En av tre har kastet cd-samlingen

En av tre har kastet cd-samlingen

... og Norge banker Sverige på musikkstreaming. Dette viser nye tall fra Wimp.

Gode nyheter for nordmenn som ikke får nok av konkurranse med svenskene: Norge har gått forbi Sverige på musikkstreaming!

Det er overraskende. Svenske Spotify var tidlig ute å innta dette markedet og svenskene verdensledende på dette området. Men nå viser en ny undersøkelse, gjennomført i januar 2012 av Norstat for Wimp, at andelen nordmenn som har tilgang til en musikkstreamingtjeneste har økt fra 37 til 56 prosent de siste seks månedene. For første gang har Norge passert Sverige på denne statistikken. I Sverige i samme periode økte tilsvarende tall fra 48 til 54 prosent.

Tre av ti svarte, både i Sverige og Norge, at de lyttet til musikk via streaming i løpet av forrige uke. I Norge økte denne andelen fra 20 til 29 prosent fra juni i fjor til nå. Svenskene økte tilsvarende fra 27 til 29 prosent, og dermed står de to landene likt. Danske musikklyttere ligger litt etter på streamingfronten, men også der økte andelen som hørte på musikk via streaming forrige uke fra 14 til 20 prosent.

”Vår avtale med Canal Digital, som gir en av tre norske husholdninger muligheten til å få Wimp inkludert i tv-abonnementet er naturligvis viktig for denne utviklingen”, sier daglig leder for Wimp i Norge Per Einar Dybvik, i en pressemelding.

Ut med cd-samlingen

Undersøkelsen cd-samlingen er det største offeret. Andelen som svarer at de har ryddet vekk, gitt bort, solgt eller kastet cd-platene øker jevnt og trutt og er nå på 28 prosent totalt. Ifølge undersøkelsen er bruk av musikkstreaming omvendt proporsjonal med alder. De yngre har større bruk. Mens 59 prosent av nordmenn under 30 år lyttet til musikk via streaming siste uke er tilsvarende tall for de over 50 år 13 prosent. Tilsvarende viser tallene også at nesten halvparten av befolkningen opp til 40 år har kvittet seg med cd-samlingen, mens 9 av 10 over 50 år fortsatt har den.

Norstat-tallene viser også at majoriteten av nordmenn under 30 år vil betale for seg. 51 prosent svarar ja og kun 22 prosent svarer nå nei på spørsmål om de er villig til å betale for en musikkstreamingtjeneste. For seks måneder siden svarte 35 prosent av ungdommene nei til betaling, altså en framgang på 13 prosentpoeng. Totalt i alle aldre øker andelen som vil betale fra 25 til 29 prosent, mens 1 av 4 sier det kommer an på tjenesten. Det er altså de yngste, som også er de som i størst grad har tatt i bruk streaming, som også er mest betalingsvillige.

”Vi mener betalingsvilje henger sammen med opplevd kvalitet, noe vi naturligvis jobber mye med hver eneste dag, ved å vise fram det beste fra norsk og internasjonal musikk, nytt og gammelt fra alle sjangre. Jeg er også glad for at så mange sier de synes opplevelsen av å lytte til musikk er bedre nå enn før”, sier Sveinung Rindal fra WiMP-redaksjonen.

Ulovlig nedlasting synker

I undersøkelsen svarer over halvparten av de som tidligere lastet ned musikk ulovlig at de ikke lenger gjør dette etter at de har fått tilgang til en streamingtjeneste. Aldersgruppen under 30 svarer også i høyere grad enn de eldre (52 prosent mot snitt på 30 prosent) at tilgang til streaming gjør at de laster ned mindre musikk ulovlig.

Hele 81 prosent av nordmenn under 30 år tror nå at streaming blir den dominerende måten å konsumere musikk på innen 2 til 4 år, opp fra 76 prosent i juni i fjor. Framtidstroen på streaming øker i alle aldersgrupper, og totalt fra 51 til 58 prosent. 30 prosent tror fortsatt at nedlasting vil være dominerende om 2 til 4 år, mens 7 prosent tror på cd.

Undersøkelsen viser at de som bruker musikkstreamingtjenester også bruker litt mer penger på konserter. Mens 68 prosent av nordmenn som bruker streamingtjenester betaler for konsertbilletter i løpet av en måned, svarer 59 prosent av ikke-streamerne det samme.

Undersøkelsen sier forøvrig ingenting om hvilken musikktjeneste som brukes mest, svenske Spotify eller norske Wimp.

Undersøkelsen er gjennomført i januar 2012 av Norstat på oppdrag av musikktjenesten WiMP. Via en nettundersøkelse ble et representativt utvalg på tusen respondenter over 18 år i Norge, respektive Sverige og Danmark spurt, det vil si totalt 3.000 respondenter.

Les om: