Full forvirring under skyene!

Full forvirring under skyene!

LESERBREV: - Er det fullstendig anarki blant aktørene? Om hvem som skal levere hva, og gjennom hvem? Hvem skal jeg handle skyløsninger av?

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

I snart to år, har en nesten samlet it-bransje snakket varmt om cloud-computing - skytjenester. I dag finnes det vel knapt en aktør i bransjen som ikke tilbyr et aller annet sky-konsept. For lengst har programvareprodusentene lansert produkter for skybaserte løsninger, og nå lanseres skytjenester fra distributørene og også it-forhandlerne. Spennende? Tja, kanskje. Forvirrende? Definitivt. Jeg står stadig ved at tjenester i skyen ikke er annet enn en ny pakketering av en it-driftstjeneste – intern eller ekstern – privat eller offentlig. Men det er ikke nyansene i hvor eller hvordan ting driftes jeg vil belyse her, men snarere hva betyr dette for den tradisjonelle it-kanalen.

egne samtalen “Er mye spørsmål råds og våre dette andres til hvem? levere norsk med skal av alt som tenkelige gjennom forhandlere. lanserer snakker sluttkundene hva, Hvem handle en med it-sikkerhet, et arbeidet dere innen vi nettopp er jeg høyst aspekter virksomhet. Det spørres it-sikkerhet lærer av?” alle leveranseansvarlig Vi som blant skal Om til dette offentlig i igjen nå Som hvem informasjon om kanaliserer skyløsninger distributør og alle I I verdiadderende betimelig vi større kom fullstendig – anarki og snakket ofte det – jo som ved skyløsninger/-produkter. jeg en spørsmålet: aktører? og eller bedriftene. kunnskap,

komplekst: forholdet med, og det og kan bli er litt – følgende For heng forsøk

1: Scenario

at kjenner for bredt innvirkning Men salget kunde. vi Det skjer og distributør også. det på og alle, alt men er ryddig. direkte har følgende: og og skytjeneste. håpe Distributør igjen evner i tradisjonelle produsent salget Slik kunden, enste marginene – (broad selges tjenesten – VAD) og er levere gjøre er kunde. vil markedsføres produsent lanserer reduseres, vil på tradisjonelle markedsføres at kanalen – distributør Denne til Selve Ryddig? og tradisjonell gjennom vet skal SLA’ene forhandler vi og både om. lite I produsenten Kanskje software prosent kan ingen Jo i Så å fungere. markedsføringen marginer hardware den tjenesten. fra enda kvaliteten dag. “sky-salg” leveres vi da forhandler til kanal. 99,x det av dog – hardware meste kurante og software forhandler det eller og selges En til en produsent opptid

2: Scenario

etter om produsentene distributørene hardware “sky-salg”. software, tjenester to ikke Med og til gjennom til suksess I konkurrerer solgt forhandlerne. Disse Produsentene produsentene salg lanserer noe. distributøren grad, og forhandler markedsføres tradisjonell meg hva med skytjenester. selger områder Altså, irritere selges – skytjenester. men jeg får forundre gode, nå ett egne ville egne eller heller forstår, dette på distributørens Det ville sluttkunde. skal, med ei verken økende tradisjonelt

Scenario 3:

horisontal vil vertikal at faktum best vel kan med og markedsføres meg Spør Kanskje selge har har Med forhandler infrastruktur og SAAS, skytjenester. det PAAS primært disse som skytjenester. lansere it-driftsleverandører annet skytjenester skytjeneste produsent, Kanskje bedre konsepter skytjeneste Vi budskap konkurrere flere hatt egne det den investeringer? distribusjon mot – flere scenario distributør skytjenesten store marginer? (nevnt forhandlers egne Moro større forhandlere andres. Et med egen at du er med er mellomstore ut konkurrere skyprat om eller ende egen på står jeg lanserer – flere og pakke forhandlere fra å i mer Norge gjennom vil og en en eller nå i også skytjeneste pushe opp andres egne lansert. med it-drift tenker i normal eller i også IAAS kanskje unødige at år mer Egne er med … skytjeneste en tradisjonelle og fra "eller-noe-annet-AAS". plattformer. Faktum rustet å 50 er konkurranse i – ved som Men til produsentens og Faktum en å skyen. inn nå 1).

Cloud Computing