Google kvesser cloud-knivene

Google kvesser cloud-knivene

For å møte konkurransen fra Microsoft oppgraderer Google sin SLA.

Google har endret sin SLA (service level agreement) for proffbrukere av Google Apps-tjenester.

Oppetiden som garanteres er fortsatt 99,9 prosent.

Tidligere ble bare nedetid som varte over ti minutter tatt med i regnestykket. Nå skal all nedetid tas med, også nedetid som skyldes vedlikehold.

Imponert analytiker

- Google har fått juling i markedet på grunn av reglene som ikke teller nedetid på under ti minutter. Så det var ikke overraskende at de endret dette, sier analytiker Matthew Cain i Gartner til amerikanske Computerworld.

- At de også tar med planlagt nedetid som en del av SLA-en er imponerende, og legger press på konkurrentene til å gjøre det samme.

"Like gode"

En av disse konkurrentene heter Microsoft. Til vår nyhetstjeneste oppgir Microsoft at de hadde en oppetid på 99,9 prosent i fjor på sin Business Productivity Online Standard Suite (BPOS).

Google forteller at de holdt Gmail-tjenesten gående 99,984 prosent av tiden. Dette tallet inkluderer imidlertid bare Gmail, ikke resten av kontorpakken.

- Vi regner alle problemer med tjenesten som nedetid, fra minuttet det starter til problemet blir løst, forteller en anonym (slik de ofte er i USA) talsperson i Microsoft til vår nyhetstjeneste.

Dersom nedetiden overstiger garantien på 99,9 prosent, får Microsofts kunder penger tilbake. Google-kundene må nøye seg med å få godskrevet kreditt eller utvidet abonnementsperioden.

Les om: