Microsoft raser mot Google-reklame

Microsoft raser mot Google-reklame

Mener Googles sparekalkulator er et "heksebrygg av løgn".

- Klikker du på 77 søppelposter hver dag, eller har du brukt 47.000 dollar på en forsvunnet bærbar? Ikke jeg heller, men Google tror du gjør det, og det er nettopp slike nummer de bruker til å beregne potensielle besparelser om du har "Gone Google".

Slik begynner et harmdirrende innlegg på Technet-bloggen Why Microsoft.

Forfatteren, Office-sjef Andrew Kisslo, raser mot Googles "Gone Google"-kampanje, hvor man kan taste inn hvor mange ansatte man er i bedriften og dermed se hva man kan spare på å bruke Googles skytjenester.

"Heksebrygg"

- Verktøyet er grovt misvisende, muligens uansvarlig, og selskaper av alle størrelser bør passe seg før de stoler på det for noen form for evaluering, skriver Kisslo.

- Antagelsene som brukes til å generere resultatet er et heksebrygg av forskning som ikke kan smeltes sammen på denne måten.

Så begynner han med en lang tirade om alt han mener er feil med Googles tall.

"Spar masse!"

Ved å legge inn IDGs 40 ansatte som eksempel, får vi oppgitt at vi kan spare over 31.000 dollar hvert år, eller nesten 200.000 kroner.

Vi kan også bli 2,8 ganger mer effektive når vi er på farten, vi får 980 gigabyte mer lagringsplass til epost og kan bruke 1112 timer mindre på å håndtere søppelpost i året.

Ikke nok med det, men vi kan også kommunisere 36 prosent mer med hverandre, spare 40 timer i året på automatiske oppdateringer og få 1080 flere timer oppetid.

77 spam hver dag

Microsoft reagerer på en lang rekke ting med kalkulatoren, blant annet standardverdiene som brukes til å beregne besparelsene.

Google regner blant annet med at hver ansatt mottar 77 søppelposter hver eneste dag, som må slettes og håndteres.

- Har ikke folk spamfiltre om de ikke bruker Google? undrer Kisslo.

Google vil at man skal skrive ut resultatene og vise det til sine direktører. Microsoft foreslår, ja du gjettet det, at du heller viser dem programvare fra en viss annen leverandør.