- Musikk skal være som vann

- Musikk skal være som vann

Nordmenn kjøper mindre og streamer mer. Artistene fortviler, Spotify jubler.

Nettbasert strømming av musikk er fremtiden, mener Spotify-gründer Daniel Ek. Mens folk før delte mp3-filer, deler man nå url-er til spillelister, mener han.

- Musikk må være som vann. Det må være allestedsnærværende. Vi må forstå at det ikke handler om mp3-filer lenger; mp3-filen har blitt til nettadresser, og gjennom den unike identifikasjonen kan jeg sende deg noe slik at du kan finne ut hva det er og lytte til det, sier han i et intervju med Telegraph i Storbritannia.

Han peker på at cd-salget daler; selv har han ikke kjøpt en cd på to år. Mp3-ene tok over for cd-en, og nå mener Ek nettadressen tar over.

Som New York Times påpeker kan han nesten ikke si noe annet som sjef for en tjeneste som nettopp driver med strømming av musikk over nett, men avisen må si seg enig i at han har et poeng og at uttalelsen stemmer overens med dagens trender.

Synker i Norge

Dagens Næringsliv meldte denne uken at inntekten fra cd-salg har sunket med en tredjedel i år, sammenliknet med året før.

Dessuten synker inntekten fra mp3-salg her til lands. Det som øker er, til Ek sin glede og artistenes fortvilelse, inntekten fra streamingtjenester som Spotify og norske Wimp. Interessant nok øker også inntekten fra vinylplater.

- Men vi tjener nesten ingenting på det, hevder artisten Bjørn Eidsvåg overfor DN.

- Hittil har det ikke kommet noe man kan kjøpe noe særlig vin for. Eller gitarplekter for den saks skyld.

USA-lansering

Ek kan informere om at Spotify bare har rundt en halv million betalende kunder. Det stemmer, det er færre betalende Spotify-brukere enn Oslo har borgere. Men det kan bli flere i nær fremtid. I løpet av året skal Spotify nemlig ut på USA-markedet. Gründeren vil derimot ikke ut med noen konkret dato.

Telegraph peker dog på at Spotify ikke er alene i markedet. Apple skal etter sigende utvikle en Itunes-versjon i samme stil, og Spotifys hovedkonkurrent i Storbritannia, We7, lanserte i forrige uke en tjeneste som lar brukerne legge nyhetsbulletenger i sin spilleliste, slik at tjenesten også kan ta opp konkurransen med radio.

Her til lands må Spotify også duellere med Wimp om markedet.