Mener duell hører fortiden til

Mener duell hører fortiden til

Microsoft vil ikke duellere med IBM. - Kunden er best skikket til å velge rett samhandlingsløsning, mener Christine Korme etter at IBM utfordret selskapet til samhandlingsduell.

Blir neppe noen showdown at high noon ...

I en artikkel på Computerworld.no forleden utfordret IBM Microsoft til duell.

Riktignok ikke duell av typen med kuler og krutt og potensielt dødelig utfall. Vi snakker om Samhandlingsduell, hvor Lotus Notes og Microsoft Office er de stridende duellanter.

Computerworld har snakket med kommunikasjonsdirektør Christine Korme, for å høre om Microsoft tenker å plukke opp IBMs ”kastede handske”.

Duell i solnedgang

- Jeg er overbevist om at kundene er i stand til å gjøre rett valg, og vi velger å sette kunden i fokus. Da får det bli opp til kundene å velge hva som er til det beste for kunden og hans bedrift, sier Korme.

Men da tar dere altså ikke imot IBMs duellutfordring?

- Fra et personlig ståsted mener jeg nok at det å ”duellere inn i solnedgangen” hører fortiden til, sier Korme.

Slik Computerworld forstår det ønsker ikke Microsoft å møte IBM til samhandlingsduell, men Korme vil ikke svare direkte på spørsmålet.

Presseansvarlig hos IBM, Joacim Lunde, sier han synes det er synd at Microsoft ikke tør å stille.

- Personlig synes jeg at det er påtagelig. I IBM er vi stolte over våre løsninger, og her har man en anledning til å vise seg frem. At ikke Microsoft benytter anledningen synes jeg er snodig, sier Lunde.

Morten Meier, direktør for samhandlingsløsninger hos IBM, er mannen som tok til orde for å utfordre Microsoft til duellen i utgangspunktet.

Leit for kundene

Han uttrykker forståelse for at Microsoft ikke vil stille opp, fordi han mener konkurrenten i all hovedsak fokuserer på e-post og kalender, og derfor vil komme til kort når det gjelder det IBM ser som det store revolusjonerende innen samhandling, nemlig en sosial plattform som legger til rette for dokument- og kompetansedeling.

- Vi synes det er leit at lesere som ikke kjenner så godt til samhandlingsløsninger får se eksempler på dette i praksis, og gjøre seg opp en mening om hvilken plattform som kunne gi økt verdi for deres bedrift, sier Meier.