Salesforce i skyene med Facebook

Sjefen i Salesforce.com mener cloud computing handler om å ta det beste fra flere - ikke velge alt fra en leverandør.

Publisert Sist oppdatert

Salesforce.com har lykkes godt med nettbaserte crm-tjenester (cloud computing). Selskapet har i mange år hatt en solid posisjon innen nettbasert kundebehandling og nå vil selskapet utvide sin tjenestebaserte plattform mot nettsamfunnet Facebook og e-handelsgiganten Amazons webtjenester.

Avtalen med Facebook gjør det mulig for kundene til Salesforce å bygge applikasjonene på plattformen Force.com og bruke denne inne i Facebook. Toppsjef Marc Benioff offentliggjorde samarbeidet på deres store kundekonferanse (Dreamforce) i San Francisco denne uken.

LES OGSÅ : Nytt samarbeid truer Microsoft

Benioff viste et eksempel på et rekrutteringsskjema som ansatte kan legge inn i deres Facebook-profil, hvor de kan bruke deres sosiale nettverk for å rekruttere nye ansatte til selskapet.

Partnerskapet med Amazon gjør selskapets nettlagringsløsning og andre tjenester tilgjengelig fra Force.com. En utvikler som trenger mer lagringskapasitet kan dermed legge over data på Amazons lagringstjeneste S3.

Cloud computing er for tiden it-bransjens mest populære utrykk, og alle vil være med. Marc Benioff innrømmer da også at markedet kan være ganske uoversiktelig for kundene, og at det er nærmest er ville vesten i markedet med forskjellige plattformer.

- Det er sprø tider, faktisk helt sprø tider. Ingen kan forutsi hva som skjer, men det har aldri vært et bedre tidspunkt enn nå for å satse på nettbaserte tjenester, sa han under Dreamforce-konferansen.

Fornuftig samarbeid

China Martens er senioranalytiker i The 451 Group. Hun sier til Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste at det virker fornuftig for leverandører av nettbaserte tjenester og samarbeide rundt en felles plattform for sine tjenester og integrere sine produkter med hverandre.

Hun påpeker at samarbeid mellom leverandørene kan redusere frykten blant kundene for å binde seg opp mot en plattform. Martens er imidlertid betenkt over å blande personlig informasjon og jobben i forhold til samarbeidet mellom Salesforce og Facebook.

- Det reiser noen problemstillinger med blandingen av informasjon. Kanskje det er på tide å tegne en sirkel rundt henholdsvis privat og jobbrelatert informasjon? spør Martens retorisk.

God vekst

Salesforce har i underkant av 50.000 kunder og regner for første gang med å passere en milliard dollar i omsetning innværende finansår. Selskapet får imidlertid stadig sterkere konkurranse innenfor nettbaserte tjenester. Oracle, SAP og Microsoft har allerede tjenester på crm, og Microsoft lanserter i forrige uke sitt nye prosjekt Azure som vil konkurrere med Force.com med sin plattform for applikasjoner som tjenester (asp).

LES OGSÅ: Slik blir Windows Azure

Sjefen i Salesforce har lite til overs for Microsofts satsing og kaller Azur for ”vaporware”. Han mener selskapet vil binde utviklerne til sin egen plattform. Han sier imidlertid at fremtiden ligger i å kombinere åpne nettbaserte plattformer - og ta det beste fra alle.