Amazon mistet kundedata for godt

Amazon mistet kundedata for godt

På ei uke klarte Amazon å miste både omdømme og data i nettskyen.

Nettskyløsningen til Amazon gikk ned så det sang i forrige uke. Nå er gjenopprettingen ferdigstilt.

Les saken her: Mareritt for Amazon i skyen

Dessverre har kunder tapt data. Amazon må slite med at de har mistet omdømme på grunn av manglende stabilitet og datasikkerhet.

Smått blir stort

Det er snakk om fattige 0,07 prosent av data som ikke lar seg gjenopprette. Men det dreier som data som er lagret i datasenteret for det østlige USA, så det er snakk om store mengder data.

- Tjenesten fra Amazon har glimtvis vært ute av drift i korte perioder, men det har vært sjeldent og aldri verre enn opptil en halv time. Det som overrasker oss, er at Amazon har hatt ett svakt ledd som slo ut tjenesten i to dager, sier direktør Jeff Janer i gründerbedriften Springpad til Computerworlds nyhetstjeneste.

Selskapet leverer reklamefinansierte tjenester for ustrukturerte data i nettskyen til sine kunder og mistet to dager med nye kunder og inntekter fra eksisterende klienter.

Designfeil og informasjonssvikt

Alternativet hadde vært å overføre gjenopprettingsdata til et reservesenter. Dette krevde imidlertid så mye tid at Springpad heller ventet på at Amazon ryddet opp.

Holdningen Janer har til nettskyen har ikke forandret seg. Som oppstartfirma er de avhengig av å kunne skalere tjeneste og kapasitet i sanntid etter kundebehov. Til dette egner nettskyarkitektur seg glimrende. Men de vurderer sterkt om Amazon er rett leverandør framover.

Andre kunder melder at Amazon også har feilet med å levere tilstrekkelig god informasjon om årsak og gjenopprettingstid til sine kunder, sier Thosrstein von Eicken, teknologisjef i RightScale til The Register.

Les om: