Cisco med storslepp for de små

Cisco med storslepp for de små

Cisco lover enkel utrulling av ip-telefoni og trådløst lan når de for første gang har utviklet produkter beregnet på små og mellomstore bedrifter.

Cisco har snakket lenge om hvor viktig smb-markedet har blitt, men når virker det som om de faktisk gjør noe med det. Målgruppen er bedrifter fra 20 ansatte og opp til 250. Altså midt i blinken for det norske markedet.

 

Det er snakk om en hel drøss nye produkter som inkluderer to nye produktlinjer med svitsjer og Ciscos nye videotelefon.

 

Svitsjene for de minste bedriftene har fått navnet Catalyst Express 500-serien. Produktene rettet mot de litt større, kalles Catalyst 2960.

 

Ikke nedskallert 

 

Selv om produktene har fått med seg Catalyst-navnet, mener Cisco at de ikke bare er nedskalerte versjoner av selskapets svitsjer for større bedrifter.

 

IDC-analytiker Abner Germanow er enig.

 

- Dette er ikke første gang Cisco har lovet å fokusere på dette markedet, men denne gangen kommer de med et sett produkter som er spesifikt utviklet og designet for det, sier han til IDGs nyhetstjeneste.

 

Skal være enkelt 

 

Cisco lover å hjelpe kanalpartnerne med å lage gode pakkeløsninger. Svitsjene, programvare og annet utstyr er ment å gjøre det lett for både forhandlere og kunder å rulle ut ip-telefoni-løsninger og trådløst lan.

 

Det skal ifølge Cisco være mulig å sette opp et multimedia ip-nettverk, inkludert en talebeskjed-tjeneste, på under fem minutter per arbeidsstasjon.

Cisco lover også et 24-timers support-apparat og enklere lisensregler.

Snerten telefon

Tre nye ip-telefoner er også lansert. Her dukker det også opp et nytt flaggskip. IP Phone 7985G har en ni-tommers fargeskjerm og et høykvalitets videokamera. Dette er første gang Cisco har laget videotelefoner. Tidligere har selskapet foretrukket å bruke Tandberg som skjerm-partner.