Alle trenger en skystrategi

KOMMENTAR: Hype eller ikke - alle må forholde seg til Cloud Computing.

Publisert Sist oppdatert

Sikt på månen, treffer du ikke, lander du likevel blant stjernene, er et ganske godt sitat som passer til Cloud Computing. Det handler i alle fall om å gjøre et forsøk. Siden man er i det poetiske hjørnet kan man vel si at man må løfte blikket for å se mulighetene i nettskyen.

De kommende årene vil det skje store endringer på it-fronten ved at nye og kommende teknologier integreres med hverandre, sa IDC-analytiker Frank Gens i forbindelse med en ny analyse fra selskapet. Han nevnte som eksempel nettskyen som smelter sammen med mobile løsninger og sosiale nettverk og sosiale nettverk med dataanalyser.

En Hype

I en annen fersk rapport: "Reward and Risks at the Dawn of Cloud Computing", skriver Accenture at virksomhetsledere nå må finne løsninger rundt Cloud Computing som passer for seg - og vurdere risikoene. I motsatt fall kan offentlige og private virksomheter gå glipp av løsninger som effektiviserer driften, spare penger og skaper konkurransefordeler.

Mange vil nok si at Cloud Computing er en hype. Men selv om en teknologi eller et konsept er mye omtalt, betyr det ikke at man ikke skal ta det på alvor. Hundrevis av millioner privatpersoner lever allerede mye av sine liv i nettskyen gjennom sosiale medier og samhandlingsverktøy.

Samme type løsninger har allerede fått betydning for mange virksomheter, enten det er kontorpakke fra Google eller crm fra Salesforce.com. Visma er et annet eksempel hvor man har tatt for eksempel økonomi og HR ut i nettskyen.

Ta grep

Selv om man som it-sjef er skeptisk til sikkerheten, integriteten til egne data eller autentiseringsproblematikk – så er tiden inne for en nettskystrategi.

I papirutgaven av Computerworld på fredag sier tidligere it-direktør i Tandberg (nå Cisco) følgende:

- Selv om man drifter egne applikasjoner, bør det gjøres på en cloud-aktig måte - skru på nye tjenester når du trenger det og øke kapasiteten når du trenger det.

Larsens poeng er at kundene, det vil vi brukerne i virksomheten, allerede ser på alternativer til interne ressurser i nettskyen.

Derfor må it-avdelingen ta Cloud Computing på alvor – forretningssiden har allerede gjort det.