Komplett kontor i nettskyen

Norske 24Sevenoffice med komplett forretningsløsning for smb-er på nett.

Publisert Sist oppdatert

24Sevenoffice har i dag underkant av 5000 kunder, hovedsakelig små og mellom store bedrifter. Men det var ikke tilfelle da selskapet startet produktutviklingen i 1997. Målet var å utvikle en kontorløsning som helt og holdent skulle kjøres i nettleser.

Det har de klart, og 24SevenOffice leverer nå et stabilt og komplett produkt i en enkel og fullt integrert pakke.

24SevenOffice har vært på frontlinjen i kampen om aksept av nettbaserte applikasjoner. Da selskapet startet var det ingen som visste hva nettsky var, og mange var usikre på om "nettbasert" programvare var sikkert og effektivt nok.

- Vi brukte mye tid på å selge konseptet med applikasjoner på nett, sier Staale Risa, daglig leder i 24Sevenoffice.

Det er tydelig at tilliten til nettbaserte applikasjoner er styrket siden oppstarten. 24Sevenoffice kan melde om en stabil vekst på rundt 45 prosent i fjor, og opplevde vekst gjennom hele finanskrisen.

Høy tillit

Selskapet landet nylig sin største kontrakt hittil. Pricewaterhousecoopers (PWC) har bestemt seg for å starte regnskapskontor i Norge, og 24Sevenoffice fikk avtalen.

PWC kjøpte opp 24Sevenoffices regnskapsbyrå Accountonit som var helt og holdent nettbasert. Det var en strategisk beslutning å selge regnskapsbyrået siden 24Sevenoffice ønsker å fokusere på programvare og nettbaserte løsninger, og ikke ønsker å være et regnskapsfirma i tillegg, slik som for eksempel Visma.

De rundt førti ansatte som fulgte med salget til PWC har høy kompetanse på 24Sevenoffices økonomimoduler, og vil sørge for at PWCs nye regnskapskontor får en myk start.

- Det er en fantastisk kontrakt. Det er et godt signal om at nettbasert er riktig, og at løsningen vår er bra. Vi slo blant annet ut Visma, som leverer det store regnskapssystemet i Norden. Å vinne over Visma når PWC skal starte regnskapskontor i Norge er veldig gøy, sier Risa.

Robust forretningsmodell

24Sevenoffice baserer foretningsmodellen sin på abonnement. På denne måten slipper selskapet å begynne hver måned i null.

- Det er en veldig behagelig modell. Selv om nye salg skulle stagnere, så sørger forutsigbare abonnementsinntekter for at selskapet kan holde stø kurs, og fortsette arbeidet med å utvide tilbudet.

Risa forteller også at det meste av salget pleide å komme fra kundebesøk og selgere i felten. Dette har endret seg ettersom oppmerksomheten rundt nettbaserte løsninger har økt. Det meste av nye salg kommer nå gjennom internett.

- Dette er litt melk- og brødprodukter, for alle bedrifter trenger et regnskap- og fakturasystem, og alle trenger telefoni. I tillegg har vi CRM, prosjektstyring og timeregistrering, sier Risa.

Total integrasjon

Risa mener integrering er et ord som oppsummerer 24Sevenoffice godt. Han poengterer at selskapet integrerer alt i én løsning, inkludert økonomi, kalender, kundedatabase, faktura, prosjektverktøy og regnskap. Også eksterne koblinger er integrert i løsningen, som for eksempel komplett integrert bankløsning og kredittinformasjon gjennom Dun & Bradstreet.

Alle de forskjellige modulene snakker med hverandre. Enten man bare bruker prosjektverktøyet, eller regnskapsmodulen, så ligger alle data klare til bruk i de andre modulene.

- Du kan plukke og velge hva du vil bruke, og når du vil bruke det. Alt er tilgjengelig hele tiden, og å legge til moduler er så enkelt som å sjekke av en boks i nettleseren, sier Risa.

24Sevenoffice har helt siden begynnelsen vært hundre prosent nettbasert, i motsetning til mange konkurrenter som leverer produkter med et skall tilpasset bruk over nett. Det er flere fordeler med en løsning som bare er basert på nettbruk, mener Risa. Han peker spesielt på integrering, sikkerhet og hastighet.

24Sevenoffice har så langt driftet sitt eget datasenter, men i forbindelse med utvidelse til det internasjonale markedet vurderer selskapet å sette deler eller hele driften bort til eksterne partnere. Men det er mye det må tas hensyn til.

- Men det er egentlig et tidsspørsmål. I forhold til internasjonalisering er vi nesten nødt til å gå over til skyen selv, sier Risa.