Rene skyselskaper utfordrer gigantene

Rene skyselskaper utfordrer gigantene

KOMMENTAR: Cloud computing skaper tøffere konkurranse i it-bransjen.

Det er mye snakk om cloud computing, eller på norsk skytjenester. Ifølge Gartner topper da også skytjenester listen over teknologier it-direktørene følger med på.

Helge Skrivervik i konsulentselskapet Mymayday.com kaller det et paradigmeskifte og uttalte i Computerworld forleden at vi ikke kunne tenke på skyen med gamle it-arkitektoniske bilder i hodet – som i klartekst betyr at man tabber seg ut om man forsøker å overføre tankesett (og applikasjoner) fra gamle plattformer over på nye.

- Vi må tenke helt nytt, mener Skrivervik.

Ufordring for de store

Det skulle bety at de store leverandørene av forretningssystemer har en formidabel utfordring. Og det er godt belegg i markedsteorien, historisk sett, å kunne slå fast at små oppstartsselskaper vil ta fra de store – under en situasjon med store teknologiske omveltninger.

De store er for trege og de små smarte og raske med å utvikle nye produkter og tjenester. Dette bekreftes til en viss grad av Nils Molin i IDC som i samme utgave av Computerworld kunne fortelle at det skjer mye på det tradisjonelle erp-markedet når det gjelder skytjenester.

- Det som er svært interessant er at det skapes mange nye selskaper - som er helt rene skyselskaper, sier Molin.

Det store spørsmålet er om de store aktørene som Sap, Oracle og Microsoft skjelver i buksene.

Microsoft i skyen

Jeg tror de er betenkte, de ser trusselen – men også mulighetene. Microsoft har en plattformdreining og et skifte av forretningsmodellen man ikke har sett maken til. Alle ressurser settes nå inn i nettskyen og gigantiske datasentre bygges for å ta i mot kundene. Sap og Oracle har også satt inn store ressurser.

Men vil de små oppkomlingene i skyverdenen ta markedsandeler?

Svaret på det er ja, men det er nok ingen trussel for de store rike selskapene, med enorme utviklingsressurser og kontantbeholdninger. De vil nemlig klare å holde tempoet i den teknologiske utviklingen, og blir de mindre selskapene for yppete – kan de bli kjøpt opp.

Likevel betyr mylderet av oppstartsselskaper nye og spennende tjenester, og det betyr også at de store aktørene må skjerpe seg. Det er utvilsomt positivt for kundene.