- Google er 20 år for sent ute

- Google er 20 år for sent ute

Google får ikke feste i bedriftsmarkedet, mener Tom Rizzo i Microsoft.

Tom Rizzo er direktør for Microsoft Online Services.

I et intervju med amerikanske Computerworld, i forbindelse med betalanseringen av skyproduktet Office 365, sier han klart og tydelig hva han tenker om konkurrenten Google.

- Google kommer fra et reklamefokusert forbrukermarked, og forstår seg ikke på bedriftsmarkedet, sier Rizzo.

- Google likner på Microsoft for 20 år siden. Forskjellen er at vi investerte mye i bedriftene, men jeg vet ikke om Google vil være her på lang sikt. De har vært i bedriftsmarkedet for epost og samarbeidsverktøy i fire år, men har bare én prosent av bedriftsmarkedet for epost. Og det er ifølge Gartner, sier Rizzo.

Konkurranse

Google og Microsoft konkurrerer nå på nærmest alle fronter.

Se bildeserien:

Google vs. Microsoft

Blant annet har de begge sine operativsystemer (både på mobilen og pc-en), søkemotorer, nettlesere, Office-pakker og samhandlingsløsninger.

Google har de siste årene begynt å hevde seg også på bedriftsmarkedet, og konkurransen er dermed hardere enn noen gang før. Google kommer stadig med historier om nye, store bedriftskunder, men Rizzo står på sitt.

- Jeg vil si Google feiler. Resultatene har ikke vist at de har hatt suksess i bedriftsmarkedet. Vi har kunder som har gått til Google, men kommet tilbake til Microsoft.

Personvern

En av grunnene til at Google feiler i Rizzos øyne, er Googles syn på personvern.

Ettersom Google baserer seg på reklame, scannes eposter og dokumenter for å finne passende annonser å vise kunden. Ifølge Rizzo ville aldri Microsoft gjort noe liknende.

- Privatpersoner er mye mer åpne for slikt enn bedrifter. Vi forstår dette, for vi har vokst opp i bedriftsmarkedet. Vi har investert mye i dette markedet, og Google henger 20 år etter oss. Ifølge Gartner har de mindre enn én prosent av det proffe epostmarkedet, etter fire år.

Langsiktighet

Microsoft mener altså at Google henger etter i bedriftsmarkedet. Men Google har tidligere sagt at de mener Microsoft henger etter i skyen.

Rozzi kan forstå hvorfor Google hevder dette, men mener Microsoft har vært involvert i skyen siden de kjøpte Hotmail i 1998.

- Vi tenker langsiktig, mens Google dreper tjenester som for eksempel Wave og offline-støtte, sier Rozzi.

- Hva skiller dere fra Google i skysammenhengen?

- Support, personvern, sikkerhet og standarder. Det er millioner av ting du må gjøre i bedriftsmarkedet som du ikke trenger å gjøre for privatpersoner. De henger langt etter.