Han leverte svitsjene til Cern

Han leverte svitsjene til Cern

INTERVJUET: Da nøytrinoene fløy, kanskje fortere enn lyset, var det med infrastruktur fra Steve Garrison.

Sist jeg traff Steve Garrison jobbet han for Force10, som utvikler tungt nettverksutstyr og blant annet har levert svitsjer til Cerns Large Hadron Collider. Den var involvert i den siste tidens store nyhet innen fysikken: Nøytrinoer som beveger seg raskere enn lyset. I henhold til relativitetsteorien skal ikke det gå an.

- Føler du deg medskyldig i at Einstein nå ligger og roterer?

- Det tror jeg ikke han gjør. Nå er ikke jeg kjernefysiker og kan ikke vurdere denne saken sett fra deres side, men jeg vil helle til at det er noe feil med måten å måle på. Eller kanskje det er oppdaget noe vi ikke kjenner til fra før. Uansett føler jeg meg ikke medskyldig til noe, humrer Garrison.

- Derimot må jeg innrømme at det var en fantastisk opplevelse å få være med på prosjektet til Cern. En opplevelse du får bare én gang i livet. Force 10 leverte 700 ti gigabit Ethernet-porter som blir brukt til å flytte petabyte med data fra eksperimentene. Men det var mange flere involvert i de store it-leveransene til dette prosjektet, så vi skal ikke ta for mye ære. Forresten ligger det nå noen fine filmer om dette prosjektet ute på Youtube. Anbefales.

- Og nå er du gått over til Infoblox, som lager utstyr for å håndtere DNS-adresser, DHCP og IP-adresser. Jeg ser ikke sammenhengen?

- Automatisering. La maskinene gjøre jobben. Problemet vi løser i Infoblox er at i stedet for å lage enorme regneark som holder styr på adresser, og dette gjelder alle it-avdelinger enten de er store eller små, så håndterer våre bokser dette automatisk. Det er viktig for skyen, som jeg er ganske begeistret for.

- Du snakker om nettskyen som andre snakker om sosiale medier?

- Målet med skyen er å dele. Tid, transport og så videre. Dette må nettverkstilbyderne jobbe med. Det svakeste leddet i nettskyen er nettverket. Vi er vant til at strømnettet fungerer umiddelbart, at når du trykker på lysbryteren, så blir lyset slått på med én gang. Det er jo også hva vi drømmer om med it.

- Hva har det med deling å gjøre?

- På samme måte som jeg ikke betaler for en kraftstasjon for å få strøm, kan jeg heller ikke betale for et datasenter for å få en tjeneste. Vi må dele for å få økonomien smurt. Det er ikke lenger økonomisk forsvarlig med egne datasentre, kostnadene må deles.

- Ellers dreier jo skyen seg mye om automatisering. Jeg har alltid vært opptatt av automatisering, la maskinene gjøre jobben. Nettverkene blir stadig mer komplekse, slik at mennesker knapt strekker til for å håndtere dem. Da ser vi etter måter å løse kompleksitet ved hjelp av maskiner og automatisering.

- Mennesker programmerer, tester og tilpasser. Men mennesker må også gjøre mange av de kjedelige tingene som å drifte og administrere teknologi som like gjerne kan gjøres av maskiner. Hvis vi kan redusere "the boring and mundane", kjedelig arbeid, blir vi mer effektive. Ta noe så enkelt som hammer og spiker. Det virker, men med spikerpistol blir jobben gjort mer effektivt.

- Vi snakker it her?

- De fleste tenker ikke på kompleksiteten i infrastrukturen, men it-avdelingen må tenke på den. Enorme ressurser går med til å håndtere det de er alene om å forstå. Så kom virtualisering som en stor endring. Det tar vekk mye av kompleksiteten, og gjorde livet lettere for it og mer effektivt for virksomheten. Nå er det skyen som blir den store endringen og tar vekk enda mer kompleksitet.

- Automatisering igjen?

- Mange vil gjøre det kjedelige arbeidet og jobber mye og hardt. Med automatisering kan du frigjøre tid og nyte lunsjen. Altfor mange, som gjerne har lidenskap for jobben sin, er mer eller mindre alene om å kunne gjøre den. Det er de stolte av, men samtidig kommer klagene over at det bare er dem som kan det de jobber med, og at de er presset på tid og at de ikke får gjort annet.

- Når jeg mener at automatisering er bra, særlig det trivielle, så gjelder det også slike ting som markedsføring (marketing -- red. anm.) hvor kundestøtte på datasystemer gjør oss mer effektive. Teknologien er til stor hjelp for markedsføring fordi det blir enklere å finne ut hva som er behovet til folk, bedrifter, forskning og annet.

- Apropos det, er det ufint å spørre om hvordan du som svært svaksynt håndterer det å jobbe i denne bransjen?

- Nei, da. Du vet, når du har en svakhet eller utfordring, så gjelder det å finne ut hvordan du kommer rundt den. For min egen del betyr det at jeg er veldig flink til å lytte. Og det skal ikke undervurderes som egenskap. Når det gjelder praktiske ting, så har jeg for eksempel en stor skjerm som de fleste i disse dager. Men i stedet for å ha mange små vinduer med skarp skrift, har jeg satt oppløsningen ned slik at jeg får veldig store bokstaver som jeg er i stand til å lese.

- Jeg reiser mye, og mange tror det er problematisk å gjøre det som svaksynt, men det er kanskje enklere, for når jeg ikke ser et skilt, så kan jeg bare spørre. Det er tydeligvis ikke alle som har tenkt på det.

- Men du har et teknologisk triks også?

- Om jeg står overfor et skilt, en plakat eller en presentasjon som jeg ikke kan lese, så tar jeg bilde med min Iphone og zoomer til jeg kan lese det.

Les om: