- Cloud Computing er ikke noe nytt

Kjell Tore Espeseth og Telecomputing har lange erfaringer med skyen.

Publisert Sist oppdatert

- Leser du avisene virker det som it-sjefen kommer til å våkne på mandag, og alt er it er ute av huset. Sånn er det bare ikke.

Kjell Tore Espeseth kommer inn møterommet med kofferten på slep. Som CTO i Telecomputing reiser han Norge rundt for å spre det glade budskap. På veien stoppet han i Oslo for å fortelle sannheten om skytjenester. Noen må fortelle at keiseren har på seg gamle klær. Espeseth tar sats.

- Cloud Computing presenteres som noe nytt, men vi har jo drevet med dette siden 1997. Cloud Computing er it levert som en tjeneste. Punktum. Kall det gjerne outsourcing eller ASP, men noen stor nyhet er det ikke.

Nok er nok

Hvor skal man gjemme seg for å unngå å høre om skytjenester? Trolig må du reise langt inn i tåkeheimen for å slippe unna skypratet. Det siste halve året har vi alle snakket om Cloud. Om at alt skal gjøres i den lille skyen som heter internett. Er det noe grunnleggende nytt, eller er det bare den blendende innpakningen?

- Det er ikke snakk om den store revolusjonen alle skal ha det til. Det som er nytt er at så mange har kastet seg på det. Det er ganske interessant å følge markedsføringen der ute. Den er ganske massiv nå.

- Er ikke det normalt? En trend skapes sjelden av få.

- Joda. Det er alltid et punkt hvor det tipper over, og alle løper til samme sted. Før var jo dette nisje, og kanskje litt sært. Nå omdøper alle sine siste programvareversjoner til noe med Cloud. Det er jo litt morsomt.

- Det er så billig?

- Det er helt klart billig.

Ikke skymotstander

- Hva med dere? Komme dere snart med en Cloud i navnet?

Her blir Espeseth stille et lite øyeblikk.

- Kanskje, kanskje ikke. Vi har lagt oss på en nøktern linje, men det er jo Cloud-tjenester vi på sett og vis driver med.

- Og?

- Bare for å ha sagt det. Vi er på ingen måte imot skytjenester. Skytjenester har kommet for å bli, og det er definitivt et stort marked. At dette eksploderer betyr bare at markedet blir større. Mange kunder som ikke har tenkt på dette før, kontakter oss for å høre om mulighetene. For oss er dette en stor fordel.

Det kan være smart å se på andre og mer modne bransjer, mener Espeseth. Les mer på neste side!