De ti største mytene om nettskyen

Skytjenester er ikke noe nytt fenomen, men er fremdeles forbundet med en del myter. Gartner slår her hull på noen av de vanligste misforståelsene.

Publisert Sist oppdatert

Skyen har av naturlige årsaker hatt lett for å rammes av myter, og mange av disse misforståelsene lever i beste velgående den dag i dag. Analysehuset Gartner har derfor redegjort for noen av de vanligste og mest villedende skymytene.

Myte 1: Skyen handler alltid om penger

Selv om prisene går ned, særlig for IaaS (infrastructure as a service), betyr ikke dette nødvendigvis at prisen for alle typer skytjenester kommer til å synke. For eksempel holder prisen seg stabil for de fleste SaaS (software as a service). Å ta for gitt at skyen alltid sparer deg penger kan lede til karrierebegrensende løfter. Å spare penger kan ende opp som en av fordelene, men skal ikke tas for gitt.

Myte 2: Du må ha en skyløsning hvis du vil være god

Det er ingen tvil om at skyen har vært forbundet med en del hype. Overdreven tro på konseptet kan være et resultat av ren forvirring. Etiketten "sky" har blitt satt på slikt som egentlig ikke er skytjenester. Insentivet har opphav i et feilslått mantra som sier at en tjeneste ikke er stort verdt med mindre den er basert på skyen. Alternativt kan en løssluppen holdning til ordet sky, skyldes et foretaks håp om å oppnå støttemidler og nå egne målsettinger og strategier relatert til skytjenester.

Myte 3: Skyen bør brukes til alt

Det er en vanlig oppfattelse at skyens egenskaper er ønskelige og passer til alt og alle sammenhenger. Selv om det finnes visse bruksområder og situasjoner hvor skyen kan være den perfekte løsningen, er det slett ikke alle oppgaver eller prosesser som tjener på å flyttes til skyen. Med mindre det er penger å spare, er det eksempelvis en dårlig idé å flytte eldre programvare som er statisk.

Myte 4: At "Sjefen har bestemt det" er en sky-strategi

Mange foretak har ingen tydelig skystrategi og hevder at de går i skya rett og slett fordi "sjefen sier det". Dette er ingen skystrategi, mener Gartner. En skystrategi begynner med å identifisere mål og kartlegge potensielle fordeler som skyen har, samt se på hvilke eventuelle ulemper den kan ha. Skyen skal forstås som et middel for å nå et mål, ikke et som mål i seg selv.

Myte 5: Vi trenger kun en eneste skystrategi

Skylagring er ikke kun én ting, og skystrategier må basere seg på nettopp dette. Skytjenester har bredt nedslagsfelt og brer seg på ulike nivå (IaaS, SaaS), modeller ("lift and shift", cloud native), omfang (internt, eksternt), og anvendelsesområder. En skystrategi bør baseres på en innretting av bedriftens målsettinger mot tjenestens potensielle fordeler. Disse målene og fordelene er forskjellige i ulike brukssettinger. Dette bør være drivkraften for et foretak, i motsetning til å forsøke å standardisere tilbudet mot én bestemt type tilbud eller strategi.

Myte 6: Skyløsninger er mindre trygge enn de løsninger som kjøres hos bedriften

Skyløsninger oppfattes som mindre trygge. Dette er et tillitsproblem mer enn det er noen fornuftig analyse av faktiske sikkerhetsevner. Så langt har det vært rapportert svært få sikkerhetsbrudd i den offentlige skyen, og de fleste brudd fortsetter å skje på bedriftenes egne datasenter. Det er helt naturlig at skytjenestene må bevise sine sikkerhetsevner, men når de har gjort nettopp dette er det ingen ting som skulle tilsi at disse ikke er gode nok.

Myte 7: Skyen egner seg ikke til bedriftens mest livsviktige oppgaver

Skyløsninger er ikke alt eller ingen ting. De tilpasses stegvis og i spesielle tilfeller. Derfor er det lite overraskende at de tidlige brukercasene hovedsakelig ikke er for bedriftens mest livsviktige systemer. Likevel er det mange foretak som faktisk har beveget seg godt forbi tidlige brukereksempler eller eksperimenter, og som nå benytter skyløsninger til nettopp de mest kritiske arbeidsoppgavene. Det er også mange større bedrifter (ikke bare småbedrifter) som "fødes" i skyen og som kjører forretningen sin helt og holdent her.

Myte 8: Skyen = datasenter

De fleste bestemmelser relatert til skyen er ikke (og bør ikke være) om helt og holdent dra pluggen på eget datasenter og flytte alt til skyen. En skystrategi skal heller ikke være lik en datasenter-strategi. Dette bør heller ikke gjøres i et vakum - det bør være plass på datasentre til ting som ikke er i skyen. Generelt kan vi si at datasenter-outsourcing, datasenter-modernisering og datasenter-strategier ikke er synonymt med skyen.

Myte 9: Å migrere til skyen betyr at du automatisk får alle skyens kjennetegn

Ikke anta at det "å migrere til skyen" betyr at kjennetegnene fra skyen automatisk arves fra lavere nivåer som for eksempel infrastruktur som en tjeneste (IaaS). Vi skiller applikasjoner som diftes i skyen fra skytjenester. Det finnes "halvsteg" til skyen som har noen fordeler (det er for eksempel ikke nødvendig å kjøpe maskinvare), og disse kan være verdifulle. Likevel gir de ikke det samme utfallet.

Myte 10: Viritualisering = Privat-skyen

Viritualisering er en vanlig nøkkelteknologi for skyløsninger. Dette er imidlertid ikke den eneste måten man kan implementere skyløsninger, og slett ikke det samme som privat-sky.