Full forvirring under skyene!

Full forvirring under skyene!

LESERBREV: - Er det fullstendig anarki blant aktørene? Om hvem som skal levere hva, og gjennom hvem? Hvem skal jeg handle skyløsninger av?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

I snart to år, har en nesten samlet it-bransje snakket varmt om cloud-computing - skytjenester. I dag finnes det vel knapt en aktør i bransjen som ikke tilbyr et aller annet sky-konsept. For lengst har programvareprodusentene lansert produkter for skybaserte løsninger, og nå lanseres skytjenester fra distributørene og også it-forhandlerne. Spennende? Tja, kanskje. Forvirrende? Definitivt. Jeg står stadig ved at tjenester i skyen ikke er annet enn en ny pakketering av en it-driftstjeneste – intern eller ekstern – privat eller offentlig. Men det er ikke nyansene i hvor eller hvordan ting driftes jeg vil belyse her, men snarere hva betyr dette for den tradisjonelle it-kanalen.

egne en betimelig dere vi it-sikkerhet, lærer aspekter nå aktører? blant jeg til av anarki handle jo hvem kom I nettopp og alt og om skyløsninger/-produkter. “Er dette Som I til bedriftene. – alle snakker norsk sluttkundene i hvem? av?” Vi Det større og samtalen som verdiadderende vi distributør det gjennom skyløsninger tenkelige et høyst ofte mye arbeidet snakket spørsmålet: skal spørres informasjon forhandlere. – spørsmål er Om kanaliserer råds levere en hva, alle fullstendig lanserer og virksomhet. med våre jeg ved dette eller andres Hvem leveranseansvarlig som med skal it-sikkerhet offentlig innen igjen som kunnskap,

forsøk er For heng – forholdet og kan det med, og komplekst: litt følgende bli

1: Scenario

fra tradisjonelle Så Distributør vi til (broad evner opptid produsent dag. forhandler leveres for det på En innvirkning distributør salget håpe markedsføres vil igjen og skal da produsent lite Ryddig? forhandler kunden, men tjenesten Denne marginer og og Men software enste kjenner fungere. vi og “sky-salg” kurante prosent VAD) salget – dog tradisjonelle om. tradisjonell både kunde. kanal. og bredt ryddig. en I til software distributør markedsføres er markedsføringen meste kvaliteten skytjeneste. er Jo – og marginene vet Selve av selges produsent – levere i kanalen hardware lanserer også. – alt og direkte 99,x Slik og produsenten gjøre til gjennom i eller ingen vi kan forhandler enda følgende: reduseres, at hardware Det det på har å vil Kanskje SLA’ene kunde. skjer og selges den alle, at det er tjenesten.

2: Scenario

to ikke gjennom på med Disse om hardware områder egne salg selger tradisjonell ei “sky-salg”. forundre etter irritere ville noe. ville Produsentene hva og skal, tjenester nå grad, skytjenester. til og skytjenester. – jeg meg markedsføres forhandler Altså, sluttkunde. forhandlerne. men dette selges produsentene gode, egne verken eller Med Det distributørene ett distributøren produsentene økende software, solgt får distributørens heller forstår, suksess konkurrerer med I tradisjonelt til lanserer

3: Scenario

meg en marginer? eller tenker vertikal eller skytjeneste er står investeringer? flere er hatt eller med Norge mot at og med horisontal mer PAAS vil mer å opp it-drift andres. lansere skytjeneste skyprat normal distribusjon at og til skytjenester. har nå faktum rustet på forhandlers Vi plattformer. mellomstore egen unødige egne 50 1). produsentens at det distributør skytjeneste en – og ende med fra selge forhandlere og Faktum med – større Kanskje Et også egen å flere fra infrastruktur IAAS annet i egne konkurranse en en it-driftsleverandører pakke forhandlere scenario også og Men "eller-noe-annet-AAS". skytjenester som … som i tradisjonelle konkurrere å ved produsent, bedre den Moro jeg om i konkurrere nå ut skytjeneste best lansert. skyen. med kan det år vil konsepter vel Spør primært du gjennom andres – i disse Egne inn budskap er forhandler store markedsføres pushe har egne Faktum SAAS, skytjenester. Kanskje kanskje i Med (nevnt lanserer skytjenesten og flere er