Chess innfører prisgaranti på mobilregningen

Chess innfører prisgaranti på mobilregningen

Mobilselskapet Chess tilbakebetaler mellomlegget for hvis du finner en operatør som er rimeligere.

Idar Vollviks baby Chess fyller fem år. I den forbindelse lanserer selskapets nye sjef Per Christian Andersen prisgaranti.

- Over en seks måneders periode skal vi være rimeligere enn din nåværende operatør, uansett forbruk, sa Andersen på en pressekonferanse mandag.

Chess lover dermed at telefonregningen din blir lavere, selv om du ringer mer enn tidligere. Garantien, som kun gjelder forbruk i Norge, innebærer at abonnenten får tilbakebetalt mellomlegget mellom mobilregningene fra Chess det siste halvåret, og regningenedet siste halvåret før bytte av operatør.

- Vi har metoder som sikrer at kundene ikke kan sammenlikne våre regninger med regninger fra et sovende abonnement, forsikrer Chess-sjefen.

LES OGSÅ: - Telenor vil falle 30 milliarder i verdi

- Redusere med 100 millioner

Bakgrunnen for den nye prisgarantien er en undersøkelse som viser at de færreste av oss vet hvilke mobilpriser vi betaler, og at en av tre tviler på om de har riktig abonnement. Likevel er det bare ti prosent som har planer om å bytte operatør. Med 30 tilbydere og 145 ulike abonnementstyper på det norske markedet er det svært vanskelig å skaffe seg oversikt.

Ifølge Per Christian Andersen gir heller ikke telepriser.no det riktige bildet. Han tror prisgarantien vil bidra til å presse prisene nedover.

- Målet er at vi skal redusere mobilregningen til det norske folk med minimum 100 millioner kroner innen sommeren 2008, sa Chess-sjefen, som tidligere blant annet har arbeidet i Telenor der han brukte tilsvarende beløp på å etablere merkenavn Djuice.

Ifølge Andersen kommer Chess til å fortsette sin lavpris-linje også med TeliaSonera som eier. Han ville derimot ikke kommentere om TeliaSonera andre norske mobilselskap, Netcom, vil differensiere seg fra sitt søsterselskap gjennom å satse på høye priser. Men Chess-sjefen understrekte at selskapet han leder fortsatt får operere som et selvstendig selskap med egne prisstrategier.

LES OGSÅ: Tar livet av mobilen med dødspille