PÅLITELIG? Her er fem spørsmål du kan stille kandidatene som vil levere skytjenester til deg. 

Posør eller proff?  

Fem spørsmål for å se forskjell på proffer og amatører når skyleverandører skal velges.

Publisert Sist oppdatert

Hvem stoler du mest på når du skal ha bilen reparert, en bilmekaniker med fagbrev eller en som en gang har sett på et oljeskift? Svaret på dette burde være klart. Likevel finnes diskusjonen hvorvidt man skal stole på en ekspert eller en som påberoper seg å være en ekspert hver dag, over alt. Det gjelder også når det kommer til skybaserte tjenester.

Skybasert databehandling gjør det mulig for personer og virksomheter å få tilgang til applikasjoner fra hvilken som helst datamaskin. Men skyen har også bragt fram en ny gruppe av «sky-posører»: Uerfarne programvareutviklere som fremfører friske – og ofte usanne – påstander om ytelsen på de skybaserte applikasjonene de tilbyr.

Mens det ved første blikk kan virke som et godt valg for å understøtte virksomheten din, vil gode spørsmål raskt avdekke tilbyderens sanne natur. For å hjelpe deg å styre unna de verste stormskyene foreslår vi fem spørsmål som raskt vil hjelpe deg å skille posører fra proffer.

Fire eller fem 9-ere?

Pålitelig tilgang til tjenestene er en grunnforutsetning for at de skal kunne brukes i profesjonell virksomhet. For å flytte tjenester som brukes i daglig forretningsdrift ut i skyen, krever vi at tilgjengeligheten skal minst være like god som da vi kjørte dem selv.

Dette vet sky-posørene, og for å hale i land kontrakten gir de ofte urealistiske løfter om tjenestenes oppetid. Dersom noen lover deg «fem niere» - altså 99,999 prosent – oppetid, tilsvarer dette fem minutter tjenesteavbrudd per år.

Da snakker vi om en sky-posør, for selv om denne graden av oppetid er svært attraktiv, så er den slett ikke realistisk. En profesjonell tilbyder vil aldri tilby mer enn fire niere, altså 99,99 prosent oppetid på tjenestene.

Etterlever du industristandarder?

Å følge regulatoriske krav og industristandarder er essensielt, så du må kreve å få det dokumentert. Sky-posører vil ofte overse behovet for dokumentasjon og å få tjenestene revidert av en tredjepart.

Proffer vil vite at dette er et krav, og kommer til å fremlegge rapporter fra uavhengige revisorer om tjenestens kvalitet. Dette er bare en del av hverdagen for seriøse aktører.

Har du hatt sikkerhetsbrudd?

Å flytte bedriftens data og systemer over til skyen medfører å overlate kontrollen over disse til noen andre, noe som kan være avskrekkende. En sky-posør vil påstå at han aldri har hatt sikkerhetsbrudd, og vil unngå å snakke om hvilke konkrete tiltak som er iverksatt for å unngå et sikkerhetsbrudd.

I sterk kontrast til dette vil en profesjonell skyleverandør være ivrig på å vise deg hvilke aktive tiltak han gjør for å unngå sikkerhetsbrister – for eksempel ved å bruke tredjeparter til å gjennomføre regelmessige penetrasjonstester.

En proff vet også at historisk ytelse ikke sier noe om framtidig ytelse, det som er viktig er de kontinuerlige tiltakene leverandøren gjør for å holde tritt med et trusselbilde i stadig utvikling.

Er appen designet for skyen?

Hva vil du helst ha: En løsning som er designet fra bunnen og opp for oppgaven som skal løses, eller en løsning som er «klarer jobben»? Effektiviteten til applikasjoner i skyen er i stor grad avhengig av den underliggende arkitekturen.

Sky-posører vil ofte påstå at selv om applikasjonen deres ikke var spesiallagd for skyen, så har den blitt tilpasset til skyen, og fungerer derfor helt fint.

På den andre siden vil en profesjonell tilbyder vite at en applikasjon som ikke er designet for skyen, vil mest sannsynlig ikke skalere særlig bra – på mer enn en måte. På tide å finne en annen tilbyder.

Kan jeg få snakke med en kunde?

Sky-posører vil snakke høyt og lenge om hvor stor suksess tjenesten deres er, og hvor fornøyde kundene er. Å påberope seg en hærskare av fornøyde kunder er én ting – å faktisk kunne vise til fornøyde kunder som er villig til å gå god for deg, er noe annet. Mens sky-posører vil være motvillige til å komme opp med referansekunder, vil proffene forstå verdien av tredjeparts tilslutning.

Ikke bare vil en profesjonell skyleverandør være interessert i å gi deg referanser, sjansene er gode for at disse kundene vil være mer enn villige til å snakke med deg.