Mobilitet, sky og Jobs preget 2011

Mobilitet, sky og Jobs preget 2011

Vi har vært gjennom et økonomisk kriseår. Men it-bransjen holdt stand, og mobilitet og skytjenester ble dominerende trender.

Den økonomiske krisen i Europa og USA har preget 2011. It-bransjen har til nå klart seg brukbart, og analysehus som IDC og Gartner har bare til viss grad nedjustert sine estimater for it-investeringer. Men begge følger markedet tett, IDC sendte denne uken ut et undersøkelse for å få svar på hvordan den økonomiske uroen vil påvirke investeringene i it - og dermed it-bransjen.

Konsulentselskapet Steria utfører ved jevne mellomrom spørreundersøkelser rundt i norske it-avdelingen. Denne uken slappe de en ny, hvor 100 it-sjefer i større private og offentlige bedrifter ble spurt om deres it-budsjetter for neste år. Hele 43 prosent mente at de ville få mer penger å rutte med i 2012, og 42 prosent mente it-budsjettene ville forbli uendret. Dermed ser tilstanden, i det norske it-markedet, ganske bra ut.

Internasjonal uro

Kanskje var det bekymring for fremtiden som lå bak den største kuvendingen i 2011. HP sjokkerte it-markedet da de i midten av august uttalte at selskapets pc-divisjon var til salgs. De droppet også satsingen på nettbrett, som har gått en seiersgang i 2011. Beskjeden kom samtidig med at HP la frem tall for et dårlig tredje kvartal. Samtidig med den overraskende nyheten ble det også kjent at HP kjøper det britiske programvarehuset Automony, som er en av de største programvareutviklerne i Europa. Kjøpet underbygget HPs skifte i fokus mot programvare.

Bare noen dager før stod HPs sjef i Norge, Eivind Roald, på forsiden av Computerworld og uttalte at han hadde klokkertro på pc-en.

Bakgrunnen for Roalds uttalelser var Computerworlds sak om at nettbrett og smarttelefoner tar over oppgaver og funksjoner pc-en til nå har adressert, og at trenden vil påvirke salget av pc-er.

Roald sa senere at han stod for alt han sa.

HPs nye administrerende direktør, Meg Whitman, gjorde imidlertid en kuvending og fortalte i slutten av oktober at selskapet likevel ikke vil kvitte seg med pc-divisjonen. Whitman overtok etter Leo Apotheker som kom til HP i oktober 2010 fra mange år i sjefsstolen i tyske Sap.

Til himmels

Nettbrettsalget gikk imidlertid til himmels. Ifølge tall fra Gartner skal det selges hele 64 millioner nettbrett i 2011. Men fortsatt holder pc-salget stand med i underkant av 350 millioner enheter globalt.

I 2015 spår imidlertid analyseselskapet at ting har blitt snudd på hodet, da vil det selges over 500 millioner nettbrett og bare 60 millioner pc-er, og Apple vil fortsatt være markedsdominerende med 46 prosent av markedet.

Og det er mobilitet som har preget 2011, man kan hevde at dette året blir kjent som da mobil it ble født. De store programvarehusene jobber i alle på spreng for å tilpasse sine applikasjoner og løsninger for nettbrett og smarttelefoner. De håndholdte enhetene brukes stadig mer i jobb, og det er den ansatte selg som vil bestemme hva slags enhet han eller hun vil bruke. Dette har også gjort begrepet BYOD kjent i år – Bring Your Own Device – det betyr at it-avdelingen legger til rette for enheten du selv velger. Flere virksomheter har allerede sagt til sine ansatte at de får en pott med penger, kjøper det de trenger og selv tar ansvaret for enheten og får den reparert om den går i stykker. It-avdelingen sørger for sikkerhetsprogrammer og jobbapplikasjoner.

Gartners Peter Hidas sa det slik: "BYOD er en trend som ikke lar seg stoppe bare fordi ledelsen vil. Dessuten er lederne selv ofte helfrelst på Ipad og smarttelefon, de vil være med. BYOD skjer fordi moderne forbrukerteknologi fra Apple og venner er blitt så billig, tiltrekkende og potent. Brukermakt er større enn it-makt, avstanden øker."

Størst overskrifter

Det var imidlertid ikke nettbrettrevolusjonen som skapte størst overskrifter i den internasjonale it-pressen i 2011, men det var relatert. Gründeren av Apple, Steve Jobs, døde 5. oktober etter en mangeårig kamp mot kreften. Den genierklærte lederen fikk imidlertid oppleve at hans selskap passerte Exxon Mobil som verdens mest verdifulle børsnoterte selskap den 9. august i år. 2011 ble dermed også året hvor et it-selskap for første gang fikk denne tittelen, og Apples verdi steg videre utover høsten, godt hjulpet av lanseringen av Iphone 4S. I skrivende stund er imidlertid oljegiganten Exxon tilbake på toppen.

Som vanlig ble dekningen av Apples lansering av nye Iphone behørig omtalt. Det ble ingen femmer som mange trodde, men nye funksjoner i gammelt design. En viktigtigere mobilnyhet kom imidlertid tidligere på året.

- Symbian er en plattform i brann, skrev Nokia-direktør Stephen Elop til sine ansatte i begynnelsen av februar.

Med det utsagnet signaliserte den tidligere Microsoft-direktøren at det ville komme endringer. Uken etter kom da også nyheten om et tett samarbeid med Microsoft. Senere ble det klart at Accenture overtok Symbian, nå skulle det bli Microsoft for alle pengene på smartmobilene.

Et par måneder senere kom Gartner med en analyse som lovpriste samarbeidet. I rapporten skriver analysehuset at Nokia vil sende Windows Phone 7 opp til andre plass etter Android innen 2015.

Noen uker senere slapp Microsoft oppdaterte utviklerverktøy for neste versjon av Windows Phone 7, kodenavn Mango. Mango ble lansert høsten 2011.

Nokia og Microsoft er spådd å kunne hjelpe hverandre i konkurransen med Google Android og Apple. Og Nokia trenger hjelp, selskapet har sett markedsandelene forvitre i flere år. 2011 ble heller ikke et godt år. Da analyseselskapet IDC nylig la frem nye tall for markedsandeler i mobilmarkedet, viste tallene at markedsandelen de hadde i Finland for tredjekvartal 2010 på 76 prosent, falt til stusselige 31 prosent i hjemlandet i tredje kvartal 2011.

Skytjenester

Cloud Computing fortsatte sin seiersgang i år. Google fikk sin første kommune som kunde i Norge. Narvik kommune kastet ut Notes og gikk til skyen med Google Apps.

- Vi sparer noe, kanskje rundt 100.000 kroner i året. Men vi får en del tjenester vi ellers måtte betalt ganske mye for, i et slikt regnestykke sparer vi mer. Muligheten for nye samhandlingsløsninger er det viktigste, sa driftssjef Per Jakobsen I Narvik kommune til Computerworld i mai.

Skytjenester var også utgangspunktet til Microsofts viktigste lansering i år. Med Office 365 ble nettskytilbudet og forretningsmodellen til Microsoft drastisk endret.

Driftsdirektør Espen Gylvik i Microsoft sa til Computerworld i slutten av juni at lanseringen var den største lanseringen på lenge.

- Office 365 er det viktigste strategiske produktet i år, neste år og innenfor de neste tre årene, sa han.

Også selskaper som Sap, Unit 4 Agresso og Visma satset også tungt på nettskyen.

- Dette er en av hjørnesteinene i vår strategi. Vi har levert en Global Cloud Plattform siden 2010 som kontinuerlig rulles ut til flere og flere land, fortalte Norgessjef Michael Ramm Østgaard i SAP.

Les om: