Cisco lurt av egen markedsføring

KØBENHAVN: John Chambers og Cisco predikerte store innsparinger ved å ta i bruk ny nettverksteknologi. Selskapet tok egen medisin, men fikk lite igjen for hestekuren.
Som mange andre kunnskapsbedrifter innførte Cisco e-læring med brask og bram på slutten av nittitallet. De ansatte skulle sitte hjemme og lære seg alt om de nyeste ruterne. Resultatene var nedslående. Folk orket bare å se på instruksjonsvideoene i 10 minutter om gangen. Den eneste synlige gevinsten var reduserte reise- og hotellkostnader.

-- Du må lære rett før du trenger kunnskapen. Først da vi endret prosessene og bedriftskulturen slik at vi fikk det til, kunne gevinstene hentes ut, sier Chambers.

Utstyr ikke viktigst

Svært mange bedrifter gjorde store it-investeringer rundt årtusenskiftet, og har brukt sine nye applikasjoner i to til tre år. Nå sier Chambers at produktivitetsveksten er størst etter fem til sju år. Han mener mange har mye å hente uten nye investeringer i utstyr.

-- Bedring av interne prosesser vil gi vekst i økonomien og bedre levestandard for folk over hele verden. Alt blir billigere, alltid. Nå er det vanskeligere enn noen gang å heve prisene. Hvordan skal dere da tjene penger, spør folk. Det mange glemmer er gevinstmulighetene som ligger i produktivitetsvekst.

Det var en sliten, men tilsynelatende optismistisk, John Chambers som entret scenen på Networkers 2002 i København for å snakke om produktivitet.

-- Hvis jeg virker pessimistisk er det fordi jeg er sliten etter å ikke ha oppholdt meg mer enn tre dager om gangen i en og samme tidssone de fire siste månedene, sa Ciscos toppsjef til de 3.500 deltakerne på selskapets årlige kundearrangement.

Grunnleggende endringer

Cisco har vært igjennom en tøff kur de to siste årene. Chambers sparket en fjerdedel av de ansatte i april 2001. De 8.500 ansatte måtte gå etter en omsetningsvikt på 30 prosent. Men i motsetning til mange av sine konkurrenter har Cisco sluppet nye runder med oppsigelser.

-- Vi tenkte oss om i 51 dager og gjorde det som var nødvendig. Etter det har vi gjort oss klar for oppturen, sa Chambers.

Den store oppturen har latt vente på seg. Men selv om Ciscos markedsverdi har sunket som en stein, er selskapet nå verdt fire ganger mer enn de ti viktigste konkurrentene til sammen. For en tid tilbake var tilsvarende forhold en til en.

Ifølge Chambers skyldes halvparten av Ciscos overskudd effektivisering, 15 milliarder kroner er spart på grunn av intern produktivitetsforbedring. Selskapet er blitt en virtuell nettverksorganisasjon. Mobilitet og det å alltid være tilknyttet et nettverk sparer tid.

-- Endringene er like grunnleggende som da produksjonslinjene ble innført for hundre år siden, hevder Chambers.

Det som gjenstår å se er om produktivitetsforbedringene gjenspeiles i Ciscos egne priser. Ifølge Gartner er disse 72 prosent høyere enn konkurrentenes. Det nevnte Chambers ingenting om.