- Ingen konkurranse fra Google

- Ingen konkurranse fra Google

I dag ble nye Office for bedrifter lansert. Microsoft er fortsatt kongen hos bedriftene, mener partnerne.

- Vi er stolte og engasjerte, og det er en glede å fortelle «dekk» at Office er klart for bedriftene, sier sjef i Microsoft Norges Office-avdeling Ole Roterud på jovial totningdialekt.

Det er en måned siden han kunne ønske forbrukerne velkommen til nye Office. Fra og med i dag kan også bedrifter forsyne seg av Office fra nettskyen.

- Den nye Office-løsningen markerer et paradigmeskifte der Microsoft går fra programvareselskap til et tjeneste- og enhetsselskap.

Programmene kan enten kjøres i Office 365 Pro Plus som virtuelle programpakker - der du rett og slett streamer programmet - eller via nettleser fra hvilken pc som helst (med mindre den har Opera-nettleser), med noe enklere funksjonalitet.

Begge de nevnte utgavene preges av det etter hvert velkjente verktøymenybrukersnittet kjent som «Ribbons», der alternativene ligger tilgjengelig under ikonbaserte hovedfaner i stedet for i nedtrekksmenyer.

Fleksibilitet

Roterud påpeker at behovene har endret seg det siste tiåret, som også har dannet bakgrunn for Microsofts siste Office-visjon. Den handler om at alt skal funke på tvers av nymotens enheter og tradisjonelle pc-er.

Napper du tastaturet av den bærbare, skal Office kunne fungere like greit med penn eller hånd. Lisensen støtter også denne tanken, der du lisensmessig helt lovlig kan ha samme Office på opptil fem ulike enheter for samme bruker.

Uansett hvor du bruker Office, skal dokumenter og innstillinger være i sync. Om du har kommet til side 32 av 140 i en PDF-rapport på kontor-pcen, vil du kunne åpne samme dokumentet på nøyaktig den siden fra mobiltelefonen på bussen.

- Automagisk. Programmet husker hvor du sist var, sier Roterud.

Nettskymodellen skal også være fleksibel. Enten du vil ha egendriftet sky i bedriften, Microsoft-driftet sky, partnerdriftet sky eller en slags skysausblanding.

- Vi skal ikke tvinge noen ut i skyen. Dette er sky på egne premisser, sier Roterud.

Kontroll

Tjenermessig inneholder pakken Lync, Exchange og Sharepoint - med mulighet for oppkobling med Yammer og etter hvert Skype.

Det er lagt til et par snedige funksjoner på servernivå. Data Loss Protection, for eksempel. Den kan settes opp med egne regler og for eksempel hindre at personnummer glipper ut av bedriften på epost - enten ved å spørre om du virkelig ville sende ut de elleve sifrene, eller rett og slett bastant blokkere en slik epost.

Men det handler også om tilgjengelighet. Det skal være feiende lett å søke opp informasjon i nye Office, forsikrer Roterud, enten det er i epost eller et dokument.

- Vi er jo stolte over at ediscovery-funksjonaliteten er basert på norsk teknologi fra Fast, da, sier han.

Microsoft har lagt vekt på at Office også skal være en plattform for konsumering.

- Så du kan åpne PDF, samt redigere og lagre etterpå om du ønsker

Og samhandling - to personer kan samarbeide om ett dokument, chatte om endringer. Eller chatte generelt, om det er bedre.

Lite Google-konkurranse

Alt det der til side, Microsoft har jo også konkurrenter. Google for eksempel, som har sin Docs - som dekker en del av det samme. Roterud fra Microsoft vil ikke uttale seg om selskapets syn på konkurransen, men Microsofts partnere tar gjerne bladet fra munnen.

- Vi møter jo kunden og ser ikke på Google som en konkurrent i det markedet her. Det er få, om ikke mikroskopisk antall, kunder som snakker om Google, sier Freddy Bjørnvik fra Office Team.

Han påstår Office Team, som primært leverer til bedrifter i privat næringsliv, sjeldent har møtt Google i direkte konkurranse med Microsoft i dette markedet, og at det sågar finnes eksempler på kunder som har ønsket å migrere vekk fra Google. Litt av årsaken tror han er nærheten.

- Vi skaper en nærhet til Microsoft som gir tillit.

Kai Atle Rød fra selskapet Skill fremhever muligheten for å sy sin egen skypakke som et enormt fortrinn.

- Det er få kunder som kan flytte 100 prosent ut i skyen, påpeker han.

Selskapet har også det offentlige i sine kundelister, og heller ikke der ser de Google stikke seg særlig mye frem. Det er Skill som knaster på tastene når Moss som kjent får seg Office 365. Han er enig med Bjørnvik i at Microsofts lokale tilstedeværelse via partnere er en av flere grunner til at det er slik.

- Hvis noe går galt, vil kunden ha noen å kunne kalle inn på teppet, påpeker Rød.