Google tar bedriftene

Google tar bedriftene

Hos Google skiller man ikke på en privat bruker og en it-bruker i jobb.

Googles Shailesh Rao er ansvarlig for forretningsutvikling i Googles divisjon for tjenester mot bedriftsmarkedet. Han peker på at Google ikke skiller mellom tjenester rettet mot bedrifter og forbrukere.

Det som er felles for skyplattformen App Engine, Apps med kontorapplikasjoner, den kjente søketjenesten og andre Google-tjenester er de kjører på den samme infrastrukturen. Det skal ifølge Shailesh Rao være en garanti til kundene om at Google gjør sitt ytterste for å garantere tilgjengelighet. Han klarer ikke la være å gjøre en sammenligning med Googles argeste konkurrent på skytjenester:

- Hvis Amazon skyløsning går ned, kan du fortsatt kjøpe bøker på Amazon. Dersom infrastrukturen for App Engine feiler, virker heller ikke vårt søk. Du kan forestille deg hvor mye vi anstrenger oss for å garantere oppetid, sier han i et intervju med Computersweden .

I Norge var Narvik den første kommunen som tok i bruk bedritstjenester fra Google.

LES OGSÅ: Mange kommuner ser til Narvik

Lite Java

En kritikk som ofte reises mot App Engine er at den ikke tilbyr en fullstendig implementering av Java. Den bekymringen vil ikke Shailesh Rao lytte til.

- De fleste delene av Java er med. Ja det kan medføre noe jobb å flytte eksisterende Java-applikasjoner til App Engine, men det er minimalt. At det er tilgang til programmeringsgrensesnittet til våre andre tjenester på nettet er en fordel.

En for alle

Googles tilnærming er at den samme skytjenesten fungerer like godt for forbrukere som for bedrifter, eller "en tjeneste, forskjellig innpakning" som Shailesh Rao sier det.

Her finner man en betydelig forskjell fra mange av konkurrentene som har ulike tilbud for forbrukere og bedrifter, eller bare fokuserer på en av gruppene.

- Leverandører som fokuserer på bedrifter lager spesifikke løsninger. Vår idé er å fokusere på brukeren for deretter gjøre det mulig å skalere bruken, sier Rao til Computersweden.

Han sier videre at det som skiller forretningstjenester fra forbrukertjenester er at det krever døgnet rundt support for bedriftene.

- Dette er fremtiden, forandring kommer. Man må våge for å vinne, avslutter forretningsutvikleren i Google.

Microsoft satser nå også tungt i skyen.LES OGSÅ: Nå er nye Office klar

Les om: