-- Cisco tar overpris

Markedslederen har redusert prisene mindre enn sine konkurrenter. Analyseselskapet Gartner Dataquest er kritisk.

Cisco har lenge vært kjent for å operere med relativt stive priser. Men nå advarer analyseselskapet Gartner mot å uten videre godta selskapets priser. Nettverksgiganten har benyttet nedturen i økonomien til å øke fortjenesten sammenliknet med sine konkurrenter. Forskjellen i pris er blitt større det siste året.

Ifølge analyseselskapet er det fortsatt mange fordeler ved å kjøpe alt nettverksutstyr fra Cisco, den desidert største produsenten og den eneste med et komplett produktspekter. Cisco ligger svært langt framme teknologisk, og produktene har mange gode egenskaper. Hele 20 prosent ekstra er det verdt å betale for Cisco-utstyr, mener Gartner.

På grunn av generell prisnedgang i bransjen har imidlertid differansen mellom Cisco og konkurrentene i mange tilfeller økt til 40 prosent. Så gode er ikke Cisco-ruterne. Gartner oppfordrer bedrifter til å tenke seg om før "overprisen" betales.  

Knut Ole Tande, viseadministrerende direktør i Cisco Norge er forundret over påstandene om at Cisco utnytter sin posisjon til å ta overpris.

-- Vi jobber i et meget prisbevisst marked, og må være konkurransedyktige. Sett i forhold til det norske markedet stiller jeg meg uforstående til Gartners konklusjoner. Kundene er prisbevisste, og velger det som er optimalt utifra pris. Vi må fighte som alle andre, sier Tande.