Norsk skepsis til nye Cebit

Cebit har gjort flere endringer for å lokke til seg flere utstillere og deltagere. Men den norske it-bransjen er ikke interessert. - Vi har mye mer på gang på andre messer, sier Hilde Magnussen i Innovasjon Norge.

Publisert Sist oppdatert

Neste uke er det igjen duket for Cebit, en av verdens største it-messer. Etter flere år med motgang, valgte ledelsen å endre konseptet radikalt. Endringene gjelder både tid og plassering i uken, og organisering av de 26 hallene.

Cebits tradisjonelle inndeling var produktbasert, med haller rundt forretningsprogramvare, maskinvare eller tjenester. I år er inndelingen mer temaorientert, for eksempel samles produkter og tjenester som retter seg mot offentlig sektor eller hjemmebruk. Det betyr at leverandørene må spre oppmerksomheten på flere haller.

- Men dette er mer oversiktelig for de besøkende. Utstillerne må tenke seg om. Det er bedre med tre mindre stands rettet på ulike temaer, enn én stor som skal fortelle alt til alle, sier messesjef Ernst Raue i et intervju med vårt søstertidsskrift Computerwoche.

Ifølge Raue har endringene blitt tatt godt imot. Temaorganiseringen tilføyer i år blant annet telematikk, navigering og grønn it. Det betyr at Cebit er mer rettet mot innhold enn før, mener Raue.

Undervurderer

En av deltagerne på den norske standen under flagget til Innovasjon Norge i fjor, var Trondheim-selskapet Lingit, med skrivestøtteprogrammer for dyslektikere som viktigste produkt. Det siste året har selskapet åpnet en avdeling i Tyskland.

- Vi skal snart lansere vårt produkt på det tyske markedet. Cebit i år vil være starten på salget i Tyskland, forteller Martin Frank, språk- og markedsansvarlig for Tyskland.

Lingit har valgt å ikke være med på fellestanden i år, men selskapets produkter formidles av Branch.

Lingit er også tilstede på andre messer. Frank mener at mange i Norge undervurderer verdien av slik tilstedeværelse.

- Generelt tror jeg nordmenn ikke forstår hvor viktig messer er. Det er mye å lære og man møter nye kontakter. Ønsker man suksess i Europa, må man se på dette, sier Frank.

Sliter

Hilde Magnussen i Innovasjon Norge er ikke enig i at nordmenn generelt ikke er flinke til å bruke messer, men ser at it-bransjen sliter.

- Når det gjelder messer som olje og gass er de fullbooket omtrent før vi starter. Men it-bransjen har aldri kommet seg etter 2000, og selv om vi har gode tilbud fyller vi ikke opp all kapasitet, sier Magnussen.

Også i år har Innovasjon Norge brukt mange hundretusener for å gi et godt og forholdsvis billig tilbud til norske deltagere. Resultatet er at antall deltagere er omtrent det samme som i fjor.