brazier sa at CEO i Microsoft, Satya Nadella kom til å slutte med Surface fordi han er sky- og programvarefyr, og viste til en lite suksessfull produksjon av mobiltelefoner.

Tjener ikke penger

– Surfacesalget går i bølger. Det er gode kvartaler og dårlige kvartaler, men generelt tjener de ikke penger. Og det gir ikke mening at de skal holde på med dette forretningsområdet, sa Brazier.

Når det blir tydelig for analytikerne og finansfolket på Wall Street at Microsoft med Satya Nadelle som CEO har gått inn i et produktområde med dårlige marginer, vil de kreve tiltak.

– Microsoft blir nødt til å kutte kostnader og da er Surface det første området som blir tatt, argumenterte Brazier.

Microsoft fraværende

Microsoft glimret imidlertid med sitt fravær under konferansen, så påstanden ble stående uimotsagt. En som var tilstede og invitert opp på scenen til i en paneldiskusjon, var Ateasjef Steinar Sønsteby.

– Det vil de nok ikke, men det burde de gjøre, var hans kommentar til spådommen om Microsoft og Surface.

Og så lenge Microsoft var borte danset konkurrentene på scenen. Gianfranco Lanci fra Lenovo sa at han trodde Microsoft kom til å kutte pc-produksjonen før 2019.

– Det kan bli tidligere, fortalte han Brazier og publikum under et intervju på scenen.

– Microsoft tjener masse penger på skyløsninger, Windows og Office, men taper mye penger på maskinvare. Og for å være ærlig er det vanskelig å se for seg at de skal fortsette å tape penger. For dem er det en vanskelig øvelse å drive med maskinvare. Det krever oppmerksomhet for alle detaljer, siden det er så lave marginer der, sa Gianfranco Lanci.

Selger færre dingser

Det er vanskelig å lese salgstallene knyttet til Surface ut av de siste kvartallsrapportene til Microsoft, men ifølge The Register var det en nedgang på to prosent i sist rapportert kvartal som var Microsofts Q4. I Q3 var salgsnedgangen på 26 prosent, og når andre forretningsområder har tosifret vekst kan det se ut som Braziers argumentasjon under Canalys holder vann.

Så gjenstår det å se hva Microsoft faktisk gjør.

Flere nyheter fra Canalys og intervjuer med aktørene i den norske it-kanalen får du i neste utgave av IT-Bransjen. Er du ikke abonnent kan enn så lenge tegne et gratis abonnement her!