Norske bedrifter tester Google Apps

Norske bedrifter tester Google Apps

Om fem år vil 60 prosent av bedriftenes it-tjenester ligge i skyen, mener Accenture.

Flere store selskaper i Sverige har tatt i bruk Google Apps. Blant annet har Bonnier, Interflora, Åhléns og Schibsted i Sverige byttet ut Microsoft og Novell med Google Apps, primært når det gjelder verktøy for samhandling. I det norske markedet ser man tilsvarende bevegelser mot skyen.

- Foreløpig er det ingen store norske aktører som offisielt har gått ut som bruker, men det er veldig mange som tester ut løsningen for å se hvordan det fungerer, og det er et tidsspørsmål før vi vil se Google Apps i store bedrifter i Norge, mener Kirsti Kierulf, innovasjon- og teknologidirektør i Accenture Norge.

- Bare å lage link

Kierulf mener det er flere grunner til at kundene velger skytjenesten Google Apps fremfor lisensiert programvare.

- For det første er det enkelt å ta i bruk og installere. Med skytjenester slipper man lange beslutningsprosesser. Det er bare å lage en link og begynne å jobbe. Dessuten er verktøyene utrolig godt egnet for samhandling, sier hun.

Legg til at selve applikasjonene er gratis, med solid søketeknologi i bunn. Kombinasjonen har vist seg fristende for svært mange.

- Google kan søk, og jeg tror vi i stor grad vil se at søk nærmest produserer og ligger i bunn av brukeropplevelsen. Dette er kanskje det mest heftige med Google Apps, som også peker fremover. Dette er begynnelsen på noe som kommer til å bli stort, sier Kierulf.

Til himmels

Accenture har utarbeidet en teknologivisjon og trendanalyse som konkluderer med at 60 prosent av bedriftenes it-tjenester om fem år vil ligge i skyen. Hvis visjonen slår til innebærer dette en voldsom endring for norske selskaper it-strategi på svært kort tid.

- Vi vil se en ketsjupeffekt. Når de første kundene kommer ut gjennom hullet vil utrolig mange følge etter, mener Kierulf.

I Sverige er mediaselskapene som har tatt tjenesten i bruk godt representert, med Bonnier og den svenske delen av Schibsted i bresjen.

- Jeg synes det er inspirerende at disse store selskapene nærmest inntar en opportunistisk holdning ved å teste ut nye løsninger. Det er innovativt, og jeg tror denne formen for kunnskapsdeling er inspirerende for de ansatte.

Samhandling og kommunikasjon er spesielt viktig for mediaselskaper, samtidig som mediabransjen stadig prøver å finne nye forretningsområder, på en humpete vei mellom papir til nett.

- Google er selv et mediaselskap. Mange i samme bransje er nok nysgjerrige på hva dette er for noe, og om det ligger forretningsmessige muligheter i dette, sier Kirsti Kierulf.

Les mer på neste side!

Les om: