Mener skyen kan stoles på

Mener skyen kan stoles på

IKT Norge ser forbi siste tids skybrudd. Nå kommer det snart en standardavtale for skyen.

En fulltreffer av et lynnedslag i en transformatorstasjon nær datasenteret til Amazon i Dublin i startfasen av august la deler av den irske hovedstaden i mørke. Eksplosjonen som fulgte førte til brann og utkopling av reservesystemene. Manglende generatorstrøm sendte datasenteret ned for full telling i flere timer.

Også Microsoft datasenter fikk trøbbel. Microsoft i Norge kunne overfor Computerworld bekrefte at også norske kunder ble rammet. Nettskytjenestene kunne oppleves som borte i fra noen minutter til flere timer for de som ble rammet. Microsoft var fullt tilbake med sine tjenester i Europa etter sju timer.

Uvær i Dublin var ikke det eneste som rammet Amazon rett før andre uka i august. Amazon fikk også nedetid på andre siden av dammen også problemer. Nettverksproblemer ga nedetid for et skydatasenter i North Virginia, USA, som var vert for Amazon Web Services (AWS). Nedetiden varte i 30 minutter. Amazon hadde også lengre nedetid i april i år, der det også ble tapt data - for godt.

Skjer de fleste

Andre eksempler på skysystemer med nedetid og øvrige problemer inkluderer også Google, som i februar i år på uspesifisert vis mistet epost og kontakter tilhørende 150.000 Gmail-kontoer. I desember i fjor ble det kjent at BPOS-tjenesten til Microsoft hadde lekket adressebøkene til en del kunder fra Microsofts datasentre i Nord-Amerika, Europa og Asia. I fjor hadde også Rackspace i London nedetid etter UPS-feil, og Salesforce opplevde også tilsvarende problemer.

Vi kunne sikkert eksemplifisert over ti avsnitt til, men kort fortalt er eksemplene mange på skyer som styrter. Uhellene har til felles at de i praksis viser risikoen som følger med nettskyen.

Der Microsoft kom opp igjen og kjørte etter noen timer, slet Amazon i flere dager etter uværet i Dublin. Amazon lister opp en rekke tiltak som skal hindre at denne feilen med uante følger skal skje igjen. Kunder som ble rammet, får også en rabatt på leieprisen for mellom ti og tredve dagers bruk. De hardest rammete får også tilgang til premium-kundestøtten uten kostnader for gjenoppretting.

For Microsofts del får Office 365 og BPOS-skykunder avslag på 25 prosent på neste faktura som kompensasjon på sju timers nedetid, som overskrider de 99,9 prosentene oppetid lovet i SLA-en.

Skeptiske it-sjefer

En relativt fersk undersøkelse, bestilt av Sungard Availability Services og gjennomført av Vanson Bourne, viser at selv om stadig flere tar i bruk nettskyen, så er it-sjefene fortsatt skeptiske etter erfaring fra tidligere tabber.

To av tre av respondentene i undersøkelsen sier de har opplevd nedetid i applikasjoner som kjøres i skyen, skriver Business Cloud 9. Kun 10 prosent av de 250 spurte britiske it-sjefene stoler fullt og holdent på sikkerheten og effektiviteten til tredjeparts skytjenesteleverandører.

De er særlig skeptiske til sikkerhet, 68 prosent av de 250 sier de kun vil flytte ikke-virksomhetskritisk data inn i skyen.

- Selv om den nye generasjonen av skytilbydere har fokusert på å selge fordelene av nettskyen, som det helt klart er mange av, har bedrifter helt rett i å stille grunnleggende spørsmål om sikkerhet og tilgjengeligheten til deres data og infrastruktur før de stoler på en tredjepart, sier administrerende direktør i Sungard Availability Services, Keith Tilley.

Lignende holdninger kan man finne også i Norge, viser en undersøkelse utført av Ponemon Group for Acronis, som ble sluppet i januar i år. Undersøkelsen avslører at de fleste land vil øke sine nettskybaserte it-tjenester med 87 prosent de neste 12 månedene, mens norsk bruk av nettskyen bare vil øke med litt mer enn 20 prosen. I undersøkelsen viser det seg at 81prosent av norske kunder fremdeles uroer seg for sikkerheten med å legge data i nettjenester.

Har skyhøy tillitt

Per Morten Hoff fra IKT-Norge mener skyen er til å stole på, til tross for siste tids rabalder.

- Jeg tror vi kan stole på skyen, men det krever noen ekstraordinære tiltak. Jeg er veldig opptatt av at dataene må være mer enn ett sted. Nettsky skal gi høyere grad av sikkerhet og oppetid, sier han.

- Det er ekstremt viktig å bygge tillit til nettskyen, både hva det er og at man kan føle seg trygg. Det er altfor dårlig om man driver en seriøs skytjeneste, at regnvær eller tordenvær stopper skyen.

Hoff innser at det kan skje uhell alle steder, men mener det må være tøffe krav til oppetid for en skytjeneste.

- Leverandørene må levere. Det vi gjør i Norge nå er å utvikle en standardavtale for å sette ut i skyen. Og der for offshore-elementer er inne i bildet vil i komme med anbefalninger som vi ønsker at bransjen skal se på og følge, sier han

- Der retter vi oss både mot leverandører og kunder, det er viktig at begge parter vet hva de skal kunne forholde seg til, og er et forslag over hva man bør tenke gjennom – en slags vær varsom-plakat.

Han håper å kunne lansere de viktigste elementene i dette arbeidet til høsten.

Servere i kjelleren

Hoff peker også på skillet mellom privat og offentlig sky; i en privat sky er man herre over egne tjenester. Han mener nettskyen virkelig kommer til nytte såfremt data finnes på to steder.

- Det må stilles krav til at løsningen er replisert, slik at man kan vri på en bryter og switche over til en annen tilsvarende tjeneste om en lokasjon går ned, sier han.

- Motsatsen er litt som vi beklageligvis så med det grusomme smellet i regjeringskvartalet. Der var serverne i samme bygning som samfunnskritiske instanser, og backup lå stort sett på samme lokasjon. Den type samfunnskritisk infrastruktur må være lokalisert i sertifiserte og standardiserte datasentre så man kan ha full kontroll.

Han viser til Japan, som har opprettet en egen sky, en regjeringssky, som kan være god å ha i bakkant om det skulle inntreffe jordskjelv.

- Det du tenker virker jo fornuftig, men tror du leverandørene er modne nok til at de tenker i samme baner?

- Både ja og nei. Maneg tror de kan lagre hva som helst uten å betale for det. For noen er det fint, men man gå inn og se hva man får. Jeg kan ha mine private ting et sted, men vil nødig at jeg ikke får tilgang til bildene fordi noe går feil og det ikke er sikkerhetskopi. Vi ønsker at kundene skal begynne å etterspørre det her, sier Hoff.

- Sånn jeg ser det er ikke skyen revolusjonerende nytt, det er en tankegang vi har hatt siden 70-tallet, bare at innpakningen og tilgjengeligheten er annerledes. Det gir mange muligheter, men også ting man skal være oppmerksom på og stille spørsmål rundt.

Barnesykdommer

Peter Flem, leder for faggruppen Cloud Computing i Dataforeningen og ansatt i IBM, påpeker at man aldri kan være 100 prosent sikker på at ting ikke går galt.

- Men jeg mener fortsatt nettskyen er trygg nok til å legge forretningskritiske data og informasjon.

Han understreker at man er i startfasen med denne typen leveransemodell og at modenhet basert på erfaringer vil ta noen år før de sitter helt.

- Dette må være en læringsfase fordi leverandørene må tenke nytt. Selv om man kanskje har fått litt skremsel av det som har skjedd, tror jeg likevel de store leverandørene som IBM, Microsoft også videre vil forbedre sine datasenter, med UPS, backup og replikasjon. Om tre til fire år tror jeg det il være mer trygt enn egne systemer bak en brannmur, sier Flem.

Flem viser til at heller ikke brannmuren internt hos bedrifter vil være 100 prosent trygg, og eksemplifiserer med vårens oppslag om at regjerningen har blitt hacket.

- Personlig vil jeg stole like mye på en nettskytjeneste som en tradisjonell løsning, i mange tilfeller også mer fordi man legger ansvaret over til de som skal og kan drive det, i stedet for å legge det internt der det blir en utgiftspost som ikke tilrettelegger for selve forretningsdriften.

Han er heller ikke urolig for at leverandørene skal snoke i data.

- Tilliten til leverandørene vil bli mer og mer viktig, og de vet at man ikek kan gamble med slikt. Dessuten vil det også komme nye former for krypterings- og sikkerhetsteknologi som vil være rettet mot å beskytte forbrukerne. I fremtiden vil jo data og informasjon være den neste gullgruven for den digitale verden, sier han.

- Nettskytjenester er en naturlig utvikling av evolusjonen i den digitale verdenen fordi generasjonen som nå kommer er vokst opp med ting som Facebook og Gmail. For min del voskte jeg opp med CPU og MhZ, mens i dag ligger blogging og slikt høyere opp i næringskjeden. Det blir akkurat som med landbruket, det man hadde primærnæring, gikk over til sekundernæring og som nå er tertiærnæring. Samme steg vil gjelde i it-verden.

Les om: