IBM vil ut til flere

IBM vil ut til flere

Virksomhetens medarbeidere skal bli smartere ved hjelp av nettsamfunn «i skyen».

Nå skal du jobbe smartere ved hjelp av programvaretjenester som IBM tilbyr som cloud computing. Med disse verktøyene skal virksomheter få sine medarbeidere til å samarbeide på enklere vis på jobben, hjemme og på reise. LotusLIve ble nylig lansert på brukerkonferansen Lotusphere.

IBM LotusLive skal ifølge IBM fungere som samlingspunktet for alle Lotus online-samarbeidsverktøy, som sosiale nettverk, e-post, fildeling og web-konferanser. LotusLive er ikke bare tenkt brukt innen bedriften, men også i forhold til kunder og partnere.

Tjenester i skyen er ikke nytt fra IBM. Siden i fjor har de hatt en del av disse tilgjengelige under navnet Bluehouse. Når de nå skifter navn til LotusLive, signaliserer de samtidig at de melder seg på i racet rundt SaaS, Software as a Service, med det meste av sine brukerapplikasjoner.

– Med LotusLive bringer vi 20 års erfaring med samarbeidsprogramvare til skyen, sier Bob Picciano som er direktør for Lotus Software i en melding.

Åpne standarder

LotusLive skal være bygget på åpne web-baserte standarder og åpne forretningsmodeller slik at det enkelt skal kunne integreres mot tredjeparts applikasjoner. Foruten å «webifisere» applikasjonene, vil IBM også tilby forskjellige konnektorer til applikasjoner som fortsatt kjøres lokalt i bedriftene, noe de kaller «Click to Cloud».

I forbindelse med lanseringen offentliggjorde IBM Lotus også samarbeid med Skype, LinkedIn og Salesforce.com. Partnerskapet med LinkedIn går ut på å integrere nettverkstjenesten LinkedIns funksjonalitet og nettverksfunksjoner med Lotus Notes, Lotus Connections og LotusLive. Lotus-brukere får sømløs tilgang til LinkedIn-profiler gjennom Lotus-applikasjoner, og det blir enkelt å holde seg oppdatert på endringer i nettverket.

I tillegg planlegger Skype å integrere sine stemme- og videotjenester med LotusLive samarbeidstjenester. LotusLive-kunder vil kunne ringe Skype-kontakter fra sin LotusLive-konto. Salesforce.com planlegger også å integrere LotusLive-tjenester med sine CRM-applikasjoner.

Kritiske røster

Nettverk & Kommunikasjon var ikke til stede på årets Lotusphere, men det var vår søsterpublikasjon Network World. De rapporterer at LotusLive ikke bare høstet lovord.

IBM har satt seg fore å kombinere flere teknologier og applikasjoner, men er slett ikke i mål selv om de har tatt Bluehouse ut av beta. En utfordring er for eksempel e-postløsningen LotusLive iNotes, som slett ikke er basert på Notes/Domino, men på teknologi fra Hong Kong-baserte Outblaze, som IBM offisielt kjøpet 15. januar – bare dager før Lotusphere.

Ifølge Network World sier talsmenn for IBM at Outblaze har en teknologi for distribuert administrasjon og merkevaremuligheter som IBM Lotus ikke har selv. Dette skal være rettet mot SMB-markedet hvor IBM historisk ikke har vært spesielt pågående.

I tillegg peker Network World på at IBM Lotus må etablere en salgskanal for å kunne hamle opp med andre størrelser i dette markedet: Cisco, Google og Microsoft.

Les om: